Volvo I-See robotpilóta
Előző számunkban írtunk a Scania Active Prediction rendszeréről, most pedig a Volvo hasonló rendszerét, az I-See robotpilótát mutatjuk be.
Az I-See alapelve azonos, mint az Active Prediction-é: minél jobban kihasználni a jármű mozgási energiáját és a gravitációt a tüzelőanyagfogyasztás-csökkentés érdekében. A Volvo azonban nem akart olyan rendszert, ami függhet a domborzati viszonyokat tartalmazó térkép meglététől, ezért az I-See folyamatos kapcsolatban van a váltó dőlésérzékelőjével, ami pontos adatokat szolgáltat a domborzati viszonyokról. Kb. 4000 emelkedőt és lejtőt képes megjegyezni, ami 5000 kilométeres távolságnak felel meg.
„Az I-See egy robotpilóta, amely összeköttetésben áll a teherautó sebességtartó automatikájával, elvégzi a fokozatváltásokat, illetve emelkedőkön és lejtőkön kezeli a gázpedált és a fékeket, biztosítva, hogy a jármű a leginkább fogyasztásminimalizált módon üzemeljen. Az I-See a lehető legtöbb gurulást biztosítja – így bizonyos útszakaszokon egyáltalán nem használ gázolajat" – magyarázza Hayder Wokil, a Volvo Trucks termékmenedzsere.
Az I-See hat különféle forgatókönyv szerint működik az emelkedőkön, illetve lejtőkön (ábra:
1. Az emelkedő kezdete előtt gyorsít.
2. Ha egy magaslat közelében jár, a rendszer elkerüli a fokozatváltást, ha lehetséges. Minden fokozatváltás a sebesség csökkenését jelenti.
3. Lejtőhöz közeledve nem gyorsít, inkább vár, és kihasználja a nehézségi erőt.
4. Egy közelgő lejtő felé tartva gurulni kezd.
5. Jóval azelőtt fékezni kezd, mielőtt a lejtős szakasz véget érne, de:
6. Kioldja a fékeket a lejtő végénél, hogy sebességet gyűjtsön a következő emelkedőhöz.
Az I-See működéséhez a sebességtartó automatika használata szükséges, és a Volvo kutatása szerint az átlagos járművezető a vezetési idő felében használja a sebességtartó automatikát. A svédek 5%-ra becsülik a rendszerrel elérhető fogyasztáscsökkenést, amit 2013-tól a fuvarozók ellenőrizhetnek is, hiszen akkortól rendelhetők az automata váltós Volvo tehergépjárművek a rendszerrel.