Az idén 140 éves a Continental
A világ vezető autóipari beszállítói közé tartozó Continental idén ünnepli 140. születésnapját. A Continentalt 1871. október 8-án alapította meg „Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie“ néven részvénytársaságként kilenc németországi, jelesül hannoveri bankár és nagyiparos. A Continental jelenleg 155 ezer főt foglalkoztat 45 országban és 26 milliárd eurós árbevételével a világ vezető autóipari beszállítói közé tartozik. A Magyarországon 1998 óta hét gyáregységével végez gyártó- és szoftverfejlesztési, valamint gumiabroncs- értékesítési tevékenységet. A hazánkban csaknem 6200 munkatárssal jelen lévő Continental eddig több mint 200 millió eurót fektetett be Magyarországon.
A Continental Magyarország egyre meghatározóbb technológiai munkaadója, amely az elkövetkező években jelentősen növelni kívánja magas szaktudású munkatársainak, mérnökeinek létszámát. A Continental hazai termékpalettájába járműipari légrugórendszerek, ipari flexibilis csőkötő elemek, szállítószalag-rendszerek, olajipari tömlők, hűtő-, fűtőcsövek, tüzelőanyag-tömlők, elektronikus vezérlésű fékrendszerek, továbbá olyan innovatív termékek tartoznak, mint a hibrid hajtórendszerek elektronikai vezérlőegységei, a kormánymű-vezérlőrendszerek és az EBS fékvezérlő elektronikák. Magyarországon a Continental Nyíregyházán, Szegeden, Vácott, Makón, Budapesten, Veszprémben működtet gyártóegységeket. Ez utóbbiban nemcsak gyártási, hanem jelentős technológiai és termékfejlesztési tevékenység is folyik.
A Continental története az automobil megszületésénél korábbra datálódik, azokba az időkbe, amikor a németországi hintóknak és kerékpároknak gumikerekekre volt szükségük, ám az autóipar 125 évvel ezelőtti kezdetekor már a Continental szállította az első automobilok kerekeinek gumiabroncsait is. 1920-ban a német gumiipar jelentős üzemei „Continental Gummi-Werke AG” néven egyesültek, így válhatott a Continental az autóipar fejlődése szempontjából meghatározó, Németország kizárólagos gumitermék-beszállítójává.
A Continental folyamatosan növelte gyártáskapacitását és exporthányadát, de igazi nemzetközi terjeszkedését a nyolcvanas években indította el, amikor az amerikai Uniroyal Inc. európai abroncstevékenységének megszerzésével, az észak-amerikai abroncsgyártó General Tire cég átvételével, valamint a portugál Mabor és a cseh Barum többségi részesedésének megvásárlásával a világ egyik legjelentősebb járműtechnológiai beszállítójává fejlődött. Azonban még ekkor sem lépett a nevével összeforrott és működésének első évszázadát meghatározó gumitermékgyártás területén túlra.
A fordulat, amely a Continentalt a járműtechnológia egyik éllovasává emelte, a kilencvenes években vette kezdetét. Első lépésben 1998-ban az ITT Industries Automotive Brake & Chassis (Alfred Teves) területének megvásárlása történt meg, ezzel a Continental a futómű és fékrendszerek fejlesztésének és gyártásának területén szerzett fontos pozíciót. Ezt követte 2001-ben a Temic nemzetközi elektronikai szakvállalat megszerzése a Daimler-konszerntől, majd a Motorola autóelektronikai üzletágának megvásárlásával tevékenységeit 2006-ban többek közt a telematika terén bővítette. A Siemens VDO Automotive átvételével, mely a vállalat történetének eddigi legnagyobb akvizíciója volt, a Continental világviszonylatban is az autóipari beszállítók topligájába lépett, ezzel egyidejűleg pedig tovább erősítette piaci pozícióját Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában.
A valaha kizárólag gumiabroncs-specialistaként számon tartott Continental mára nem csupán a globális járműipar egyik legfontosabb beszállítójává, hanem meghatározó innovátorává is vált. A világon elsőként fejlesztett ki profilabroncsokat autókhoz (1904), levehető kerékpántokat túrakocsikhoz (1908), és első német vállalatként gyártott tömlő nélküli abroncsokat (1943). 1932-től kezdődően csapágyaznak járműmotorokat Continental-lengőfémmel, amely egy speciális lökés- és zajgátló gumi-fém kompozit. Az elektronikus stabilitásszabályozást (ESC) iránymutató biztonsági rendszerként szintén a Continental jelentette be szabadalmazásra 1995-ben, sorozatgyártását pedig 1998-ban kezdte meg. Ma ESC-vel szerelik fel az újonnan forgalomba helyezett járművek 70 százalékát. A Continental a hibrid hajtásrendszerekhez szolgáló kulcstechnológiát már 1997-ben portfóliójába vette, és a világon elsőként kezdte meg az autókban alkalmazott lítiumion-telepek sorozatgyártását 2009-ben.
A vállalat újkori fejlődését jól szemlélteti az alkalmazotti létszám emelkedése (az 1990-es 55 ezer főről mára 155 ezerre nőtt a dolgozók száma), amelyhez 2010-ben 26 milliárd eurós globális forgalmi adat tartozik. Mindezek alapján a Continental a világ vezető autóipari beszállítóinak élcsapatába tartozik.
Többek között a Continental támogatásával valósulhat meg Magyarországon, az X–Meditor Kft. szervezésében idén második alkalommal megrendezett Formula Student Hungary verseny, amely a harmincéves tradícióra visszatekintő, egyetemi hallgatók számára kiírt Formula Student Racing autóverseny-sorozat hazai futama.