Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Kötelező lesz a fékasszisztens

2009. november 24-től minden új (újonnan piacra lépő konstrukciójú) személyautót és kishaszonjárművet szériában fel kell szerelni fékasszisztens rendszerrel az Európai Unióban. A már jelenleg is gyártott típusoknál 2011. február 24-ig kell megtörténnie az átállásnak. Az előírás része egy új EU-rendeletnek, melynek célja a gyalogosok védelme a közlekedésben. Az EU már augusztusban elrendelte, hogy az ESP-t 2014 novemberéig mindegyik új autóba alapfelszereltségként kell beépíteni. A haszonjárműveket 2015 végétől vészfékasszisztenssel és sávtartó asszisztenssel is fel kell szerelni.

hirdetés

A most kötelezővé tett fékasszisztens a teljes fékezéshez járul hozzá: ha a vezető hirtelen a fékre lép, de nem fejti ki a szükséges fékpedálerőt, a rendszer felismeri a vészhelyzetet, és megnöveli a féknyomást. A Bosch szerint ez lecsökkenti a fékutat, és megakadályozza, illetve tompítja az ütközést. Egy uniós tanulmány szerint a fékasszisztenssel felszerelt járművek segítségével Európában évente 1100 halálos kimenetelű gyalogosbalesetet lehetne elkerülni. A Bosch arra is rámutatott, hogy Németországban a személyi sérüléssel járó ráfutásos balesetek mintegy harmadánál a vezető egyáltalán nem fékez az ütközés előtt, a vezetők fele pedig nem használja a teljes fékerőt. Amennyiben a gépkocsi intelligens tempomattal is rendelkezik (ACC), akkor a vészfékasszisztens további preventív funkciókkal bővül, nevezetesen a vezetőt három lépcsőben fogja segíteni. Az első lépcső: figyelmeztetés az ütközésre, akusztikusan vagy optikailag, a második lépcső: egy kisebb figyelmeztető fékezés. Ha a vezető még erre sem reagál, a rendszer maximális erővel fékez, hogy elkerülje az ütközést. A Bosch szerint a vészfékasszisztenssel a személyi sérüléssel járó ráfutásos balesetek háromnegyede megelőzhető lenne.


Kapcsolódó dokumentum:


6


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés