Az európai autópiac kilátásai 2012-ben

2011 szeptemberétől, ahogy közeledett az év vége, úgy módosították az európai autópiaci elemzők egyre kedvezőtlenebb irányba a 2012-es évre szóló előrejelzéseiket. Az adósságválság miatt gyakorlatilag havi 1%-kal csökkentették a személyautó-piac várható méretére vonatkozó becsléseket.

A brit LMC Automotive tanácsadó cég 2012-re 12,15 millió személygépkocsi értékesítésével számol Európában, ami 5,1%-os csökkenést jelent 2011-hez viszonyítva.

A Morgan Stanley pénzügyi elemzői a kishaszonjárművekkel együtt 13,3 milliós autópiacot (=6,5%-os visszaesés) jósolnak 2012-re Európában.

Ha beválnak ezek a zord jóslatok, az azt jelentené, hogy 2012-ben Európában 2,65 millióval kevesebb új személyautó találna piacra, mint a 14,8 milliós, csúcsévet jelentő 2007-ben. Ez nem kevesebb, mint 9, egyenként 300 000-es évi kapacitású gyár egész évi teljes termelésével egyenlő!

De kiknek a gyárai ezek? Ki szenvedi meg a leginkább a 2012-es évet Európában? Sajnos, elég hosszú az esélyesek listája…

A legnehezebb az autókereskedők sorsa lesz, őket pedig mindazok az európai vesztesek követik, akik nem állnak szoros kapcsolatban a német autógyárakkal.

Az autókereskedők a leggyakoribb esetben nemzeti társaságok, ráadásul egy adott régióban működnek. Így ők nem tudják kockázatukat világszinten kompenzálni, úgy, hogy pl. az európai visszaesést a szárnyaló kínai eladásokkal ellensúlyoznák.

A Fiat és a Renault nem exportál számottevően Európából, így őket nagyon érzékenyen érinti az európai visszaesés. Ugyanakkor a Chrysler kisegítheti a Fiatot, a Nissan pedig a Renault-t, ha máshol nem, a pénzügyi mérlegükben. A PSA/Peugeot Citroënnek nincs erős, nyereséges szövetséges partnere, amely egy ilyen helyzetben kisegíthetné. A három francia autógyár közül ők azok, akik a legjobban rá vannak utalva Európára. A PSA 2011 novemberében már be is jelentette, hogy megválik 6600 alkalmazottjától. Ennél még rosszabb is bekövetkezhet 2012-ben, hacsak nem talál magára a vártnál hamarabb az európai autópiac.

Európa öt legnagyobb autópiacán az újautó-értékesítés visszaesését jósolják – a Morgan Stanley becslése szerint Németország veszít a legkevesebbet, itt csak 4%-os lesz a csökkenés. A tanácsadó cég szerint Angliában 5%-os, Franciaországban és Olaszországban 7-7%-os, Spanyolországban 10%-os lesz az újautó-piac csökkenése (ez utóbbi országban már 2011-ben is 22%-ot estek az eladások).

A nyertesek közé azok az európai autógyártók – és első szintű beszállítóik – fognak tartozni, akik világméretűre terjesztették ki tevékenységüket, mert hasznot húzhatnak az észak-amerikai piac folytatódó újraéledéséből és a bármilyen méretű kínai növekedésből.

Valószínűleg a BMW, a Daimler és a Volkswagen – valamint első, második és harmadik szintű beszállítóik – azok az autógyártók, akik a 2012-es évet tekintve a legjobb pozícióban vannak, mert erősek az Európában gyártott autók exportjában. Ez lehetővé teszi számukra, hogy – azokkal az európai versenytársaikkal szemben, akik csak Európa számára gyártanak autókat – termelési szintjüket fenntartsák. Azok a beszállítók, akik csak ez utóbbi, az európai piacnak kitett európai gyártók számára dolgoznak, jobb, ha már ma elkezdenek kreatív megoldást találni arra, hogyan éljék túl a szűkös időket.

Forrás: Autoszektor.hu az Automotive News cikke nyomán