Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. június | Olvasson bele!

Beszélni kell róla!

hirdetés

Egy olvasói vélemény az illegális szoftverhasználatról: Nagyon jó kezdeményezésnek tartom az Autótechnika újságban az illegális szoftverekkel foglalkozó cikksorozat elindítását, hiszen ma Magyarországon az autóiparban sok milliárdos kárt okoznak a csalók az államnak éppúgy, mint a kereskedőknek, továbbá a legálisan dolgozó műhelyeknek, vállalkozóknak.

Több mint három évtizede foglalkozom autókkal, éppen ezért úgy érzem, hogy széles körű rálátásom van a témára. Az elmúlt 20 évben az autótechnika gyors fejlődése miatt ma már egyetlen műhely sem dolgozhat a javítást, a diagnosztizálást segítő járműipari szoftverek nélkül. Véleményem szerint a bennünket felügyelő hatóságok figyelmét elkerülte, hogy igen komoly méreteket öltött az illegális járműipari szoftverkereskedelem. Ezzel közvetve óriási kárt okoznak azoknak a tisztességes javítóknak, akik viszont legális programokat használnak és súlyos pénzeket fizetnek a jogtiszta adatbázisokért. Mi, a szabályosan és legális programokkal dolgozó javítók azért fizetünk sokszor horribilis összegeket a programokért, mivel a konkurencia nagy hányada vagy éppen a „fusisok” és más „sufni-tunning” műhelyek lopott programokkal dolgoznak, ezáltal a szoftvergyártó cégek kénytelenek-kelletlenek megemelni az árakat. Alapvető közgazdasági elmélet, miszerint, ha nő a kereslet, csökkenhetnek az árak.

Sajnos rengeteg cég specializálódott illegális szoftverkereskedelemre, úgy gondolom, hogy ez felháborító azoknak, akik viszont fizetnek a programokért. A legfelháborítóbb, a tehetetlenség. Kénytelenek vagyunk végignézni, hogy a feltört programokat használók tönkreteszik a törvényes utat választó szakembereket és a magyar nyelvű szoftver disztribútorokat egyaránt.

A hatóságok impotenciája, az önkormányzatok felelőssége sajnos megkérdőjelezhetetlen, mivel tétlenül hagyják működni az illegálisan, sokszor engedély nélkül tevékenykedő és illegális programokkal dolgozó cégeket. Azért említem az önkormányzatokat is, mivel a helyi képviselők és szervek általában alapos hely- és emberismerettel rendelkeznek, és mégis szemet hunynak a szabálytalanságok felett. Ma Magyarországon csupán egy nonprofit szervezet, a BSA küzd a biztonságos és jogszerű digitális világ megteremtéséért. Mivel nem hatóság, a csalóknak kifinomult módszereik vannak a büntetés és felelősségre vonás kivédésére. Ezen kívül a BSA csak a tagjainak próbál védelmet nyújtani, így például körön kívül maradnak olyan népszerű szoftverek, mint BOSCH, OBDII vagy éppen AUTODATA stb.

Bízom benne, hogy sikerült felkeltenem a hatóságok, az érdekvédelmi szervezetek és mindenki figyelmét erre a súlyos problémára, és várom a további cikkeket ebben a témában. Gondolom az egész szakmánk megtisztulásának érdekében fontos lenne, hogy megszűnjön az illegális szoftverkereskedelem és szoftverhasználat. Fontos lenne, hogy minél több esetben történjen hivatalos eljárás, szigorú hatósági fellépés és ez visszatartó erő legyen mindazoknak, akik illegális programmal dolgoznak.

egy autószerelő a sok közül

A szerkesztőség várja a további olvasói leveleket és mindazok jelentkezését, akik elítélik az illegális szoftverkereskedelmet és szoftverhasználatot. auto@xmeditor.hu


Nézzünk egy aktuális, konkrét gyakorlati példát a szerzői jogsértésre!

Az Autótechnika újság januári számában az EurotaxGlass Kft. próbálta jogi oldalról megközelíteni a szerzői jogokkal kapcsolatos problémákat. Tekintve, hogy a jog nyelve sokak számára nehezen érthető, így megpróbálom kicsit közelebb hozni az önök számára azokat a konkrét szituációkat, amikor szerzői jogsértés történik.

A szakmában sokak által ismert Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft. 18 év óta hivatásának tartja a gépjárműtechnikai szakkönyvek magyar nyelvű kiadását, forgalmazását. A kiadó meglepve tapasztalta, hogy a szakmai körökben jól ismert Szerviz-Trade Kft. (Budapest) honlapján számos, ingyenesen bárki által letölthető, szerzői joggal védett műszaki könyv, dokumentáció található. Köztük olyan könyvek, mint pl. dr. Frank Tibor, dr. Kováts Miklós: Benzinbefecskendezők és motorirányító rendszerek, dr. Emőd István, Tölgyesi Zoltán, Zöldy Máté: Alternatív hajtások című könyvei is.

Ez a cselekedet bizony a szerzői jog megsértésének legegyszerűbb alapesete. Feltehetőleg a Szerviz-Trade ügyvezető igazgatója és tulajdonosa, akinek tudta és beleegyezése nélkül ilyen információk nem kerülhettek fel a honlapjukra, nincs tisztában azzal, hogy a honlap fenntartója, jelen esetben a kft. tulajdonosa személyesen felel a honlap tartalmáért. Mit jelent köznyelven ebben az esetben a személyes felelősség? Anélkül, hogy idézném a szerzői jogi törvénynek az ide vonatkozó paragrafusait, a büntetőeljárás vége a 2–3 év közötti felfüggesztett börtönbüntetés, ami jelen esetben a legjobb védőügyvéd mellett is könnyen megkapható. A dolog pikantériája, hogy a közbeszerzési törvény szerint a felfüggesztett börtönbüntetéssel rendelkező cégvezetők cége közbeszerzési eljáráson nem indulhat.

Vajon miért csinálták? Erre a költői kérdésre tudom, senki nem fog válaszolni, de cégünket komoly anyagi és erkölcsi kár érte. Ezért természetesen azonnal cselekedtünk.

Itt szeretném felhívni mindenkinek a szíves figyelmét arra, legyen az magánszemély, jogi személy, közoktatási intézmény, állami hivatal, hogy minden olyan esetben, amikor bizonyítottan tudomásunkra jut a cégünket érintő szerzői jogsértés ténye, felszólítás nélkül a jogi utat választjuk!

Kérjük Önöket, nézzenek körül a saját környezetükben!

Ideje letörölni a saját és céges számítógépeikről az amúgy is szükségtelen krekkelt programokat és végre jogtiszta programokat használni! Ne hagyják magukat, hogy ingyen letölthető könyvek, adatbázisok, programok reményében – nyomot hagyva maguk után – egy szép nap a rendőrség vagy a Vám- és Pénzügyőrség kopogtasson a műhelyük ajtaján.

Ahogy Önök elvárják, hogy az elvégzett munkájuk után a megrendelő rendezze számláját, úgy mi is joggal elvárjuk a tisztességes üzleti magatartást a piac minden szereplőjétől.

Továbbra is várjuk az Önök bejelentéseit a maroti@marotikonyvker.hu címen és a 
285-6608 telefonon.

Marótiné Koczur Györgyi

Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft.


hirdetés

Nézzünk néhány véleményt ebben a konkrét ügyben

A Szerviz-Trade Kft. honlapját nézegetve, a letöltések fülre kattintva figyeltem fel a „Gépjárművekkel kapcsolatos érdekességek, ritkaságok letölthető gyűjteménye” címre. Ezen az oldalon tiszteletre méltó szerzők és kiadók könyvei között meglepetéssel fedeztem fel az Alternatív járműhajtások 2006-ban megjelent könyvet (szerzők: Emőd–Tölgyesi–Zöldy, kiadó: Maróti), szkennelt, letölthető formában. Az első pillanatban még büszke voltam arra, hogy az általam is szerzett könyvre ekkora közönségigény van.

Jobban utánagondolva azonban felháborodásom egyre erősebb lett. Eltekintve attól, hogy a törvény (a szerzői jogok) szigorúan tiltják az ilyen terjesztést (is), a könyvek letölthetősége mindenkinek, aki írta, kiadta, forgalmazta a könyvet anyagi kárt okoz, sőt a könyv utóéletére (antikváriumi forgalom) is negatív hatással van.

Ezúton is tiltakozom az ellen, hogy ilyen és hasonló törvénysértésekkel a magyar könyvkiadást és terjesztést akárki is ellehetetlenítse és – ezen belül engem és szerzőtársaimat is – anyagilag megkárosítsa.

Dr. Emőd István

BME Gépjárművek Tanszék


Mindkét előbb említett könyvben érintett vagyok mint könyvíró. Tapasztalatból mondhatom, hogy nehezebb egy könyv egy fejezetét megírni, mint 2 diagnosztikai műszert eladni.

Nem gondolom, hogy a Szerviz-Trade Kft. konkrét célja az volt, hogy a Maróti Kiadót ellehetetlenítse a piacon, de valószínűsítem, hogy komoly anyagi veszteséget okozhattak a szakmában tradicionális, jó nevű cégnek.

Mint garázsipari berendezéseket forgalmazó cég ügyvezetője pedig azt tudom mondani, hogy ez a marketingnek nem nevezhető ténykedés, ilyen nyíltan párját ritkítja.

Az autószerelő-társadalomról pedig nem is gondolom, hogy szakmai-szellemi termékekhez ilyen úton történő hozzájutás hosszú távon a javukat szolgálná, beleértve, hogy esetleg pont az a piaci szereplő megy tönkre, vagy vonul ki a piacról, akitől elvárnánk, hogy a magyar nyelvű autós szakirodalom kínálója, megjelenítője és gondozója legyen.

Tölgyesi Zoltán

Lito-Technik Kft.


Sok év óta tisztelettel figyelem a Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó munkáját. Több szakkönyvük többek között az említett Benzinbefecskendező és motorirányító rendszerek című könyv anyaggyűjtésében és lektorálásában is részt vettem. Láttam és tapasztaltam, hogy mennyi munka, energia és pénz van egy-egy könyv megszületése mögött.

Nem találok elfogadható indokot arra, hogy Magyarország egyik szervizberendezéseket forgalmazó cége miért a mások által létrehozott és általa ingyen megszerzett szellemi termékekkel akarja vásárlói körében népszerűsíteni magát?

A magam nevében elmondhatom, hogy mélyen elítélem a Szerviz-Trade cselekedetét és mindazokat, akik támogatják illegális adatbázisok, szakkönyvek, szakirodalom terjesztését kizárólag tisztességtelen piaci és anyagi előny megszerzése érdekében.

Szél Bálint

Energotest Kft.


Elszomorító tény, hogy a könnyűzenei életben és a filmszakmában (jogtalanul) elterjedt, a szerzői jogokat megkerülő, illegális másolás és terjesztés olyan területre is benyomult, ahol eddig azt hittük, hogy a szakma múltja és becsülete védi közös, a járműjavító szakma színvonalának megőrzéséért folytatott munkánkat. Jó néhány autós-motoros könyv szerzőjeként, szerkesztőjeként, szakmai lektoraként állíthatom, hogy a vonatkozó, új ismereteket tartalmazó szakmai könyvek magyar nyelvű elkészítése sokkal nagyobb ráfordításba kerül, mint amennyi egyáltalán a könyvek értékesítése során egyáltalán remélhető. Milyen alapon akarja ezt a szakma érdekében végzett szolgálatunkat bárki lehetetlenné tenni? Ez nem játék, a legújabb ismeretek megszerzését senki nem várhatja el ingyen, becsületes szakmabeli társaink, a javítóipar művelői bizonyára többszörösen visszakapják a szakirodalomra fordított költségeiket eredményesen végzett munkájuk során. Milyen jogon akarja bárki a mások munkáját semmissé tenni, vagy a maga hasznára átmenteni?

Dr. Kováts Miklós

aranydiplomás gépészmérnök


Kapcsolódó dokumentum:


12-13


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés