Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Az Autós Nagykoalíció sajtóközleménye

Az Autós Nagykoalíció számára a legfontosabb a gépjárművet használó ügyfelek érdekeinek védelme és a legális gazdaság támogatása.

Az utóbbi időben elsősorban a Magyar Biztosítók Szövetsége oldaláról több téves és csúsztatott kommunikáció jelent meg a 2010. április 1-től hatályos, a gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatos kártérítéssel, illetve a javítási munkákkal kapcsolatos jogszabályokkal kapcsolatban.

Az Autós Nagykoalíció egyértelműen szeretné leszögezni és világossá tenni, hogy

– a jogszabály az ügyfelek kártérítésére vonatkozó jogait sértetlenül hagyta

– a jogszabály megakadályozza, hogy az ügyfelek kártérítése ne lehessen kevesebb, mint amennyi a gépjármű szakszerű javításához szükséges

– a jogszabály méltányos kártalanítást biztosít az ügyfeleknek akkor is, ha a gépjármű megjavítására nem kerül sor

– a jogszabály ellene hat annak a gyakorlatnak, amikor a biztosítótársaságok nyereségének növelése az ügyfelek kárára történik meg azzal, hogy a tájékozatlan ügyfeleket a gyorsított kárrendezéses ajánlattal jelentősen kisebb kártérítésben részesítik, mint amit az ügyfelek által fizetett biztosítási díj és szerződés lehetővé tenne

– a jogszabály megakadályozza, hogy totálkárosnak minősített gépjárművek az illegális gazdaságban kezdjenek új életet

hirdetés

– a jogszabály gondoskodik arról, hogy az utakon a balesetbiztonságot nem veszélyeztető gépjárművek közlekedjenek, a súlyosan sérült járműveket a forgalomból kivonja és csak műszaki vizsgával engedi vissza

– a jogszabály jelentős lépést tett abba az irányba, hogy a javításokról az ügyfelek számlát kapjanak, ezzel érvényesíthessék garanciális jogaikat

– a jogszabály motiválja az ügyfeleket, hogy gépjárműveiket legális, regisztrált szervizekben javíttassák meg.

Szeretnénk nyomatékosan hangsúlyozni, hogy a gépjármű-tulajdonosok a biztosítók által kiszámolt, ajánlott és szerződött felelősségbiztosítási díjat fizetnek. A gépjármű-tulajdonosok ezzel jogot szereztek arra, hogy olyan kártérítésben részesüljenek, amely elegendő arra, hogy önhibájukon kívül keletkezett kárukat szakszerűen, biztonságosan és garanciával javíttathassák meg, illetve káruk teljes mértékben megtérüljön.

Szeretnénk nyomatékosan hangsúlyozni azt is, hogy a biztosítók által gyorsított kártérítéssel kifizetett összegek, amelyek a biztosítók saját javítási kalkulációjának áfa nélküli összegénél jelentősen kisebb összegek, a nem legálisan működő szervizek felé terelik a javításokat, amellyel – ismételten kizárólag saját eredményük növelése érdekében – indirekt módon támogatják az illegális gazdaság működését. Ez egyetlen európai államban sem fogadható el, és nem is gyakorlata ugyanezen biztosítótársaságoknak más országokban.

Szeretnénk nyomatékosan hangsúlyozni azt is, hogy a biztosítók Magyarországon a kötelező biztosítási károk esetében a javíthatósági határt jelentősen 100% alatt határozzák meg, miközben más európai országokban ugyanezek a biztosítók 100% és a fölötti határt szabnak. Ez a gyakorlat kárt okoz az ügyfeleknek, akiket egyértelműen terel a gyorsított kárrendezésben ajánlott alacsony kártérítés elfogadása felé, amennyiben nem kívánják más hibájából kárt szenvedett autójukat elveszíteni. Ezzel az ügyfelek jelentős kárt, vagyonuk jelentős leértékelődést szenved el, miközben a biztosítók kárhányada, azaz eredményessége javul.

Az Autós Nagykoalíció úgy gondolja, hogy a jogszabály jelentős lépés a helyes irányba, az ügyfelek anyagi érdekei védelme és a gazdaság fehérítése irányába, és megfelel annak a gyakorlatnak, amelyet egy európai uniós tagállamnak folytatnia kell.

A Magyar Biztosítók Szövetsége a sajtóban közölte, hogy a jogszabály ellen az Alkotmánybírósághoz fordul.

Az Autós Nagykoalíció természetesen magára nézve kötelezően fogja tudomásul venni az Alkotmánybíróság döntését, miközben elvárja a biztosítótársaságoktól a 2010. április 1-jén hatályba lépő törvény pontos betartását.


Kapcsolódó dokumentum:


74


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés