A VW 2,0 l-es CR-motor vezérműszíjcseréje
A CBDB-s motorkódú 2,0 l-es common rail dízelmotor nagy számban került a különböző VW modellekbe. Vezérműszíjcsere során gyakran vétenek alapvető hibákat. Az előírásos vezérműszíjcsere műveletsorát a ContiTech Power Transmission Group szerelői lépésről lépésre mutatják be.
1. ábra
A gyártó az alábbi vezérműszíj- és feszítőgörgő-csereperiódust ajánlja:
Scirocco: 2009-ig 180 E km,
2010-től vezérműszíj- és feszítőgörgő-csere 210 E km,
Golf Plus: vezérműszíjcsere 180 E km,
Golf V: vezérműszíjcsere 180 E km,
Golf VI: vezérműszíj- és feszítőgörgő-csere 210 E km,
Jetta III: 2009-ig 180 E km, feszítőgörgő-csere 360 E km,
2010-től vezérműszíj- és feszítőgörgő-csere 210 E km.
A munkaidő mindegyik motorra 2,2 óra.
A vezérműszíjjal együtt a feszítőgörgőt és futógörgőt, valamint a vízpumpát is cseréljük ki!
A szereléshez az alábbi célszerszámok szükségesek:
1. Tájolócsap vezérműtengely-bordáskerék (OE 3359)
2. Tájolócsap nagynyomásúszivattyú-kerék (OE 3359)
3. Ellentartó (OE T 10172, OE T 10172/4)
4. Főtengelyrögzítő (OE T 10050)
5. Dugókulcs (OE T 10264)
6. Stift (OE T 10265)
Biztonsági előírások
– A motort csak forgásirányba szabad forgatni.
– A főtengelyt és a vezérműtengelyt leszerelt vezérműszíjnál nem szabad elforgatni.
– A vezérműtengelykerék-oldáskor és -rögzítéskor vezérműtengely-reteszt nem szabad ellentartóként használni.
– A vezérműtengely forgatásakor a dugattyúknak nem szabad a felső holtpontban lennie.
– A vezérműszíj nem érintkezhet olajjal és hűtőfolyadékkal.
– A vezérműszíj-beállítást csak hideg motornál szabad elvégezni.
– A rádiókódot feljegyezni. Az akkumulátor negatív sarkát leszerelni.
– Ajánlott az egyszer leszerelt vezérműszíjat újjal cserélni, még egyszer nem felhasználni.
Meghúzási nyomatékok
– Megjegyzés: az önbiztosító csavart és anyát mindig cseréljük ki, ha a gyártó nem is írja elő mindig.
– Az alább felsorolt csavarokat a VW szerint ki kell cserélni:
– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait (központi csavar meghúzási nyomatéka: 100 Nm, bordáskerékcsavar 1. fokozat:
20 Nm, 2. fokozat: 90°).
– A nagynyomásúszivattyú-kerék csavarjait (1. fokozat: 20 Nm,
2. fokozat: 90°).
– A feszítőgörgő anyacsavarját (1. fokozat: 20 Nm, 2. fokozat: 45°)
– Középső vezérműszíj-burkolat (10 Nm)
– Alsó vezérműszíj-burkolat (10 Nm)
– A lengésfojtó csavarjait (1. fokozat: 20 Nm, 2. fokozat: 45°)
– Vezetőgörgő (50 Nm, majd 90°-kal továbbfordítani)
2. és 3. ábra
Kiszerelés
– Motorburkolatot eltávolítani.
– Üzemanyagszűrőt kiszerelni.
– A kiegyenlítőtartály csatlakozóját lehúzni.
– Rögzítőbilincseket a felső vezérműszíj-burkolatról leoldani, illetve a burkolatot kiszerelni.
– A jobb első sárvédődobot kiszerelni.
– Hosszbordásszíjat leszerelni.
– Lengésfojtót leszerelni.
– Alsó bordásszíjburkolatot leszerelni.
– Középső bordásszíjburkolatot leszerelni.
– Hűtőfolyadékcsöve(ket) kiszerelni.
– A főtengelyt az első henger felső holtpontjára állítani. Jelölésekre ügyelni (1. ábra: 1, 2. ábra: 2, 3). A vezérmű-bordáskerék fogazott jelölésének felfele kell állnia (1. ábra: 1).
– Főtengelyrögzítőt beilleszteni (2. ábra: 1).
– A főtengelyen lévő jelnek és a rögzítő jelének egymással szembe kell néznie (2. ábra: 2, 3).
– A főtengelyrögzítő csapjának a furatban megfelelően kell illeszkednie.
– A vezérműtengely és a nagynyomásúszivattyú-kerék tájolócsapjait beszerelni (3. ábra: 1, 4. ábra: 1).
– A nagynyomásúszivattyú-kerék csavarjait meglazítani (3. ábra: 2).
– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait meglazítani (4. ábra: 2).
– Ellentartót használni.
– A feszítőgörgő anyacsavarját fellazítani (5. ábra: 1, 6. ábra: 1).
– A feszítőgörgőt meglazítani (5. ábra: 3, 6. ábra: 2) a belsőkulcsnyílású agyon keresztül, az óramutató járásával ellentételesen, míg a feszítőgörgőbe a célszerszámot be nem lehet helyezni (dugókulcs, stift) (5. ábra: 2).
– A feszítőgörgőt meglazítani a belsőkulcsnyílású agyon keresztül az óramutató járásával ellentételesen (ütközésig, 6. ábra: 2).
– A feszítőgörgő anyacsavarját enyhén meghúzni (5. ábra: 1,
6. ábra: 1).
– A vezérműszíjat először a vezetőgörgőről, majd a bordás kerekekről levenni.
4. és 5. ábra
6., 7. és 8. ábra
Beszerelés
– A vezérműszíj beállítását csak hideg motornál szabad elvégezni.
– Feszítőgörgő: az alaplapon lévő orrnak a furatba illeszkednie kell (7. ábra: 1).
– Felsőholtponti jelöléseket ellenőrizni, adott esetben beállítani.
– A feszítőgörgőt a behelyezett célszerszámmal ütközésig jobb irányba hajtott állapotában rögzíteni kell (6. ábra: 2).
– A vezérmű-bordáskereket ütközésig óramutató járásával megegyezően elfordítani.
– A nagynyomású szivattyú kerekét ütközésig óramutató járásával megegyezően elfordítani.
– A vezérműszíjat az alábbi sorrendnek megfelelően felszerelni: főtengely, feszítőgörgő, vezérműtengely-bordáskerék, vízszivattyúkerék, nagynyomásúszivattyú-kerék.
– A feszítőgörgő anyacsavarját fellazítani.
– A célszerszámot kivenni.
– A feszítőgörgő megfelelő felfekvésére ügyelni.
– A feszítőgörgőt a belsőkulcsnyílású aggyal az óramutató járásának irányába elfordítani (nyílirányba).
– A feszítőgörgő mutatójának az alaplapon kialakított kimunkálásba kell essen (8. ábra: 1).
– A feszítőgörgő anyacsavarját ilyenkor nem szabad, hogy az agy magával csavarja (8. ábra: 2).
– A feszítőgörgő anyacsavarját meghúzni (8. ábra: 2).
– A vezérműtengely-bordáskereket az óramutató járásával ellentétesen előfeszítésben tartani (ellentartót használni).
– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait meghúzni (4. ábra: 2).
– A nagynyomású-szivattyúkerék csavarjait meghúzni (3. ábra: 2).
– A vezérműtengely és a nagynyomású-szivattyú tájolócsapjait eltávolítani (3. ábra: 1, 4. ábra: 1).
– Főtengelyrögzítőt eltávolítani (2. ábra: 1).
– A főtengelyt kétszer körbeforgatni.
– A főtengelyt az 1-es henger felső holtpontja előtt kicsivel megállítani (2. ábra).
– Főtengelyrögzítőt beilleszteni (2. ábra: 1).
– A főtengelyt addig hajtani, amíg a rögzítő a helyére nem kerül.
– A főtengelyrögzítő csapjának kicsivel a tömítőperem furata előtt kell legyen (2. ábra: 1).
– A főtengelyt addig hajtani, amíg a rögzítő a helyére nem kerül helyesen (2. ábra).
– Ellenőrizze, hogy a vezérműtengely-bordáskerék a rögzítővel összeilleszthető-e.
– A feszítőgörgő mutatójának az alaplapon kialakított kimunkálásba kell esnie.
– A vezérműtengely-bordáskerék csavarjait készrehúzni.
– A nagynyomásúszivattyú-kerék csavarjait készrehúzni.
– További szerelési műveleteket a szétszerelésnek megfelelően fordított sorrendben végezzük el.
– A hosszbordásszíjat felszerelni.
– Rádiót dekódolni, csatornatárolókat programozni.
– Motort beindítani és ellenőrizni.
– Hibatárolókat lekérdezni. Próbautat tenni.
– Vezérműszíjcserét dokumentálni.
Szarka János
Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html