Jogszabályok útvesztői

A közúti járművek forgalomba helyezésének, forgalomban tartásának és kivonásának minden mozzanatát az egész világon jogszabályok (előírások, rendeletek) rögzítik. Ez alól nem, hogy nem vagyunk kivételek, hanem ezeknek részesei, alárendeltjei vagyunk. Mindenki tudja, hogy az autótervezés, gyártás, minősítés, jóváhagyás, bontás, újrahasznosítás, részben az üzemeltetés, tehát az automobilizmus szinte minden ága szigorúan jogszabály alapú, itt mindenkinek abszolút jogszabálykövetőnek kell lennie. Tematikailag a hozzánk közelebb álló hatósági munkában pedig a jogszabályok rengetege adja a követendő zsinórmértéket. Vajon a dolgok olyan egyszerűek, mint gondolhatná az egyszeri ember: felütöm, és máris képben vagyok? Az idősebb kaporszakállúak tudják, hogy nem így van, a fiataloknak pedig, akár a hatóságiaknak is, álljon itt az útbaigazítás.

EU-tagságunk alapvető változást hozott a jogszabályi környezetbe, de előtte is „függők” voltunk a nemzetközi hatályú jogszabályoktól. Az ENSZ-előírások már az EU-tagságot jóval megelőzően, az 1960-as évektől, az 1958-as Genfi Megállapodáshoz történt csatlakozásunk óta voltak számunkra mérvadók. Ehhez az egyes országok saját elhatározásukból csatlakozhattak és akkor az előírásokat alkalmazva kötelezettséget vállaltak az ezek alapján más tagállamok által kiadott jóváhagyások elismerésére („E”-jel).

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.