Iveco Stralis LNG Natural Power modell
Az Iveco az amsterdami „Bedrijfsauto 2012” kiállításon mutatta be új Stralis LNG Natural Power modelljét. A kiállításon szereplő, félpótkocsival felszerelt kéttengelyes nyergesvontatót, egy 330 lóerős Cursor 8 földgázüzemű motorral, kézi sebességváltóval, intarderrel szerelték fel. A jármű 18–40 tonna összgördülő tömegű változatokban érhető el.
Az LNG-technológia egyik legfontosabb előnye, hogy lényegesen megnöveli a járművek hatótávolságát, amely így akár a 750 km-t is elérheti.
A CNG-alapú technológia biztosította alacsonyabb károsanyag-kibocsátás jelentős előnyei mellett az LNG-hajtás a jármű menetkész tömegének csökkentését is lehetővé teszi, amely a teherbírási kapacitás növekedését eredményezi. Regionális áruszállításra való használat esetén, évente körülbelül 40 000 kilométeres távolságon a becslések szerint – az üzemanyagáraktól függően – akár 10 000 eurós megtakarítás is elérhető a hagyományos dízelüzemű járművekhez képest. Hulladékgyűjtési és újrahasznosítási feladatok esetén a megtakarítás évente akár 20 000 euró is lehet.
A földgázhajtású járművek építése már a nyolcvanas évek óta elsőbbséget élvezett az Iveco környezetbarát modelljeinek fejlesztése során.
A CNG-technológiával működő járművek a metánt gáz formájában, 200 bar nyomás alatt tárolják acéltartályokban. Az LNG-járművek -125 oC-os hőmérsékletű hűtőtartályokban, folyékony halmazállapotban tárolják a cseppfolyósított földgázt, amelyet egy hőcserélőben való melegítést követően gáznemű halmazállapotban adagol a rendszer a motornak.
A metánhajtású járművek piaci lehetőségei különösen az élelmiszer- és italipar, az üzemanyag-szállítás, a logisztika terén, valamint az éjszakai szállítással foglalkozó vállalatok körében erősek, amelyek számára a szikragyújtású motorok garantálják az alacsonyabb zajszintet. A földgázüzemű Stralis modellek átlagosan 3–6 decibellel halkabbak, mint az azonos teljesítményű dízelüzemű járművek.
Az LNG-modellek a nyergesvontatók megjelenése után hamarosan 2 és 3 tengelyes teherautó változatban is kaphatók lesznek. A 16 sebességes kézi sebességváltóval és hidraulikus retarderrel felszerelt járművek városi és városon kívüli használatra is alkalmasak. A járművek hidrodinamikus nyomatékváltóval és retarderrel rendelkező, 6 sebességes automatikus sebességváltóval is rendelhetők. A földgázüzemű Cursor 8 motor megfelel a 2014-ben hatályba lépő Euro VI kibocsátási norma határértékeinek.
A földgázüzemű Iveco haszongépjárművek már képesek a biometán használatára, amely a legjobb eredményekkel rendelkező megújuló energiaforrások közé tartozik a CO2-kibocsátás csökkentése terén.