Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Bioetanol-üzem épül Mohácson

Bioetanol üzemet építtet az ír érdekeltségű Pannonia Ethanol Mohács Zrt. Mohácson mintegy 48 milliárd forintból, a 2013 végére elkészülő létesítmény alapkövét május 23-án rakták le a Duna-parti városban. Mark Turley, a cég vezérigazgatója az eseményen elmondta, hogy az üzem a tervek szerint évente 240 millió liter bioetanol üzemanyagot és 175 ezer tonna, állatok etetésére használható száraz kukoricatörkölyt állít elő. A gyár építése mintegy 600 embernek ad munkát, üzemeltetése közvetlenül 75, közvetve ezer ember hosszú távú megélhetését biztosíthatja.

Megjegyezte: a Pannonia Ethanol Mohács Zrt. anyavállalata, az Ethanol Europe Renewables LTD ezzel – a dunaföldvári mellett –  második magyarországi bioetanol-üzemét hozza létre. A mohácsi Európa egyik legkorszerűbb ilyen létesítményeként az általa előállított tiszta, környezetbarát üzemanyagként felhasználható bioetanollal segíti a megfelelést a megújuló energiával kapcsolatos európai uniós rendelkezéseknek és jelentős szerepet játszik az üvegházhatás csökkentésében.

A cégvezető kitért rá, hogy a jó közlekedési infrastruktúra okán döntöttek a mohácsi beruházás mellett, amelynek kivitelezője az az amerikai Fagen Inc. lesz, amely az Egyesült Államokban már 93 bioetanol-üzemet épített.

hirdetés

Szekó József, Mohács polgármestere, országgyűlési képviselő a fejlesztést, nagyságrendjét tekintve, a győri Audi- és a kecskeméti Mercedes-beruházáshoz hasonlította. Rámutatott, hogy a Pannonia Ethanol évente 600 ezer tonna kukoricát vásárol majd fel elsősorban hazai termelőktől, akik számára az üzem így értékesítési lehetőséget, hosszú távú megélhetést, az önkormányzatnak pedig azt jelenti, hogy megduplázódik a jelenlegi mintegy 400 millió forintos éves helyi iparűzésiadó-bevétele.

Ron Fagen, a Fagen Europe LLC elnöke arra mutatott rá, hogy a bioetanol-iparág virágzása csak néhány éve kezdődött az Egyesült Államokban, ahol a felhasznált üzemanyag mennyiségének 2000-ben még fél, tavaly pedig már 10 százaléka volt bioetanol. A közlekedéshez szükséges üzemanyag felhasználásánál ma ennél is jobb, több mint 30 százalék a bioetanol aránya.

Szavai szerint a bioetanol-gyártás mérsékli az üzemanyagárak emelkedését, és hozzájárul, hogy a mezőgazdaság, más ágazatokkal ellentétben, ne szenvedje el a recesszió negatív hatásait. A Pannonia Ethanol Mohács Zrt. képviselői későbbre ígértek választ az MTI azon kérdéseire, miszerint mekkora éves árbevételt és nyereséget remélnek a mohácsi üzem működésétől, s a befektetésük hány év alatt térülhet meg.

MTI


Kapcsolódó dokumentum:


67


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés