Fokozódik a dízel tilalom

Hétfőtől a 22 évesnél idősebb, illetve alacsony környezetvédelmi besorolású járműkategóriákba tartozó dízel üzemű járművek nem hajthatnak be a Brüsszel Fővárosi Régióba, a tilalmat megszegők 350 euró (mintegy 115 ezer forint) azonnali bírságot kapnak. 2025-ig több lépésben szigorodik majd a tiltás a régióban. 

A hétfőtől érvényes korlátozás az Euro 0-ás, és Euro 1-es besorolású, valamint a 22 évnél idősebb dízel üzemű gépjárművekre vonatkozik. 2019 elejétől az Euro 2-es besorolású és a 19 évesnél idősebb dízelautók nem hajthatnak be a fővárosi régióba. 2020-tól az Euro 3-as, és a 15 évnél idősebb dízelek, 2022-től az Euro 4-es és 12 évesnél idősebb gépjárművek, 2025-től pedig az Euro 5-ös és 9 évesnél idősebb dízelautókat is kivonják a brüsszeli régió forgalmából.

A La Libre Belgique című belga napilap szerint az elmúlt hetekben mintegy háromszáz figyelmeztető táblát helyeztek ki a zóna határára, valamint közel 180 kamerát szereltek fel, amely rendszám alapján ellenőrzi az autó besorolását a kötelező műszaki vizsgát rögzítő központi adatbázisán keresztül. Az év végéig 220 további ellenőrző kamerát helyeznek üzembe. Emellett a hatóságok július elseje óta figyelmeztetést küldenek azoknak a gépjármű-tulajdonosoknak, akiknek autója nem felel meg a környezetvédelmi követelményeknek. A múlt hetekben végzett előzetes ellenőrzéseken naponta mintegy 200 jármú akadt fenn - közölték.

Az október elejétől érvényes korlátozás a napilap szerint a brüsszeli autópark mintegy 0,5 százalékát érinti. A 2019-ben érvénybe lépő korlátozás miatt a brüsszeli autók 4 százaléka, 2020-tól a belga fővárosban regisztrált járművek 14 százaléka nem közlekedhet majd.

A tájékoztatás szerint a korlátozás nem vonatkozik a tűzoltó- és mentőautókra, valamint az autóritkaságnak számító, úgynevezett old timer kategóriába tartozó járművekre.

Azok az autósok, akik tiltott kategóriába tartozó járművel kénytelenek a régióba utazni, 35 euró befizetése mellett egy napra érvényes engedéllyel ezt megtehetik. Ilyen jogosultság ugyanazon járműre egy év alatt nyolc alkalommal kérhető.

Mint közölték, a brüsszeli városvezetés a 2025-ös céldátumig 86 százalékkal kívánja csökkenteni a nitrogén-dioxid, szintén 86 százalékkal a levegőbe kerülő korom, valamint 31,43 százalékra kívánja leszorítani a szállópor koncentrációját. Információk szerint amennyiben a levegő szennyezettsége eléri és két napon keresztül meghaladja a küszöbértéket, sebességkorlátozást vezetnek be. Tilos lesz a fával és a szénnel való tüzelés, amennyiben nem ez az egyetlen módja a fűtésnek, valamint a brüsszeli tömegközlekedést erre az időre ingyenessé teszik.

Magyarország brüsszeli nagykövetségének tájékoztatása szerint a külföldi rendszámú járműveket október 1-ig kötelezően regisztrálni kell a Brüsszel Fővárosi Régióban. A regisztrációt az úgynevezett LEZ-rendszerben akkor is el kell végezni, ha az autó környezetvédelmi besorolása alapján nincsen kitiltva a régióból. Regisztrálni a forgalmi engedély és a személyi igazolvány másolatával online lehet a https://lez.brussels/en/content/registration honlapon.

Eközben lapértesülés szerint utalványokkal támogatnák a német autógyárak a városi behajtási tilalomban érintett idősebb dízelautók tulajdonosait a motorok műszaki átalakításához. Persze nem pusztán jószándékból. 

A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) értesülése szerint az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz utalványokkal vennék le - legalábbis részben - a tulajdonosokról az idősebb dízelautók környezetvédelmi szempontból szükséges műszaki átalakításának anyagi terheit. Az utalványokkal egyes autóipari beszállító cégek berendezéseinek a beépítését lehetne finanszírozni. A német autógyárak ezzel a megoldással kívánják elkerülni a garanciális kötelezettségvállalást az idősebb járművekre.

A FAZ értesülése szerint az autógyárak az átalakítás költségeinek 80 százalékát vállalnák magukra, de legfeljebb 3000 eurót. Az ajánlat kizárólag az Euro-5 környezetvédelmi besorolású dízelautók átalakítására vonatkozik. Az alacsonyabb besorolású dízelautók tulajdonosait kedvezményekkel igyekeznek majd járműveik újra cserélésére ösztönözni.

A német kormány most pénteken dolgozza ki a dízelautókra vonatkozó terveit a városi behajtási tilalom elkerülése érdekében. Több bírósági döntés is született ugyanis az utóbbi időben arról, hogy az önkormányzatoknak a levegő tisztaságának a védelme érdekében jogában áll közlekedési tilalmat elrendelni környezetszennyező járművekre.

Az eddig kiszivárgott információk szerint a német kormány a régi dízelautók visszavásárlása, új autóra cserélése ösztönzésének, valamint utólagos átépítésének valamilyen kombinációját vezetné be. Lehetőleg olyan módon, hogy a művelet több milliárd euróra rúgó költsége ne az autótulajdonosokat terhelje.

A Volkswagen viszont nem tartja reálisan kivitelezhető elgondolásnak az idősebb dízelautók utólagos műszaki átalakítását az emissziós értékek javítása érdekében – tájékoztatta az autóipari konszern egy meg nem nevezett felső vezetője a Reuters hírügynökséget.

A német kormánnyal a városok levegőtisztaságának a megőrzéséről folyó "dízelcsúcs" tárgyalásokon felmerült lehetséges megoldásokról szólva a Volkswagen vezető munkatársa elmondta, hogy szerintük "nincs technikailag kivitelezhető lehetőség" a motorok utólagos átépítésére. Rámutatott ugyanakkor, hogy sem a katalizátor beszállító cégek, sem maguk az autógyárak nem lesznek hajlandóak garanciát vállalni az utólag beépített berendezések nitrogén-oxid-kibocsátás csökkentő funkciójára.

A Volkswagen hivatalos álláspontja szerint az autógyár kész minden kompromisszumra a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

– Bármilyen értelmes megoldásban készek vagyunk részt venni, ami hozzájárulhat a belvárosi behajtási tilalom elkerüléséhez – jelentette ki a Volkswagen szóvivője.

A kormány részéről Svenja Schulze környezetvédelmi miniszter a régi dízelautók utólagos átalakítását, Andreas Scheuer közlekedési miniszter viszont a régi autók újra cserélésének támogatását szorgalmazza. Az autóipari cégek a közlekedési miniszter álláspontját támogatják, hangsúlyozva, hogy az átépítéshez szükséges szűrőberendezések kifejlesztése, majd engedélyeztetése a Kraftfahrt-Bundesamt gépjárműfelügyeletnél éveket venne igénybe. Ez alatt az idő alatt pedig sokkal többet lehetne tenni a városok levegőjének tisztasága érdekében a régi dízelautók újra cserélésével.

Azonban nem csak Németországban és Belgiumban vezetnek be szigorításokat ... kitiltják a dízeljárműveket Észak-Olaszországból is

Közlekedési szigorítás lép életbe hétfőtől a Pó-alföld fedte észak-olaszországi tartományokban a legalacsonyabb környezetvédelmi besorolású járművek forgalmának korlátozásával.

Az északnyugat-olaszországi Lombardia és Piemonte tartományban, az észak-keleti Venetóban, valamint Emilia-Romagnában egyszerre vezetik be dízelüzemű járművekre vonatkozó tilalmat.

Október elsejétől a felsorolt tartományok 30 ezer lakosnál nagyobb városaiban dízelstop lesz érvényes: a forgalomkorlátozás minden héten hétfőtől péntekig tart, és az Euro 3-as besorolású vagy még ennél is alacsonyabb környezetvédelmi kategóriába tartozó dízel- és benzinüzemű gépjárművekre vonatkozik. A korlátozás napi időtartama tartományonként és városonként változik: Milánóban reggel fél kilenctől este fél hétig tart. A szabálysértők minimum 80 euró bírságra számíthatnak, a felső határ pedig akár a 600 eurót is túllépheti, ha ugyanaz a jármű sorozatosan sérti meg a tilalmat.

Emilia Romagna tartományban a szigorítás az Euro 4-es dízeleket is érinti. A rendelkezés március 31-ig érvényes. Addig is, ha az intézkedések ellenére a szmog túllépi a megengedett határértéket, további szigorítások várhatók akár hétvégenként is. A számítások szerint a dízel járművek közlekedésének korlátozása a térségben több mint 2 millió személygépkocsit és majdnem 800 ezer furgont érint. A tervek szerint 2020-tól az Euro 4-es, 2025-től pedig az Euro 5-ös dízelautókat is kivonják a régió forgalmából.

A Pó-alföld Európa egyik legszennyezettebb levegőjű térségének számít. A szennyező járművek a terület járműparkjának egynegyedét teszik csak ki, de a mérések szerint a levegő szennyezéséért 60 százalékban felelősek. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (Aea) idei adatai szerint a kontinensen évente 432 ezer ember hal meg légszennyezettség miatt, ebből több mint 91 ezer Olaszországban.