Kresz-módosítások

A közlekedés biztonsága a cél, nem a bírságolás.

A kormány más közlekedési tárgyú kormányrendeletekkel egyidejűleg, főként a szakpolitikusok kezdeményezésére létrejött munkacsoport kezdeményezései nyomán módosította, pontosította a KRESZ egyes rendelkezéseit. A szabályozás egyértelműsítésének célja, hogy az előírások elsősorban ne a szankcionálásra adjanak alapot, hanem a közlekedés biztonságát javítsák az érthető és betartható követelmények meghatározásával.

Már augusztusban hatályba lép a várakozási tilalom enyhítése: az út menti ingatlan előtt a behajtást akadályozva parkolók nem bírságolhatók, ha a megálláshoz az ingatlan tulajdonosa (vagy az azzal rendelkezni jogosult) hozzájárulását adta.

A KRESZ idén szeptembertől érvényes módosítása egyértelműen kimondja, hogy tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni és az ellenőrzés eredményét befolyásolni. A határozott tilalom megállítja a sebesség-ellenőrzés meghiúsítására alkalmas, így közlekedésbiztonsági kockázatot hordozó lézerblokkolók további terjedését. Az új szabályozás ugyanakkor rögzíti, hogy az ellenőrzést előrejelző eszközök alkalmazása megengedett. A nemzetközi gyakorlat nem egységes a radardetektorok engedélyezésében. A módosítás előkészítését szolgáló szakmai vita eredménye szerint ezek az eszközök nem befolyásolják olyan mértékben az ellenőrzések hatékonyságát, hogy az szükségessé tenné tilalmukat. Ugyanakkor használatuk kedvező hatása lehet, hogy az előrejelzés alapján az autós óvatosabban, körültekintőbben vezet.

További újdonság a torlódásoknál alkalmazandó biztonsági folyosó, vagyis az, hogy szeptembertől a két- vagy többsávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek torlódáshoz érve a legbelső sávban balra, míg a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk. A forgalmat ellenőrző, útfenntartó vagy balesetet szenvedett személyek, műszaki hibás járművek mentését végző gépkocsik így komolyabb fennakadás nélkül, zökkenőmentesen haladhatnak tovább. A felszabadult pályarészen a megkülönböztető jelzést használó járművek is a terelővonalakat átlépve folytathatják útjukat. Az előírás a korábbi KRESZ-módosításban megnyitott lehetőség alapján álló kocsisorok között szabályosan előrehaladó motorkerékpárosok biztonságát is növeli.

A KRESZ egy ma is hatályos rendelkezésének pontosításával baleset vagy egy gépkocsi kigyulladása esetén a nem érintett járművek vezetői kötelesek lesznek tőlük elvárható módon segítséget nyújtani, és ehhez a rendelkezésükre álló elsősegélynyújtó felszerelést vagy tűzoltó készüléket használni vagy átadni. A pontosítás nyomán a KRESZ szabályai alapján a felsorolt eszközök hiánya egy rutinellenőrzésen nem szankcionálható. Az elsősegélynyújtó felszerelés vagy az előírt tűzoltó készülék nélkül közlekedő jármű vezetője azonban egy baleset vagy tűzeset kapcsán felelősséggel tartozik a segítségnyújtás elmulasztásáért. A módosítás a közlekedők józan belátásában bízva csak az ésszerű és méltányos mértékben él a bírságolás eszközével.

Az új előírások a kormánypárti szakpolitikusok kezdeményezésére, az érintett minisztériumok és társadalmi szereplők bevonásával létrejött munkacsoport tevékenységének eredményeként születtek meg. A testület a jövőben is folytatja működését a jogszabályi környezet közlekedők számára kedvező átalakítása érdekében.