Bemutatták a Magyarországon fejlesztett első hibrid teherautót
A Magyarországon fejlesztett első hibrid teherautót mutatták be Győrött, a projektet az AMC Europe Kft., az Intermotor Kft. és a győri Széchenyi István Egyetem konzorciuma valósította meg mintegy 100 millió forintos fejlesztés eredményeként – mondta Varga Zoltán, az egyetem docense az MTI érdeklődésére.
A tanulmányjármű kialakítását a Baross Gábor-pályázat mintegy 70 millió forint-tal támogatta. A konzorcium egy gyári dízelhajtású Ford tehergépkocsit alakított át hibrid hajtásúvá a hátsó kerekek elektromos meghajtásának kifejlesztésével. A jármű vagy hibrid, vagy dízelüzemben vagy elektromos üzemben működik a vezető döntése alapján. Az elektromos üzem két, egyenként 30 kilowattos teljesítményű villamos motorral működik, a motorok a jármű hátsó tengelyét hajtják meg. Városi forgalomban 70–80 kilométert tud megtenni a teherautó tisztán villamos hajtással. A járműre lítiumakkumulátorokat szereltek.
A töltést részint napelemmel, részint hálózati töltéssel oldják meg, de le- hetőség van arra is, hogy a fékezési energiát a jármű visszanyerje. Ez utóbbi az úgynevezett vonszoló töltés. A teherautó tetején lévő 7 négyzetméteres napelemes egységnek az a funkciója, hogy rátöltsön az akkumulátorra. A konzorcium vezetője, az amerikai AMC magyarországi fejlesztő leányvállalata, az AMC-Europe Kft. a jármű elektronikus rendszereit fejlesztette a projektben.
Az Intermotor Kft. feladata a villanymotorok fejlesztése volt. Az egyetem a járműfejlesztést, az átalakítást és a hajtástechnika optimalizálását végezte, továbbá a teherautó számítógépes vezérlését dolgozta ki. A járművet a továbbiakban országúton és városban is tesztelik majd. A tanulmányautó további kutatás-fejlesztés és oktatás alapját képezi az egyetemen, nem szállításra fogják használni – mondta Varga Zoltán. A fejlesztők azonban arra is számítanak, hogy piaci termék lesz belőle, akár az egész autó, akár a benne működő egységek piacképesek lesznek – jegyezte meg az egyetem docense.