Autóüveg-innováció

A hővédő üvegen keresztül kevesebb napenergia jut az utastérbe, az autó lassabban melegszik fel, illetve gyorsabban hűl le, így a klímaberendezés is kevesebb energiát használ, ami környezetvédelmi szempontból előnyös. A klímaberendezés kisebb mértékű használatával (a klímára vonatkoztatva átlagban 8%-kal) a tüzelőanyag-fogyasztás és a motor igénybevétele is csökken. A hősugárzás visszaverése érdekében egy láthatatlan ezüstoxid bevonatot használnak, amely csak néhány nanométer vastagságú, így az üvegezés kívülről változatlan marad.

 

Ha 27 ºC a külső hőmérséklet, a hagyományos üvegezésű autó utastere 15 perc alatt 58 ºC-ra melegszik fel. Még extrém körülmények között is egy hővisszaverő üveggel ellátott autó 25%-kal gyorsabban hűl le normál hőmérsékletre, mint egy hagyományos üvegezésű. De nem csak az utasokra van jó hatással, hanem az utastér anyagainak élettartamára is. A fényvisszaverő üvegezést az összes üvegfelületre lehet használni, így 360 fokos védelmet érhetünk el.
A szélvédő VSG (Verbund-Sicherheits-Glas) biztonsági üvegből készült, amely esetén a két üveglap közé egy stabil és emellett mégis nyúlékony műanyag fóliát helyeznek. Ha az üveglapok eltörnek, a fólia megtartja a törött darabokat, így a szélvédő szerkezete megmarad, ezáltal csökken az utasok kirepülésének veszélye.
Az idei genfi autószalonon bemutatkozott új Volvo XC60-as modell hővisszaverő szélvédőt kapott, melyet a világ egyik vezető autóüveg gyártója, a Saint-Gobain Sekurit szállít.

TE: átbocsátott energia, a belépő százalékában. A kisebb érték azt jelentik, hogy kevesebb hő kerül az autó belsejébe.
RE: visszavert energia, a besugárzott százalékában. A nagyobb értékek azt jelenti, hogy több energia verődik vissza, így kevesebb hő jut az üvegen át az autó belsejébe.
TL: áteresztett fénymennyiség, a beeső fény százalékában. A nagyobb érték nagyobb fénymennyiséget jelent az autóban.

Thermo Control szélvédők

A Thermo Control szélvédő hőáteresztés csökkentő bevonata a két üvegréteg közötti kötésben helyezkedik el, így védve van a korróziótól és a karcolásoktól. Funkciója az utastéri hőmérséklet csökkentése, a kormány és a műszerfal felmelegedésének csökkentése, a bentülők kényelmének növelése, a klímaberendezés ritkább használata, és ezzel hozzájárulás az energiafelhasználás csökkentéséhez.
A bevonat egy többrétegű interferencia-rendszer, az alaprétege ezüst. A Thermo Control ablaküvegeknek két fajtája van: a hőelnyelő és a hővisszaverő.
A hőelnyelő SGS Thermocontrol Absorbing üvegnek a nagy fénymennyiség áteresztő (TL) értéke alkalmassá teszi mindenfajta üvegezésre, elérhető zöld színben és az összes hagyományos vastagságban.
Az SGS Thermocontrol UV-szűrős üveg nagyon nagy hőkomfortot ad, mivel az átbocsátott napenergia (TE) mennyisége csekély, összehasonlítva egy átlátszó vagy egy hagyományos zöld üveggel. UV-fény áteresztés értéke (TUV) különösen kicsi – egyhetede az átlátszó üvegnek és egyharmada a zöld üvegnek. Így jobban védi az utastér anyagait, kevesebbet kell karbantartásra, polírozásra fordítani és ezzel az autó eladási ár is nagyobb lehet. Védi az utasok bőrét a káros UV-sugaraktól, és elkerülhető vele az utastéri anyagok, a kárpitozás gyors elöregedése, színvesztése, törése.


1. táblázat: 3,85 mm vastag üvegek tulajdonságainak összehasonlítása

Az SGS Thermocontrol Venus egy sötétre színezett üveg, amely kitűnő hőkomfortot és privát szférát biztosít. Csak a hátsó ablakokon és a napfénytetőn lehet használni. Két színben elérhető, zöldben és szürkében, illetve ezek különböző árnyalataiban.
Az SGS Thermocontrol Reflecting üveg több rétegből áll, amely a napenergia nagy részét visszaveri egy láthatatlan bevonatnak köszönhetően. Ezért drasztikusan csökkenti az üvegházszerű felmelegedést, és nagyon nagy hőkomfortot ad. A napon való parkolás után 25%-kal gyorsabban áll vissza a kellemes hőmérséklet az autóban.

 

Az autóüvegek tulajdonságaikat illetően egyre sokfélébbek, például a felhasznált fóliák, bevonatok és beépített antennák miatt. Ezek megkülönböztetésére a Saint-Gobain Sekurit piktogramokat vezetett be. Az alábbiakban a jelenleg használt SGS piktogramokkal ismertetjük meg olvasóinkat.