A közúti járművek műszaki vizsgáztatása EU-csomagjának felülvizsgálata
Mint tudjuk, eszerint dolgozunk, az időszakos vizsgálat (műszaki vizsga, általánosan használt angol rövidítéssel PTI), a forgalomba helyezett jármű műszaki közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi megfelelőségének ellenőrzése az Európai Unió előírása (irányelve) szerint kell hogy történjen. A járműműszaki fejlődés, az új vizsgálóberendezések, az új követelmények és a digitalizáció egyaránt megkívánja az előírások hozzáigazítását az aktuális helyzethez. Az Európai Bizottság a „vizsgaszabályzat”, a 2014/45 EU irányelv tervezett felülvizsgálatának egy újabb állomásához érkezett el, 2025. április 24-én tette közzé módosító javaslatait. Cikkünk ennek tartalmát mutatja be.
Az EU javaslatot terjesztett elő a közúti közlekedésre való alkalmasság csomagja (Roadworthiness package) módosításáról.
A csomag megnevezése:
Javaslat az Európai Parlament és a Tanács irányelvére, amely módosítja a
2014/45/EU irányelvet a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról, valamint a
2014/47/EU irányelvet az unión belül közlekedő haszongépjárművek műszaki állapotának út menti ellenőrzéséről.
A javaslatot az Európai Bizottság dolgozta ki a Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóság (DG MOVE) vezetésével.
Kérdések és válaszok
A rendeletalkotóknak egy rendelettervezetet, irányelv-módosítást általában indokolniuk kell. Ezt „kérdések és válaszok” formában szokták közzé tenni. Ennek a dokumentumnak a kivonatos ismertetésével kezdjük az irányelv-módosítás áttekintését. Megjegyezzük, hogy néhány javasolt tétel nálunk nem újdonság, a magyar műszaki vizsgarendnek már része.