Három évvel meghosszabbítják a GVO-szabályozást

Az Európai Unió Bizottsága döntést hozott a GVO-szabályozás kérdésében, amely jelenlegi formájában 2010. május 31-én hatályát veszti. Az újautó-értékesítést és az aftersales területét élesen különválasztották. Ami az újautó-értékesítést illeti, 2013. május 31-ig meghosszabbították a jelenlegi GVO-szabályozást.

Ezután a GVO végérvényesen kifut, vagyis 2013 után nem lesz többé ágazatspecifikus szabályozás. A szerviz és az aftersales területén azonban Brüsszel már a jövő évben nagyobb versenyt szeretne biztosítani. A Bizottság a jövőben is szükségesnek tartja különböző irányelvek meghirdetésével annak biztosítását, hogy megakadályozzák az új piaci szereplők kizárását, a gyártók merev árképzését és a piac területi felosztását. Az aftersales területén a Bizottság már 2010-től az általános kartelljogi szabályok (az ún. ernyő-GVO) alkalmazását javasolja, melyet kiegészítenének ágazatspecifikus irányelvekkel, illetve egy célirányos aftermarket-GVO-val. Így szabályozhatnák a műszaki információkhoz, valamint a gyártók alkatrész- és szervizhálózatához való hozzáférést is.

Az ágazat képviselői túlnyomórészt pozitívan vélekedtek a döntésről. Jürgen Creutzig, a CECRA elnöke szerint a gyártóknak így már nem maradt ürügyük a szerződéses partnereiknek felmondani. Az értékesítés és a szerviz különválasztását azonban nem tartják jó ötletnek, mivel erre a gyakorlatban csak kevés példát találunk. A szeptember 25-ig tartó konzultációs időszakban a szövetség szorgalmazni fogja, hogy ezt a szétválasztást megakadályozza. A lehetőség valójában az összes érintett piaci szereplő számára adott, hogy megírhatja véleményét a kérdésben. A hozzászólásokat a comp-car-sector@ec.europa.eu e-mail címre várják.