Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. január | Olvasson bele!

Az európai autópiacot az elmúlt 18 év legnagyobb válsága fenyegeti

Az Európa-szerte gyengélkedő autópiac elébe megy az újautó-vásárlóknak – meglepő módon azonban a megrendelt autók szállítási idői nagyon nagyok. A lassuló értékesítés ellenére úgy tűnik, hogy az autógyártóknak problémájuk van azzal, hogy a gyártási rendszerük elég flexibilisen reagáljon a piaci igényekre.

Ezek az eredményei a Duisburg–Esseni Egyetem Autóipari Kutatóközpont (CAR – Center Automotive Research) tanulmányának. Ennélfogva az európai autópiac a legnagyobb értékesítési válság előtt áll a ’90-es évek közepe óta. A jelentésben az első 2 hónapban 164 000 járművel kevesebbet értékesítettek, mint egy évvel korábban. A Hyundai, Mercedes, Mini, Jaguar/Land Rover és Skoda kivételével az összes autógyártót elérte a visszaesés. „A következő hónapokban tovább csökkenő eladással kell számolni. 2012 az elmúlt 18 év legrosszabb éve lesz” – írja a központ igazgatója, Ferdinand Dudenhöffer. Ugyanakkor az ügyfeleknek, akik egyéni autót rendeltek, átlagosan 3,6 hónapot kell várni a kiszállításra. A Volkswagennél Németországban a szállítási idő 5 hónap is lehet, mely a legmagasabb. „Ugyanakkor a VW az európai piaci részesedési növekedése ellenére az értékesítés csökkenésével küzd” – állítja Dudenhöffer.

hirdetés

A szakértő felsorolja, hogy a VW Golfnak átlagosan 18 hetes szállítási ideje van, tehát jó négy hónap. A Golf Variantnál és a Tiguannál ez 32 hét is lehet, azaz 7 hónap. A három megnevezett variáns azonos platformra épül, így a különböző szállítási idők több mint egy tünet a hiányzó flexibilitásra Dudenhöffer értékelése szerint. Összességében a szakértő a csökkenő kereslet és a hosszú, részben tovább növekvő várakozási idő ellentmondása az ismertetőjele a rugalmatlan gyártási rendszernek, mellyel a gyártók csak lomhán tudnak a piaci igényekre reagálni. Ez hosszú távon veszélyes. „Ha egy gyenge piacon a potenciális ügyfeleknek még tovább kell várniuk az új autóra, fennáll a veszélye, hogy az ügyfelek a versenytárshoz mennek.” Egy vigaszuk azonban maradt a nagy német autógyártóknak: nem egyedül csak Európából élnek. A kínai és az észak-amerikai piac már ma központi jelentőségű.

SzJ


Kapcsolódó dokumentum:


64


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés