Renault 1,6 16V vezérműszíjcsere
A K4M 748-as motorkódú 1,6 16V motor nagy számban került a különböző Renault-modellekbe. Vezérműszíjcsere során gyakran vétenek alapvető hibákat. Az előírásos vezérműszíjcsere műveletsorát a ContiTech Power Transmission Group szerelői lépésről lépésre mutatják be.
1. ábra
A gyártó az alábbi vezérműszíj-csereperiódust ajánlja:
1999 márciusa előtt gyártott modellek esetében 100 000 km, a későbbi modellek esetében 120 000 km, vagy kevesebb futásteljesítmény esetén.
A munkaidő Cliónál 2,7 óra, Mégane-nál 3,6 óra, Mégane Scénicnél 3,9 óra és Lagunánál 2,5 óra.
A vezérműszíjjal együtt a feszítőgörgőt és vezetőgörgőt, valamint a vízpumpát is cseréljük ki!
A szereléshez az alábbi célszerszámok szükségesek:
1. Főtengelyrögzítő tüske (Mot. 1489)
2. Vezérműtengely-rögzítő lemez (Mot. 1496)
Előkészítő műveletek:
Azonosítsa a motort a motorblokk oldalán lévő motorkóddal
(1. ábra). Vegye le az akkumulátorsarukat.
Kiszerelés
– Engedje le a hűtőfolyadékot, függessze fel a motort, majd először a jobb oldali motortartót, végül a segédberendezéseket szerelje ki a hosszbordásszíjjal együtt. Távolítsa el a zárókupakokat a vezérműtengelyek hátsó végéből és a motorblokkból (2. ábra).
2. ábra
– A főtengelyt jobbra forgatva „jelre” kell állítani. A vezérműtengely hornyainak egymással szembe kell nézniük (3. ábra).
3. ábra
Megjegyzés: a hornyokat a hengerfej felső részének alján találja.
– A rögzítőtüskét a motorblokkba helyezzük, ekkor a főtengely a rögzítőtüskére felfekszik (4. ábra).
4. ábra
– Helyezze be a vezérműtengelyek hátsó végébe a vezérműtengely-rögzítő lemezt (5. ábra).
5. ábra
– Rögzítse a lendítőkereket egy nagy csavarhúzóval, vagy egy arra alkalmas szerszámmal, és lazítsa fel a főtengely szíjkerekének a csavarját.
Megjegyzés: a lendítőkeréknek fixen kell állnia, hogy a főtengelycsavar lazításakor a rögzítőtüske el ne görbüljön, vagy törjön, illetve a vezérműtengely-rögzítő lemez és a vezérműtengely ne sérüljön.
– A főtengelycsavart kivenni és a szíjkereket levenni. Az alsó és a felső bordásszíjburkolatot eltávolítani.
– A feszítőgörgő csavarját fellazítani, míg a feszítőgörgő vissza nem mozdul (6. ábra).
6. ábra
– Ezután ki tudja szerelni a feszítőgörgőt, a vezetőgörgőt, a vezérműszíjat és a vízpumpát.
Megjegyzés: a főtengely bordáskerekének nem szabad a főtengelyről lecsúsznia!
Beszerelés
– Ellenőrizze, hogy a főtengelyrögzítő a helyén van-e és, hogy a főtengely a rögzítőtüskére felfekszik-e. A vezérműtengely hornyainak egymással szembe kell nézniük. Vizsgálja meg, hogy a vezérműtengely-rögzítő lemez rendesen a helyén van-e.
– Szerelje be az új vízszivattyút.
Megjegyzés: a tömítőfelületet a motorblokk és a vízszivattyú között gondosan tisztítsa meg a tömítésmaradványoktól (7. ábra).
7. ábra
Megjegyzés: a vízszivattyúházon lévő feszítőkerék csapjának rögzítettségére ügyeljen (8. A ábra ).
8. ábra
– Az új vezetőkereket szerelje fel, és 45 Nm nyomatékkal húzza meg a csavart. Szerelje fel a feszítőkereket, és ideiglenesen húzza meg a csavart 7 Nm nyomatékkal.
Megjegyzés: ügyeljen arra, hogy a feszítőgörgő hátulján lévő orr a vízszivattyúházon lévő horonyba beleüljön (8. B ábra).
– Főtengelykereket és fogaskereket eltávolítani. A főtengely végét zsírtalanítani. A főtengelykereket ismét felszerelni.
– A bordásszíjat balról körbevezetni, a főtengely-bordáskeréknél elkezdve. Ügyeljen arra, hogy a bordásszíj húzásirányban feszes legyen.
– Főtengely-szíjkereket zsírtalanítani és felszerelni. Mérje meg a főtengelyszíjkerék csavarjának a hosszát: a maximális hossz
49,1 mm lehet. Ha a csavar hosszabb, akkor egy új csavart kell alkalmazzon. Hajtsa be a csavart. Az új csavart ne olajozza meg. Húzza meg a csavart ideiglenesen. Hagyjon egy 2-3 mm-es hézagot a csavar felfekvőfelülete és a főtengelyszíjkerék között.
– Lazítsa meg a feszítőkerék csavarját. A feszítőkereket csavarja jobbra addig, amíg a mozgó jel a jobb oldali végpontjához nem ér. 6 mm-es imbuszkulcsot használjon ehhez a művelethez.
Megjegyzés: a mozgó jelnek 7-8 mm-rel a fix jel mögött kell lennie (9. ábra).
9. ábra
– A feszítőkerék csavarját ideiglenesen húzza meg 7 Nm nyomatékkal.
– Rögzítse a lendítőkereket egy nagy csavarhúzóval vagy egy arra alkalmas szerszámmal, és húzza meg ideiglenesen a főtengely szíjkerekének a csavarját 20 Nm nyomatékkal.
– Vegye ki a főtengelyrögzítőt és a vezérműtengely-rögzítőt.
– Rögzítse a lendítőkereket egy nagy csavarhúzóval, vagy egy arra alkalmas szerszámmal, és húzza meg a főtengely szíjkerekének a csavarját további 120–150 fokkal.
– A főtengelyt kétszer forgassa körbe. Ez a művelet nagyon fontos, mert enélkül a szíjhajtás rövid üzem után zajossá válik a kis szíjfeszességtől!
– A rögzítőtüskét a motorblokkba be kell helyezni. Ekkor a főtengely a rögzítőtüskére felfekszik.
– Ellenőrizze, hogy a vezérműtengely-rögzítő lemezt könnyen be tudja-e helyezni.
– A feszítőgörgőt a 6 mm-es imbuszkulccsal ellentartani, majd a feszítőgörgő csavarját fellazítani.
– A feszítőgörgőt balra fordítani addig, amíg a mozgó jel az álló jellel egybe nem esik (10. ábra). A feszítőgörgő csavarját meghúzni 27 Nm nyomatékkal. A főtengelyrögzítőt eltávolítani.
10. ábra
– A főtengelyt ismét kétszer körbeforgatni, beállításokat ellenőrizni, amennyiben szükséges utánállítani.
– Zárókupakokat becsavarni, új zárókupakokat a vezérműtengelyek hátsó végébe betenni.
– Az alkatrészeket a szétszerelési sorrendnek megfelelően fordított sorrendben összeszerelni. A hűtőfolyadékot visszatölteni, és a hűtőrendszert légteleníteni.
– Próbautat tenni. Vezérműszíjcserét dokumentálni.
Szarka János
Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html