Hidrogén motorok gyújtása
A Mahle Powertrain és a Liebherr Machines Bulle hidrogénüzemű belső égésű motorok fejlesztésében történő együttműködése új megoldást hozott a Mahle előkamrás sugárgyújtórendszerének felhasználásával. A tesztek során a hidrogén és a levegő keverékének nagy kompresszión történő begyújtásával stabil égést sikerült elérni. Ezzel sikerült közelebb kerülni a hidrogénmotorok eddigi legnagyobb problémájának – az égés kontrollálásának - megoldásához.
„A hidrogén tüzelőanyagként való felhasználása számos nehézgépjármű és terepjáró alkalmazást gyorsan klímasemlegessé teheti” – mondta Peter Wieske, a Mahle felelős vezetője. "Az elmúlt évtizedekben számos tanulmány kimutatta, hogy a hidrogén probléma nélkül használható a belső égésű motorokban. A Liebherr mérnökeinek szakértelme az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos kutatásokkal kapcsolatban kritikus fontosságú volt ebben a projektben” – tette hozzá Bouzid Seba, a Liebherr Machines Bulle fejlesztési vezetője.
A nagy kompresszió arányú stabil működés elérése érdekében a motor kopogás és korai gyújtás jelenségének elkerülése érdekében a hidrogénmotorokat nagy légviszonnyal kell üzemeltetni. A hagyományos gyújtógyertyák energiája nem elegendő a hidrogén-levegő keverék begyújtásához, a sugárgyújtás viszont megoldja a problémát azáltal, hogy kis mennyiségű gyúlékony keveréket éget előkamrában. A keletkező gázplazma kis nyílásokon keresztül a fő égéstérbe kerül, és nagy energiatartalma miatt gyorsan és egyenletesen begyújtja a „főbefecskendezés” során bejuttatott gázelegyet. Láthatjuk nincs új a Nap alatt, maximum egy ideig pihen a polcon, majd ismételten előveszik!
A hidrogénmotorok ideálisak nagy terhelésekkel, hirtelen terhelésváltozásokkal járó igénybevétel esetén, jól bírják a hőt, a port és a vibrációt. Kiváló választás lehetnek a jövőben nagy igénybevételű és terepjáró alkalmazásokhoz, ahol az üzemanyagcellák gyorsabban elérnék határaikat.