Érdekvédelem
Az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete – folytatva a korábbi sikeres és pozitív együttműködést a kormánnyal és a jogalkotóval - a teljes magyarországi autós szakma képviseletében, figyelembe véve a gépjárművet használó ügyfelek, a szervizek, kereskedések, importőrök, és gyártók érdekeit és ezeket összehangolva az állam lehetőségeivel - az alábbi témákat terjesztik a Parlament soros ülésszaka elé:
1. Egységes központi járműtörténeti adatbázis létrehozása, amelynek első lépése a km óra nyilvántartás bevezetése volt, célja a feketegazdaság, a finanszírozási és biztosítási csalások elleni hatékony fellépés piaci ösztönzőkkel, valamint a használt gépjárművet vásárolni szándékozó ügyfelek számára egy olyan adatbázis létrehozása, amelyben pontosan megnézhetik, hogy mit vásárolnak. A nem legális javítók nem tölthetnek fel majd adatot a nyilvántartásba, így maguk az ügyfelek fogják egyre inkább belátni, hogy legális javítókhoz kell fordulniuk. Gondolják el, ha egy biztosítási káresemény után az autó pl. egyezséges kárrendezés alapján sufniban kerül kijavításra, megbuherálásra, akkor az adatbázisban az autó javítatlanként fog szerepelni. Ki vesz majd meg egy ilyen autót?
2. A gépjármű javítók egységes működési feltételrendszerének kialakítása annak érdekében, hogy a legális javítói szakma versenyhátránya csökkenjen, majd megszűnjön az által, hogy a mindenkire vonatkozó jogszabályok sűrűjében, de azok egységes betartatása érdekében kialakulhasson egy egységes ellenőrzési rendszer. Ezzel megszűnik a feketejavítók versenyelőnye, amit adócsalással, a foglalkoztatás és bérezés körüli trükközéssel, a vonatkozó jogszabályok okozta költségek „megtakarításával” érnek el.
3. Az importált gépjárművek ÁFA összege megfizetésének garantálása, hogy valamennyi importált új- és használt gépjármű után megfizetésre kerüljön az ÁFA összege és szűnjön meg a jogi rést kihasználó feketekereskedelem versenyelőnye.
4. A forgalomból való kivonás rendszerének átalakítása, hogy a rendszer áttekinthető, a finanszírozási- és biztosítási csalások elkerülhetők legyenek és szűnjön meg a gépjárműlopásokkal való visszaélések fedezésének ez a lehetősége, valamint a fekete bontók jelen rendszer általi támogatottsága.
A 2014. évi őszi parlamenti ülésszakra készítjük elő és frissítjük fel – elsősorban, de nem kizárólag - az adójogszabályokat érintő javaslatainkat, amelyek az alábbiak:
1. A javítási anyagköltség és munkadíj 50%-os ÁFA visszaigénylési lehetőségének 100%-ra emelése az ÁFA körbe tartozó tulajdonosoknál. Így tovább növekszik az ÁFA visszaigényelhetőség miatt a legális, számlát adó szervizek forgalma.
2. A motorkerékpár regisztrációs adó kiigazítása. Ezzel az elsősorban közlekedési céllal megvásárolni szándékozott motorok eladhatósága javul.
3. A tehergépjármű tulajdonszerzési illeték eltörlése. Ilyen illetéket más termelőeszközre (nyomdagép, esztergapad stb.) nem vetnek ki. A tehergépjármű termelőeszköz, minden felesleges és indokolatlan költség a legális piacot zavarja, eltörlése segíti.
3. Használt gépjárművek importjának környezetvédelmi szempontú korlátozása.
Az import használt autópark fiatalítása a legális szervizek munkamennyiségének növekedését eredményezi.
4. A tiszta elektromos és plug in hibrid hajtású gépjárművek forgalmazásának és üzemeltetésének támogatása. A kis szennyezőanyag kibocsátású, vagyis az új autók forgalmazása is növekedhet ez által.
5. A jelenleg rendszám nélkül futó robogók azonosításának megoldása. Ezzel megszűnne a lopott robogók forgalmazása, így a legális motorkerékpár kereskedők eladás többlethez juthatnak.
6. Cégautók beszerzésekor az ÁFA visszaigényelhetősége. Sok vállalat nem kényszerül arra, hogy valamilyen nyílt végű finanszírozással jusson autóhoz csak azért, hogy az ÁFA részbeni visszaigényelhetőségével élni tudjon. A közvetlen vállalati vásárlások esetén a kereskedők előnyösebb feltételekkel tudnak dolgozni.
7. A veszélyes hulladékok kezelésével kapcsolatos előírások kiterjesztése valamennyi forgalmazóra. Ebben az esetben a szupermarketekben és más boltokban vásárolt akkumulátor, olaj, stb. visszavétele költségét nem a javítói szakmának kell lenyelnie, hanem az értékesítőnek, ahogy ezt pl. a háztartási gépeknél már meg kell, hogy tegye. Ennek megfelelően az ilyen anyagok, alkatrészek forgalma részben visszakerülhet a legális javítói szakmához.
8. A gyártók és forgalmazók alkalmazottai és közvetlen rokonaik számára a kedvezményes gépjármű értékesítés adózásának rendezése.
Ez által több új gépjármű értékesíthető megfelelően kialakított feltételek szerint, miközben az alkalmazottak számára megjelenhet egy újabb motivációs elem.
További terveinkben szerepelnek még:
A teljes adórendszer újragondolása a környezetvédelmi szempontok alapján.
Ez egyszerre támogatja a fiatalabb autók forgalmazását és a környezet védelmét.
A vegyes használatú kishaszon járművek fogalmának újra gondolása, bevezetése.
Újra megteremtheti a legfeljebb hat üléssel (két üléssorral) rendelkező kishaszonjárművek ismételt bevezetését, ami támogatja az olyan kis- és középvállalkozások tevékenységét, akiknek még nincs anyagi forrásuk külön személy- és haszonjármű vásárlására.
Az Autós Nagykoalíció és az MGE természetesen nem ígérheti meg Önöknek, hogy valamennyi képviselt témában azonnal eredmény várható, folyamatosan haladunk és képviseljük témáinkat azzal a meggyőződéssel, hogy a legális kereskedelmi és javító szakma érdekeivel az ügyfelek és az állam érdekei is egybe esnek.
Minden további eseményről és a képviselt témák helyzetének alakulásáról természetesen tájékoztatni fogjuk Önöket.
Kérdéseik, felvetéseik, javaslataik esetén, amelyeket elképzeléseinkbe és képviselt témáinkba szívesen beépítünk ANK és MGE szakértői és vezetői örömmel és készséggel állnak rendelkezésre az alábbi elérhetőségeken és személyesen:
mge@mge.hu; ank@autosnagykoalicio.hu és a 1-239 6029-es telefonszámon.
Budapest, 2014. június