Lapszél-Impresszum
Autóműszaki kéréseket taglaló szaklapként, amelyik a gépjárműfenntartást jelöli meg fő témájának, egy ilyen, alapvetően ebbe a tárgykörbe tartozó problémáról nem teheti meg, hogy ne írjon. Fogunk is, ha már lesznek egzakt műszaki információink.
Ma még – az Autótechnika október végén megjelenő 2015/10. számának a szerkesztésekor – a gyár nem tette közzé a mi tárgyalásmódunkhoz szükséges tudnivalókat. Miután javából bulvártémáról van szó, ehhez mindenki azonnal hozzátette félinformációit, találgatásait, hallatlan ostobaságokkal megspékelve (tudják: foci, gyereknevelés, autó – ehhez mindenki ért…).
Hírek a gyártól és mérvadónak tekinthető hatóságoktól szinte minden nap érkeznek, egyre többet lehet megtudni a visszahívások majdani menetéről, az érintett gépkocsi- és motortípusokról, azok darabszámáról. Ma még szinte semmit nem tudni a műszaki intézkedésekről, például a kocsicseréről, a szoftverfrissítéssel megoldható esetekről, új emissziótechnikai elemek beépítéséről.
Tudjuk, hogy nem csak az USA/Kanada piacára szállított autókról van szó, a probléma többségében Európát érinti. Az EA 189-es dízelmotorcsalád 1,2-es, 1,6-os és 2,0 literes motorjai érintettek. Az eladott autók esetében az európai és az amerikai emissziós tesztek határértékeinek túllépését a gyártó elismerte. A típusvizsgálaton és a szériagyártásból kivett autók ellenőrző méréseinél minden rendben találtatott. Használat közben azonban az autók – a hírek szerint – sokszorosan túllépték a nitrogén-oxidokra vonatkozó értékeket. Az autógyártónak azt is igazolnia kell a típusvizsgálatokon, hogy az autó élettartama alatt jóval több mint 100 000 km lefutása után is tudja a kissé enyhébb emissziós határértékeket. Ezzel biztosítható az ún. emissziós stabilitás.
A VW azokkal a motorparaméterekkel (fogyasztás, teljesítmény, végsebesség stb.), amivel ominózus autóit meghirdette, nem tudta a kibocsátást teljesíteni. Ezért a teszteken kissé visszafogottabb autót futtatott, az autó tulajdonosának már a prospektus szerintit adta. Azt tudták, hogy a hatóságok végeznek szúrópróba szerinti ellenőrző vizsgálatot, ezért trükkösen felismertették a motorvezérlő szoftverrel, hogy ellenőrző mérésről van szó. Ez több, mint ügyeskedés! A „Clean Diesel” imázs sulykolása az egyik oldalon, a technikai nehézségekkel való küszködés a másik oldalon. A határértékeket teljesíteni tudó emissziótechnika régen készen van (USA Tier2 Bin5-re, Euro 5-re és Euro 6-ra), ebben a VW ma az egyik legjobban teljesítő. Nem tudjuk, miért mentek bele ebbe a kötéltáncba? Ha voltak műszaki nehézségek (kinek nincsenek), akkor azt egy, két év után miért nem korrigálták? Valakik miért döntöttek erről? Csak a költségek játszhattak szerepet.
A Volkswagen-csoport bejelentette, az Európai Unióban 8,5 millió
autót hív vissza javításra. A KBA szerint nem önkéntes, hanem kötelező érvényű lesz a visszahívás.
Ha a technikai részletek ismertté válnak, a javítási eljárást, technológiát az Autótechnika részletesen fogja tárgyalni.