Vezérműszíjcsere-tippek
A vezérműszíj feszítőgörgőjének beállítása ennél a típusnál sem kimondottan bonyolult, de nem is egyszerű dolog. Akinek nincs rutinja benne, megéri, hogy átfussa szerelés előtt a ContiTech által összeállított technológiát, megszívlelje a tanácsokat, alkalmazza a tippeket. A szakma tanulóinak, a kezdő autószerelőknek pedig egyenesen ajánlott, hogy ne a maguk és az ügyfél kárára kísérletezgessenek.
A hozzáférés:
- távolítsa el a jobboldali fényszórót
- szerelje le a levegőcsövet,
- szerelje le a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályát,
- szedje le a szervokormány tartályát a rögzítőről, és helyezze az egyik oldalra,
- távolítsa el a felső vezérműszíj-burkolatot,
- szerelje le a vákuumszivattyút a hengerfejről (lendítőkerék oldalon),
- távolítsa el az alsó burkolatot, vegye le a bordásszíjat,
- távolítsa el mind a három rögzítő anyát a feszítő karról,
- szerelje le a feszítő egységet.
A tájolás
1. ábra
- a forgattyús tengelyt állítsa felső holtpontra: a lendkeréken és a lendkerékházon lévő jelölések (1) (2) legyenek egyvonalban (1. ábra).
- ezután távolítsa el a szelepfedelet,
- helyezze be a bütyköstengely lendítőkerék felöli végébe a tájolót, és hézagolólemezekkel egyenlítse ki a hengerfejtől vett jobb- és baloldali távolságot (OE (T 3418) – a ContiTech Tool Box is tartalmazza (2. ábra),
2. ábra
- ha nem tudja behelyezni a bütyköstengely tájolót, akkor a forgattyús tengelyt egyszer fordítsa körbe,
- majd tolja be az adagolószivattyú fogasszíjkerék küllője között a tájolócsapot a szivattyúház furatába (kis mennyiségű olaj is használható, ha szükséges)
- tájolócsap: OE (3359), a Conti Tool Boxban található tájolócsap is használható
- a bütyköstengely bordáskerék három csavarját kissé lazítsa meg, a nutokban (3. ábra).
3. ábra
Figyelem!
„A” típusú csavar esetén új csavarokat használjunk, „B” típus esetén a csavarok újra felhasználhatók
A központi anyát az adagolószivattyún sohasem szabad fellazítani!
Folytassuk a műveletet:
- a motorblokkot vagy alulról támassza meg, vagy tartóhídra függessze fel.
- ezután csavarja ki a motortartó bak belső csavarjait (1) és a külső csavarokat is (3)
- majd távolítsa el a központi csavarokat (2)
- távolítsa el a motortartó bakot (4)
- csavarozza le a motorfelfüggesztést (6) a motorblokkról a 3 rögzítő csavar használatával – 4. ábra
4. ábra
- csavarozza le a forgattyústengely lengéscsillapítóját
- szerelje le a központi és az alsó vezérműszíj védőfedelet
- ellenőrizze újra az FHP jelzések egybeesését – 1. ábra
- lazítsa meg a feszítő görgő anyát, majd csapos csavarkulcs használatával (OE 3387 vagy a Conti Tool Box-ból) az óramutató járásával ellentétes irányba – lazítva a szíjfeszítést - fordítsa el a feszítő görgőt – 5. ábra
5. ábra
- távolítsa el a vezérműszíjat
- a forgattyústengely szíjkerekét és a bütyköstengely szíjkerekét soha nem szabad egymástól függetlenül elforgatni, ha nincs fent a vezérműszíj, mivel ez a motor sérüléséhez vezethet
- helyezze be a rögzítőt (OE 3036, vagy a Conti Tool Box-ból) a bütyköstengely szíjkerekéhez
- csavarja ki pár fordulattal a csavart
- ha szükséges, használjon kihúzó szerszámot (OE T-40001 vagy használjon egy univerzális szerszámot) a bütykös tengely lánckerekéhez, és fejtsen ki nyomást a szíjkerékre – 6. ábra
6. ábra
Figyelem! Soha ne használja a tájolót rögzítőként a bütykös tengely lánckerekének meglazítása vagy megszorítása közben
- ellenőrizze újra a felső holtpont jelét – 1. ábra
- szerelje be az új vezérműszíjat az óramutató járásával ellentétes irányban
Megjegyzések a feszítőgörgő beszereléséhez:
- az alaplemez rögzítőnek az üregben kell lennie
- állítsa az adagolószivattyú lánckerekét a hornyolt lyukak központi helyzetéhez
- cserélje ki a leszerelt bütyköstengely lánckerekét a vezérműszíjjal együtt, és kézzel finoman szorítsa meg a csavart. A bütykös tengely lánckerekének még mindig el kell tudni fordulnia a kúpon – 7. ábra
7. ábra
- csavarja a feszítőgörgőt a csapos csavarkulccsal az óramutató járásával megegyező irányba
- nagyon fontos, hogy a bevágás és a feszítőgörgő elülső lemezén lévő jelzés összhangban legyenek egymással
- szorítsa meg az anyákat a feszítőgörgőn mindössze 20 Nm erővel (3) – 8. ábra
8. ábra
- ha véletlenül túlságosan megfeszítettük a szíjat, akkor a feszítőgörgőt először teljesen ki kell engedni, majd a beállítás után újra megszorítani
- ellenőrizze újra az FHP jelét – 1. ábra
- szorítsa meg a bütykös tengely lánckerekét 45 Nm nyomatékkal
- a rögzítőt, a bütykös tengely lánckerekének lazításánál leírt módon használja (OE 3036 vagy Conti Tool Box) – 9. ábra
9. ábra
- húzza meg a csavarokat az adagolószivattyú lánckerekén
Figyelem! Ha szükséges, cserélje ki a csavarokat!
- meghúzási nyomatékok:
- A típusú csavarok esetén 20 Nm
- B típusúaknál 25 Nm – 3. ábra
- távolítsa el a bütykös tengely tájolóját (2. ábra)
- távolítsa el a tájolócsapot az adagolószivattyú fogasszíjkerekének küllője közül
- fordítsa el a motort főtengelyét két teljes főtengelyfordulattal a motor forgási irányába
- ellenőrizzük, hogy a jelölések egy vonalba esnek-e
A megfelelő szíjfeszességet ellenőrizzük, nehogy idő előtt menjen tönkre a feszítő görgő, vagy más rendszerelem.
Az eljárás a következő:
- illessze helyére a tájolót
- helyezze be a tájoló csapot
- ellenőrizze a vezérműszíj feszességét a feszítőgörgőn, ha szükséges, használjon tükröt
- fontos: a jelöléseknek a feszítőgörgőn egybe kell esniük – 10. ábra
10. ábra
- ha szükséges állítsa be újra a szíjfeszességet, majd két újabb motorfordulat után ellenőrizze újra a feszességet
- Ellenőrizze feszítő kar működését.
Sikeres motorindítást követően:
- ellenőrizze az abnormális zajokat
- ellenőrizze az tüzelőanyag-ellátást, ha szükséges
- az adagolószivattyú lánckerekének csavarjait, ha cseréltük, (csak az új „A” típusú csavarok esetében) 90 fokot fordítva húzzuk meg – 3. ábra
A további alkatrészek visszaszerelését a kiszerelési folyamat alapján végezze, fordított sorrendben.
- végezzen fényszóró beállítást, ha szükséges
- egy tesztút alkalmával ellenőrizze a motor megfelelő működését
- használjon matricát a vezérműszíj csere dokumentálására – 11. ábra
11. ábra