Olvasói levelek a feketegazdaság ügyében

TISZTELT FŐSZERKESZTŐ ÚR!

Olvastam az Autótechnikában a Babják Tibor ügyvezetőhöz köthető írást, problémafelvetést. Nem gondolom, hogy a márkaszervizek és a függetlenek között feszültséget kellene kelteni szakmán belül, de ez magyar jelenség amiről olvastam. Inkább azzal kellene foglalkozni, miért csökken a szervizek iránti bizalom, miért csökken a bevétel?

Tapasztalatom: ha jó vagy mint márkaszerviz, az importőr konkurenciája leszel; a következmény: nem leszel márkaszerviz. Több típust is képviselő importőr vezetője mondta: miért hosszabbítsak veled szerződést, mikor már több autó jár hozzád, mint hozzánk (értsd a márka együttes márkakereskedés és szerviz műhelyébe). Gondolom nem is kell magyarázni, mi volt a válasz.

Sajnálatosnak tartom, hogy még mindig csak a számokkal zsonglőrködünk országvezetési szinten, és a sokat ígért feketemunka-felszámolás nem indult meg, illetve még mindig nem látok konkrét törekvéseket az adófizetők körének kiszélesítésére.

Ezzel kapcsolatban csatolok pár gondolatot megfontolásra. Személy szerint az én vállalkozásomra 2-3 km-es körzetből megközelítőleg 10-12 számla nélkül dolgozó jut. Magamról annyit, hogy 54 éves gépészmérnök autószerelő-mester vagyok és gépjárműjavítással foglalkozom vállalkozóként 22 éve.

Előrevetem, hogy senkit sem szeretnék oktatni, pláne nem kioktatni, csak a figyelmet akarom felhívni nemkívánatos jelenségekre!

A kormányzat részéről már látok bennünket pozitívan érintő törvényalkotási törekvéseket, de sajnos a végrehajtással mindig elakad minden. Személy szerint én még mindig nem látom a közteherviselésben részt vevők körének bővítésére tett intézkedések hatását. Konkrétan nem látom, mit tesznek  az adófizetők terheinek csökkentése érdekében a közpénzen fizetett hatóságoknál (NAV, Közterület-felügyelet stb.) dolgozók! Sőt sugallja a hatóság a feketemunka irányába történő elmozdulást!

A nálam végzett ellenőrzéseik alkalmával több esetben megkérdeztem hatóságok képviselőit.

Első kérdés és következtetés

Amíg hozzám elértek, több helyen is több autó áll megbontva közterületen, mint nálam az udvaron, oda miért nem mennek be?

A válasz: nincs adószáma!

Spontán válaszom: de van adóazonosító jele, nem? Akkor csak joga van?

Teljes zavartság! 

Következtetés: meg kell szüntetni a legális vállalkozásokat! Mert csak így lehet Magyarországon ellenőrzésmentesen, kötelezettségek teljesítése nélkül, zavartalanul (és mégis legálisan?) dolgozni, gyomorsavtúltengés-mentesen.

Második kérdés

Ön hová vinné autóját javíttatni mint közalkalmazott?

Abba a rosszul felszerelt „műhelybe”, ahol számla nélkül, 1000 Ft-os óradíjjal javítják autóját, ami egy hónapban „tiszta” köztehermentes bevételként munkadíjban is 168 000 Ft, vagy oda, ahol kötelezettségek teljesítése mellett, kötelezően előírt magasabb műszaki felszereltséggel és színvonalon, számlásan dolgoznak, dolgozom. Azonos nettó jövedelem mellett ugyanezt a munkát a vállalkozó 3600 Ft + áfa 27%, azaz 4572 Ft-ért kénytelen elvégezni. Ez az összeg csak a közvetlen költségeket fedezi. Kérdezem, hány közalkalmazott tudná számlával igazolni 3 évnél idősebb (garanciális kötelezettségből kikerülő) autóján elvégzett javításokat? Ilyen ember jön hozzám ellenőrizni.

Kérdésem kisarkítva: Milyen erkölcsi alapja van annak a közalkalmazottnak, hogy engem ellenőrizzen, aki közpénzből kapja fizetését, mikor maga is számla nélküli munkára tart igényt, kibúvót keres a közteherviselésből. Ha én véletlenül nem adok számlát, hibázok, már áfát csalok! Ezért súlyos pénzbüntetést fizetek, vagy felfüggesztenek munkahelyek megszűnése árán is.

Én még nem tudok olyan közalkalmazottról, állampolgárról, akit ráutaló magatartás okán megbüntettek számla nélküli vásárlásra biztatás miatt vagy esetleg elbocsátottak.

Megoldás (!?)

Mindenkit szúrópróba-szerűen be kell vonni az ellenőrzések alá, ha közalkalmazott. De nyissuk a kört, beszéljünk általában a vásárlóról. Őket „csak” olyan elmarasztalásban kell részesíteni, amilyenben a vállalkozót részesítenék. Itt a legkönnyebben irányítható a rendszer. Meggyőződésem, hogy rövid időn belül drasztikusan bővíthető a számlás vevőkör, és bővül a közteherviselésben részt vevők száma. Nem utolsósorban drasztikusan nőnének az adóbevételek.

Szintén milliárdos károkozás, és feketegazdaság, bűnözésre is serkentő kérdéskör a biztosítók számla nélküli kárrendezése. Ha ők jogállamban számla nélküli kárrendezést gyakorolhatnak törvényes keretek között, akkor én ilyen autót törvényesen miért nem javíthatok számla nélkül, kedvezőbb óradíjjal és áfamentesen?

Nekem sajnos az a következtetés jön le kisarkítva, hogy az állam engem sarcol, ellenem ható gyakorlatot folytat és rontja piaci esélyeimet, legálisnak nevezhető úton, miközben nagyon-nagyon támogatja a feketegazdaság fejlődését.

Fontosnak tartanám a tisztességes haszon fogalmi körének meghatározását. Adott esetben törvénybe foglalását. (Pl. privatizált földterületet 15 éven belül csak a vásárlási érték éves jegybank által jegyzett alapkamat duplájával növelt maximális értéken, vagy átlagos banki kamat 1,5-szorosával növelt maximális értéken lehetne értékesíteni, vagy az államnak visszavásárolnia közcél szolgálatba állítás céljából, adott esetben autópálya-építésre.

Meggyőződésem, hogy hasonló intézkedésekkel csökkenthetők lennének az aránytalanul magas értékkülönbözetek, könnyebben definiálható, bizonyítható lehetne a nagy aránytalan haszonszerzés. Több pénz kerülne át a feketegazdaságból a nyomon követhető banki pénzmozgásba. Aki csal, azt keményebben büntetném.

Viszont kidolgoznék egy olyan rendszert, miszerint az egyén számlákkal igazolt vásárlásai után az éves összesített áfaérték adott százalékával csökkenthetné vagy visszaigényelhetné adójából annak számszerűsített összegét. Könnyebben bizonyítható lehetne a feketejövedelem, és a csalásokat nem büntetném keményebben, mint jelen esetekben az iparosokat, vállalkozókat.

Egyszer és mindenkorra bevezetném az adóazonosítóra történő számlakiállítási és számlakérési kötelezettséget magánszemélyek esetében. Ezt egy vonalkódos plasztikkártyával meg lehetne valósítani! Az évente összesített adóazonosítóra történő vásárlást már egy számítógépes program összehasonlíthatná az adóbevallásban kimutatott jövedelemmel. A többi adott!

Tudom, a leírtak irritálóak, kisarkítottak, de valós tények sajnos, ugyanakkor jobbító szándékkal íródtak! Sok általam megfontolásra érdemesnek tartott gondolatom van még az ország gazdasági felemelkedésének  elősegítése céljából.

Mi állampolgárok, csak négyévente egy hónapig érezhetjük magunkat valóban állampolgárnak, nevezetesen akkor, mikor a pártok steppelnek a kopogtatócédulákért. Ezt megelőzően és követően már csak adóalanyok vagyunk.

Az én jelenlegi lehetőségeim jelen gazdasági közegben:

1. Becsületes munkavégzés mellett, becsületemet megtartva tönkremegyek!

2. Félreteszem felfogásom, neveltetésem elveit és nekiállok maszatolni, várható következmény, hogy megbélyegezve tönkremegyek!

3. Levelem írását követően hatalombírálat miatt tönkretesznek!

4. Bezárok, hagyok mindent elveszni és külföldre távozom, ahol biztosra veszem, hogy meg fogok élni. 

Köszönöm figyelmét: H. J. (név és cím a szerkesztőségben)

 


 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete legtöbb tagvállalata összefogott a márkaszervizek valós értékeinek bemutatására

(kivonat az MGE sajtótájékoztató anyagából, 2012. október 16.)

...Helyre kell tenni azt a tévhitet, hogy a márkaszervizek minden esetben drágán és a független szervizeknél nem jobb minőségben dolgoznak. Meg kell változtatni azt a tévhitet is, hogy az illegális, olcsó szervizekben történt javítás után az autó korának és futásteljesítményének megfelelő állapotban van, illetve a közlekedésbiztonsági követelményeknek mindenben megfelel. Ahhoz, hogy az autóval minden szempontból biztonságosan lehessen az utakon közlekedni a nélkül, hogy a bent ülőket és a többi közlekedőt veszélyeztetnénk, olyan szervizben kell javíttatni, amely rendelkezik képzett szakemberrel, megfelelő javítási technológiával, diagnosztikai és beállító műszerekkel és frissített javítási software-el és gyári, vagy igazoltan azzal egyenértékű alkatrészekkel.

Sajnálatos, hogy a márkaszervizekből kiesett munka nem a legális független szervizek felé áramlott első sorban, hanem a dinamikusan fejlődő fekete javítókat részesítette előnyben.

Tudatában vagyunk annak, hogy minden legális javítónak helye van a piacon, azonban a feketegazdaságban működő, kétes alkatrész beszerzési forrásokra alapuló, bért, járulékot és adót nem fizető, a környezetre és a közlekedés biztonságára fittyet hányó „vállalkozóknak” nem lehet helyük ebben az ágazatban sem.

Célunk az, hogy bemutassuk azokat a valós és hiteles értékeket, amelyeket a márkaszervizek képviselnek, és amelyek fontosak valamennyi autós számára. A márkaszervizek gyárilag rögzített normaidőkkel, azaz óradíj korláttal, gyári szerszámokkal, műszerekkel, naprakészen frissített szoftverekkel, a gyár által kiképzett szerelőkkel olyan javítási minőséget garantálnak, amely a gépkocsi korának és futásteljesítményének megfelelő eredeti állapot helyreállítását jelenti. A részletes számla egyben az elvégzett munka és a beépített alkatrészek garanciáját is megtestesíti.

Egy működő és hatékony gazdaságban nem kell megmagyarázni, hogy miért a legális gazdaság az, ahol a kereskedelemnek és szolgáltatásnak folynia kell.

A gépjárművet üzemeltetőknek, vezetőknek nem csupán szabad mozgási lehetőséget biztosít az autó, de kötelezettséget is ró rájuk. Az üzemeltető felel gépjárműve műszaki állapotáért, biztonsági berendezéseinek működéséért a mellett, hogy a vonatkozó, és a gépjármű teljes életútjára hatályos jogszabályokat is be kell tartania. A javításról kapott számla az üzemeltető, tulajdonos garanciája pénzügyi és jogi szempontból egyaránt.

Erdélyi Péter

 


 

TISZTELT DR. NAGYSZOKOLYAI IVÁN!

… A jelenlegi gazdasági környezet által generált piaci sajátosságok nagyságrendi problémákat jelentenek a számunkra és eljutottam arra a pontra, hogy nem tudom tovább tolerálni a hatóságok tehetetlenségét a fekete szolgáltatókkal szemben vívott harcban, illetve azt a hatástalan semmittevést ami a részükről tapasztalható. Elnézést ha durván fogalmazok, de az elkeseredés íratja velem ezen sorokat. Autószervizünkben az elmúlt időszakban rendszeresen előfordul, hogy a megrendelők árajánlatot kérnek a javításokkal kapcsolatosan, de a munka elvégzését már sokkal kevesebben rendelik meg mint 2-3 évvel korábban. Természetesen a lehetőségeim keretein belül kivizsgáltam a jelenség okát és a legfőbb tényezőnek a fekete szolgáltatók, ha úgy tetszik „sufni tuning” gyakorlók bizonyultak. Az egészséges versenyhelyzeteknek nagy tisztelője vagyok, de nem tudok azonosulni azokkal az egészségtelen szituációkkal, amit a fent említett jelenség generál. Amíg mi 10 ezer forintért tudunk elvégezni egy szolgáltatást, azt ők 5 ezerért megoldják és a gépjármű tulajdonosok sajnos sok esetben kizárólag erre a tényezőre hagyatkoznak. Mindenképpen szeretném elérni, hogy mindenki nagyságrendileg azonos startkockából induljon, de egy fecske nem csinál nyarat alapon nem vagyok könnyű helyzetben.

Nem vagyok rest csokorba fogni a sorstársaimat és  érdekvédelmi szervezetbe tömöríteni Őket, vagy csatlakozni már meglévő, hatékony érdekvédelmi szervezethez, de ehhez szükségem van megfelelő támogatásra, vagy instrukciókra és megköszönöm ha ebben a kérdésben segítséget nyújt a számomra.

Én nem szeretnék sem tönkrement szerviztulajdonos lenni, sem fekete javító, ezért hajlandó vagyok áldozatokat hozni és mindent megtenni a megoldás érdekében! Több irányból kell megközelíteni a problémát, de első körben egységben az erő alapon létre kell hozni a  Magyar Autójavítók érdekvédelmi szervezetét. Gondolok itt elsősorban Önre, akinek a neve összefügg az autós társadalom részére a gépjármű javítás szinte teljes palettájával, illetve arra a kormánytagra aki hajlandó a fekete gazdaság felszámolásával foglalkozni, és az érintettekkel, akik hajlandóak a jó ügy érdekében egységbe tömörülni. A lap hasábjain történő megjelentetés, azt gondolom, hogy kezdésnek tökéletes lenne a figyelemfelkeltés terén. Minél több helyen nyer publicitást a probléma, annál nagyobb figyelmet szentelhetnek neki az érintettek. Másodsorban szervezhetnénk egy találkozót az érintettek részére, ahol a probléma felvetése mellett begyűjthetnénk a javaslatokat a lehetséges megoldásokkal kapcsolatosan főleg azon sorstársaim részéről akik már vették a fáradságot és foglalkoztak a témával.

A kérésem csak annyi, hogy a nyilvánosság erejével hozzuk össze az érintetteket és valósítsuk meg a várt végeredményt! Ne száműzzük a feketézőket, hanem fehérítsük ki a szolgáltatásukat annak érdekében, hogy azonos feltételekkel tudjunk szolgáltatni a piac részére. A cél az, hogy komoly tárgyalópartnerré válhassunk a hatóságok, az alkatrész kereskedők és a biztosítók szemében. Amennyiben ez sikerül, az iparágunk újra felvirágozhatna, és szakmai alapon tudnánk biztosítani minden gépjármű tulajdonos részére a biztonságos részvételt műszaki alapon a közlekedésben, és nem kellene attól tartanunk, hogy milyen műszaki állapotú, vagy miként összetákolt gépkocsival érkezik az aktuális, szemből közlekedő.

Kérem, hogy a szakmában kivívott elismertségével álljon a jó ügy mellé és nyújtson segítséget a hőn áhított cél elérésében!

F.T.

(név és cím a Szerkesztőségben)