Karbonszálú karosszériaelemek hamarosan a nagysorozatú autókban is

A karbonszálerősítésű műanyag, röviden CFK előnyei ismertek. Ez a mind könnyű, mind nagyszilárdságú anyag biztonságosabbá és hatékonyabbá teszi a járműveket. Ha a karosszéria felső részében alkalmazzák, a jármű súlypontja ráadásul alacsonyabbra kerül és a jármű stabilitása növekszik.

A gond az, hogy alkalmazását magas ára akadályozza a nagysorozatú autókban. Ehhez még az jön, hogy a CFK-t viszonylag nehéz formázni. A Nissan most olyan speciális gyártási eljárást fejlesztett ki, amellyel a CFK-t a nagysorozatban is áttöréshez segítheti. Ennek során a karbonszálakat a kívánt alakba hozzák, és a befecskendezett műgyanta segítségével egy présben kikeményítik. Az autógyártók információi szerint továbbá a mérnökök olyan technikákat is kifejlesztettek, amelyek a műgyanta a karbonszálakban való átjárhatóságát pontosan szimulálják, és a folyási viselkedést vizualizálják. Ehhez az átlátszó présben hőmérsékletszenzort alkalmaznak. E sikeres szimuláció eredményei a nagyértékű komponensek - alacsony fejlesztési idő mellett. A Nissan ezt az újszerű eljárást akarja felhasználni a CFK-alkatrészek nagysorozatban való gyártására. A hagyományos módszerekhez képest a CFK-komponensek fejlesztésének átfutási ideje kb. a felével, az öntés ciklusideje pedig 80%-kal csökken.

A versenysportban már régóta használt CFK-alkatrészek a Nissan egy új gyártási eljárásának köszönhetően jelentősen olcsóbbá váltak, és ezáltal áttörés előtt állnak a nagysorozatú autókban.

 

Foto: Nissan
Forrás: https://www.motorauthority.com/news/1129510_nissan-to-bring-carbon-fiber-reinforced-plastic-to-mainstream-cars