Európai autópiacok 2009 I. félévében

2009 I. félévében 11 százalékkal kevesebb új személyautót adtak el, mint a tavalyi év azonos időszakában. Az országok többsége negatív időszakot zárt, kivéve Németországot (+26,1%), Szlovákiát (+18,4%) és Csehországot (+7,9%). Ezekben az országokban sikeres roncsautó-prémium programokat hajtottak végre.

Az ACEA összesítése a 25 EU-tagországra és a 3 EFTA-tagországra vonatkozik. Márkákra csak a Hyundai tudta értékesített darabszámát növelni, méghozzá jelentős mértékben, 15,7%-kal. A listavezető Volkswagen stagnált, a többi gyártó azonban visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. Az első három sorrendje nem változott, a VW-t továbbra is a Ford és az Opel/Vauxhall követi. A Fiat a Renault-t és a Peugeot-t is megelőzte, és már a negyedik. A prémiumgyártók közül az Audit érintette legkevésbé a válság, így mindkét riválisát (Mercedes, BMW) lehagyta. A Seat megelőzte a Nissant, a Hyundai pedig mindkettőjüket, valamint a Hondát is, amely már nem is szerepel a listában.

A JATO Dynamics kimutatása alapján a legkeresettebb személyautó-típus Európában a Volkswagen Golf maradt 2009 I. félévében. Sőt, a Golfból és a második helyre előre lépő Ford Fiestából többet adtak el, mint tavaly ilyenkor. A korábban listavezető Peugeot 207 veszített egy helyet, míg az Opel/Vauxhall Corsa megtartotta a negyedik pozíciót. A Fiat Punto három helyet javított, a Ford Focus ugyanennyit rontott, miközben mindkét típusból kevesebbet értékesítettek. Ugyancsak visszaesett a kereslet a Renault Clio és az Opel/Vauxhall Astra iránt. A Volkswagen Polo és a BMW 3-as sorozat már nem szerepel a listán, helyüket a Fiat Panda és a Peugeot 308 vette át.

Közép- és Kelet-Európában (a 2004-ben és később csatlakozott EU-tagállamok Málta és Bulgária kivételével, továbbá Horvátország és Szerbia) a Skoda a legkelendőbb autómárka, amely az összesített európai listán csak a 12. helyet foglalta el. A dobogón a Volkswagen és a Ford következnek, jelentős lemaradással. A hazánkban nagyon sikeres Opel iránti kereslet lecsökkent, így a Renault és a Fiat is megelőzte. A Toyota a legkelendőbb japán márka, majd a Dacia és két dél-koreai típus, a Hyundai és a Kia következnek.

A térségben a Skoda modelljei fogynak a legnagyobb számban. Érdekes módon az alsó-középkategóriás Octavia keresettebb a Fabia kisautónál. Az Opel Astra iránti kereslet jelentős mértékben visszaesett, a korábbi dobogós típust már nem is találjuk a listán. Így a Dacia Logan szerezte meg a harmadik helyet a Kia Cee’d és a Fiat Punto előtt. Közép- és Kelet-Európában tehát inkább a kisebb és olcsóbb autókat keresik, így lehet, hogy Európa legsikeresebb modellje, a Volkswagen Golf csak a hatodik helyet szerezte meg , legjobb németként. A francia (Renault Mégane és Clio) valamint a japán (Toyota Yaris) modelleket azonban így is megelőzte.

Németországban, Európa legnagyobb autópiacán a roncsautó-prémium program bevezetése hatalmas, nem várt fellendülést hozott. Ennek hatására, a válság közepette a németek 26,1%-kal több új személyautót vettek, mint 2008 I. félévében, amivel átlépték a 2 milliós eladási darabszámot 6 hónap alatt. A Volkswagen eladásai ugrásszerűen nőttek, így előnye az eddiginél is megnyugtatóbb a riválisokkal szemben. A prémiumgyártók eladásai itt is csökkentek, így a Mercedest és a BMW/Mini párost megelőzte az Opel és a Ford. Az Audi a hatodik helyre csúszott vissza, pedig több autót tudott eladni. Kimutatások szerint a roncsautó-prémium program nagyobb mértékben érintette a külföldi márkákat, ennek ellenére a hazai hatos helyzetét továbbra sem veszélyeztetik. A Renault/Dacia páros került hozzájuk a legközelebb, de a Skoda és az eladásait több mint megduplázó Fiat is átlépte a százezer darabos határt. A Toyota/Lexus zárja a sort, a Peugeot pedig kikerült a listáról. A legújabb hírek szerint a roncsautó-prémiumra szánt állami keret szeptember 2-án elfogyott, tehát a program véget ért Németországban.

Olaszországban 1,13 millió új személyautót értékesítettek, 10,7%-kal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Ezzel az eredménnyel az olaszok a franciák mögött, de a britek előtt állnak az európai rangsorban. A hazai gyártású Fiat vezeti a listát a közelebb férkőző Ford és a lemaradó Opel előtt. A Volkswagen és a Citroën megtartotta helyezését. A Toyota/Lexust és a Renault-t megelőzte a Peugeot és a Lancia. A sor végén a Mercedest az Audi váltotta. A további hazai márkák közül az Alfa Romeo a 11. helyen áll, vagyis épphogy kimaradt a legjobb tízből. 443 Ferrari, 383 Maserati és 102 Lamborghini talált gazdára az első félévben.

A típusoknál hatalmas küzdelem bontakozott ki az első helyért két Fiat-modell, a Punto és a Panda között, jelenleg előbbi vezet, a különbség 286 autó. A dobogóra még a Ford Fiesta fért fel, megelőzve a Fiat 500-at és a Volkswagen Golfot. Az Opel Corsa megelőzte a Citroën C3-at. Az első tízben még két olasz modell található, a Lancia Ypsilon a nyolcadik, a Fiat Bravo a tizedik helyen áll.

Oroszország autópiacát most mutatjuk be először. Az idei első félévben 712 740 új személyautót értékesítettek itt, 48,7%-kal kevesebbet, mint 2008 I. félévében. Az uniós piacokkal összehasonlítva ez az ötödik helyet jelentené, Nagy-Britannia mögött és Spanyolország előtt. A tavalyi eredménynél viszont csak a német piac eredménye volt jelentősebb. A gazdasági válság Oroszországot a világ összes többi régiójánál súlyosabban érintette, legalábbis ami az autóeladásokat jelenti – állítja az adatokat szolgáltató JATO Dynamics regionális vezetője. A piacvezető márka a hazai Lada, mintegy 26%-os piaci részesedéssel, és több mint 183 ezer eladott autóval. A General Motors több márkával is képviselteti magát Oroszországban, a Chevrolet a második, a Daewoo a kilencedik helyet szerezte meg. Jól teljesítenek az ázsiai márkák, a japán Nissan és Toyota a negyedik-ötödik, a dél-koreai Hyundai és Kia pedig a nyolcadik-kilencedik helyen találhatók.

A típusok között is a Lada dominál, az első négy helyet elfoglalják. A korábban nálunk is kapható Samara modellből fogyott a legtöbb, majd az új, már modern formatervű Priora (a 110-es modell utódja) következik. A harmadik helyen a 2104/2105/2107 típusjelű, jó öreg kocka Lada található, majd jön a Kalina kisautó (a Priora és a Kalina hazánkban is kapható). A legkeresettebb importmodell a Ford Focus, majd az alacsony árfekvésű Dacia Logan következik, melyet az oroszok Renault-ként árusítanak. A 7–10. helyeken Daewoo/Chevrolet modelleket találhatunk, melyek közül a Chevrolet Lanos lehet érdekes, ezt a típust hazánkban Daewoo-ként értékesítették.

Ausztria az EU kilencedik legjelentősebb autópiaca (a továbbiakban Oroszországot természetesen nem számítva), ahol 166 016 új személyautót értékesítettek 2009 I. félévében. A márkák sorrendjében 1 év alatt nem sok változás történt, továbbra is a Volkswagen vezet az Opel és a Ford előtt, a német típusok tehát nagyon keresettek. Az Audi egy helyet javítva az ötödik, a BMW a tizedik, a Mercedes azonban kikerült a listáról. A Renault a legsikeresebb nem német márka, és a franciák közül még a Peugeot is sikeres nyugati szomszédunknál. Általánosságban megállapítható, hogy a márkák eladási darabszámai csak kismértékben változtak.

A típusoknál a Volkswagen Golf megtartotta vezető helyét, mögéje azonban hatalmas meglepetésre a Seat Ibiza zárkózott fel. A Skoda modelljei közül ezúttal az Octavia szerepelt jobban, a Fabia visszaesett a hatodik helyre. A Golf mellett két további VW-modell, a Polo és a Tiguan is tagja a legkeresettebb típusoknak. Az Audi is jól szerepelt, az A4-es ötödik, míg az A3-as a tizedik helyre kapaszkodott fel. A tízes listán 8 modellt is a VW-konszern gyártott, kivéve az Opel Corsát és a Ford Fiestát.

Csehországban 79 228 új személyautót adtak el az első félévben, amellyel az ország az igen előkelő 13. helyet szerezte meg az uniós tagállamok rangsorában. A 7,9%-os növekedés a második legjobb érték Németország mögött. A hazai Skoda megtartotta domináns helyzetét a Ford és a Renault-t megelőző Volkswagen előtt. Előretörtek a dél-koreai márkák, a Hyundai egy, a Kia két helyet javított. A PSA konszern márkái Peugeot, Citroën sorrendben követik egymást. A Toyotát a Chevrolet váltotta, vagyis japán márka már nem szerepel az első tízben.

A típusok között a Skoda négy modellel is képviselteti magát. Érdekes módon az alsó-középkategóriás Octáviából több fogyott, mint a Fabiából, a Roomster a hatodik, megelőzve a Superb-et. A Skodákkal a Ford Fusion és a Kia Cee’d próbálja felvenni a versenyt. A Renault-modellek közül ezúttal a Mégane iránt volt nagyobb a kereslet, a Thalia már nem is szerepel a listán. Új modellek a legjobbak között a Hyundai i30 és a Chevrolet Aveo. A felsorolt 10 típus között 3 kisautó, 5 alsó-középkategóriás, 1 középkategóriás és 1 egyterű található.

Románia autópiacát Oroszországnál is jelentősebb mértékben érintette a válság, a visszaesés 58,2%-os volt az elmúlt év azonos időszakához képest. Az első félévben mindössze 62 620 új személyautó talált gazdára, ezzel az ország csak a 15. helyet foglalja el az európai rangsorban. A hazai gyártású Dacia iránti kereslet majdnem a felére csökkent, előnye azonban még így is tetemes a második helyezett Hyundai-jal szemben. A Skoda eladásai harmadára csökkentek, a márka három helyet veszített. A Renault megtartotta dobogós helyezését, mindössze 3 eladott autóval megelőzve a Volkswagent. Az utóbbi években a piac egyik meghatározó szereplője volt a Romániában gyártott Daewoo. Az üzemet a Ford vásárolta meg, amely jelentős összeget invesztál a gyártásba, melynek volumenét 2010-re 300 ezer darabra kívánja felfuttatni. A márka jelenleg a hatodik helyet foglalja el a listán. Új belépő a Kia és a Fiat, a Chevrolet viszont nem szerepel már a táblázatban. A típusok sorrendje nem áll rendelkezésünkre.

Szlovákia 41 298 eladott autóval a 20. helyet foglalja el a listán, ami 18,4%-os növekedésnek felel meg, a sikeres roncsautó-prémium program következtében. Ezzel hazánkat is megelőzi, amely az ACEA listáján 39 435 autóval szerepel. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) hivatalos adatai szerint 39 744 új személyautót helyeztek forgalomba hazánkban, ami ehhez nagyon közeli érték. Ha viszont az 51 069 eladott új autót vesszük alapul, Magyarország a 18. helyet foglalná el a listán. Visszatérve Szlovákiára, a Skoda megtartotta vezető helyét, a francia riválisok (Renault, Peugeot) viszont egyre jobban közelítenek hozzá. Egyre keresettebb a Kia is, amely továbbra is a Citroën előtt áll. A Suzuki a második helyről a hatodikra esett vissza, értékesítése csökkent. A Ford is gyengébben szerepel, négy helyet veszített.

A Skoda Fabia maradt a legkeresettebb típus Szlovákiában, az Octavia azonban a másodikról a negyedikre esett vissza. Az új dobogósok a Kia Cee’d és a Renault Thalia. A Suzuki visszaeséséről a márkák elemzésénél már szóltunk, az SX4 ennek megfelelően a harmadikról a hetedik helyre került. Egyre erősebb a Peugeot, a 206-os ötödik helyével visszatért a legjobbak közé, a 207-es pedig csekély lemaradással követi a hatodik helyen. A tízes listán 6 kisautó és 4 alsó-középkategóriás modell található.

Bulgáriában 12 852 új autót értékesítettek 2009 I. félévében, 44,8%-kal kevesebbet, mint 2008 azonos időszakában. Ez csak a balti államok és Izland értékesített mennyiségét múlja felül. A márkák közötti sorrend itt állandóan változik, jelenleg a Toyota vezet a Volkswagen és a Peugeot előtt. A tavalyi listavezető Opel csak a negyedik, majd a Citroën és a Ford következnek. A legkeresettebb tíz márka ugyanaz, mint tavaly, értékesítési volumenük azonban általában csökkent.