Az Audi 2,8 l V6 30V motor vezérműszíjcseréje
A 2,8 l V6 30V motor nagy számban került az Audi A4, A6, A8, illetve a VW Passat modellekbe. Vezérműszíjcsere során gyakran vétenek alapvető hibákat. Az előírásos vezérműszíjcsere műveletsorát a ContiTech Power Transmission Group szerelői lépésről lépésre mutatják be.
(1. ábra)
A gyártó a 120 000 km-enkénti vezérműszíj-csereperiódust ajánlja. A vezérműszíjjal együtt a feszítőgörgőt, a feszítőt, a futógörgőt, a vízpumpát, valamint a termosztátot is cseréljük ki!
A munkaidő Audi A4-nél 2,9, Audi A6-nál (1997-es modellévig) 2,5 óra, Audi A6-nál (1997-es modellévtől) 3,5 óra, Audi A8-nál 1,9 óra, VW Passatnál 3,3 óra.
A szereléshez az alábbi célszerszámok szükségesek:
1. Vezérműtengely-bordáskeréklehúzó Nr. 3032 (1. ábra 1)
2. Főtengelyrögzítő Nr. 3242 – például a CONTI TOOL BOX-ból (1. ábra 2)
3. Vezérműtengely-rögzítő Nr. 3391 (1. ábra 3)
4. Támhüvely Nr. 3369
Előkészítő műveletek
– Azonosítsuk a járművet a motorkód alapján és vegyük le az akkumulátorsarukat.
– A főtengelyt és a vezérműtengelyt leszerelt vezérműszíjnál nem szabad elforgatni.
– Szereljük ki a gyújtógyertyákat, így a motort könnyebb forgatni. A motort csak forgásirányba szabad forgatni. A motort csak főtengely bordáskerekén keresztül szabad forgatni, egyéb bordáskeréken tilos. Ügyeljen a meghúzási nyomatékokra!
Kiszerelés
– A járművet emeljük fel és támasszuk alá.
– Az Audi A4-nél és az A6-nál (1997-es modellévig) kiegészítőleg a zárhidat szervizállásba kell állítani:
– az első lökhárítót leszerelni,
– légbevezetőt a zárhíd és a szűrő között kiszerelni,
– a zárhíd felső csavarjait kicsavarni,
– támhüvelyeket a zárhídra helyezni,
– a zárhidat előretolni,
– a felső hátsó csavarokat az elülső furatokba behelyezni, hogy a zárhidat rögzítse.
– Kiszerelni: a viszkoventilátort (bal oldali ventilátor), mellékhajtásokat, jobb és bal oldali bordásszíjburkolatot.
– A főtengelyt forgassuk jobbra a hármas henger felső holtpontjára. A vezérlési jelöléseknek egy vonalba kell állniuk (2. ábra).
(2. ábra)
– A vezérműtengely bordáskerekén lévő nagy furatoknak egymással szembe kell nézniük (3. ábra). Ha ez nem teljesül, akkor a főtengelyen még egy fordulatot kell hajtani.
(3. ábra)
– A forgattyúház záródugóit távolítsuk el és csavarjuk be a főtengelyrögzítőt (Nr. 3242) (4. ábra). Megjegyzés: a főtengely ellensúlyon kiképzett rögzítőfurat szembe kell hogy essen a blokk oldalán lévő furattal.
(4. ábra)
– A feszítőgörgőt jobbra fordítsuk addig, amíg a nyomórúd furata és a szíjfeszítő házon lévő furat egybe nem esik. 8 mm-es imbuszkulcsot kell használni. A nyomórudat egy 2 mm átmérőjű stifttel rögzítsük a feszítő házához (5. ábra).
(5. ábra)
Figyelem: az imbuszkulcsot mindig azonos hosszúságban a feszítőgörgőbe kell vezetni (6. ábra) azért, hogy egy nagy felületű erőátadás jöjjön létre a feszítőgörgő forgatása közben, a feszítő dugattyújának ellenében. Amennyiben ez nem így történik, akkor a feszítőgörgő excentere eltörhet vagy elszakadhat.
(6. ábra)
Megjegyzés: a feszítőgörgő visszaforgatását tanácsos türelemmel végezni. A feszítőgörgő dugattyújának kell egy kis idő, hogy az olajat a csillapítóból kitolja.
Kiszerelni:
– a főtengely-ékszíjtárcsa csavarjait,
– a főtengely-ékszíjtárcsát,
– a viszkoventilátor tartóját.
Megjegyzés: Audinál mindkét csavar az ékszíjtárcsa furatán keresztül elérhető.
– alsó bordásszíjburkolatot,
– bordásszíjat.
Megjegyzés: a feszítőgörgő kiszerelésénél a távtartó alátétet újra be kell szerelni (7. ábra).
(7. ábra)
Beszerelés:
– A vezérműtengely bordáskerekének csavarjait eltávolítani.
– A lehúzó ellentartójaként egy M10-es csavart a vezérműtengelybe hajtani.
– Mindkét vezérműtengely-bordáskereket a kúpjukról lehúzni. Lehúzó Nr. 3032.
– Beszerelni a tartólemezeket és a csavarokat.
– Enyhén húzzuk meg a vezérműtengely-bordáskerék csavarját. A bordáskerekeknek szabadon, billegés nélkül kell forogniuk.
– A bordásszíjat helyezzük fel a vezérműtengely-bordáskerekekre és a vízszivattyú szíjkerekére.
– Helyezzük a rögzítőt (Nr. 3391) a vezérműtengely-bordáskerekekre (8. ábra).
(8. ábra)
– A főtengelyrögzítő legyen a helyére erősítve.
– A bordásszíjat a vezetőgörgőre, a főtengely-bordáskerékre, majd a feszítőgörgőre kell helyezni (9. ábra).
(9. ábra)
– A feszítőgörgőt egy kicsit fordítsuk jobbra, ehhez egy 8 mm-es imbuszkulcsot kell használni. A rögzítőstiftet a feszítő házából eltávolítani.
– A nyomatékkulcsot helyezzük a feszítőgörgő imbuszcsavarjára.
– A bordásszíjat balra, 15 Nm nyomatékkal feszítsük meg (10. ábra).
(10. ábra)
– A nyomatékkulcsot távolítsuk el.
– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait 55 Nm nyomatékkal kell meghúzni.
– Szereljük ki a vezérműtengely- és a főtengelyrögzítőket.
– Csavarjuk vissza a zárókupakokat.
– Szereljük fel a főtengely-ékszíjkereket. Az ékszíjkeréken lévő felöntésnek a főtengely-bordáskerék kimunkálásába kell beülnie (Audi).
– A főtengely-ékszíjtárcsa csavarjait a VW-nél 25 Nm (Audinál 20 Nm) forgatónyomatékkal kell meghúzni.
– Az alkatrészeket fordítottan, a kiszerelési sorrendnek megfelelően szereljük vissza.
– Motort indítsuk be és ellenőrizzük, tegyünk próbautat.
– Vezérműszíjcserét dokumentáljuk!
Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html