A Scania új OC13 gázmotorja
A Scania bemutatja az új OC13 13 literes gázmotorját, melyet alapvetően autóbuszok számára fejleszt. Az új motor 400 LE teljesítményű, 2000 Nm maximális nyomatékot képes leadni, szervizintervalluma 45 ezer kilométer. A 13 literes gázmotor Dual Fuel, azaz működhet földgázzal és biogázzal-függetlenül attól, hogy a gáz sűrített vagy cseppfolyósított állapotban van.
Jelenleg a biogázt sűrített formában főleg városi és elővárosi buszok, személygépkocsik és könnyű szállítójárművek használják, de a nehéz távolsági járművek esetében kevésbé versenyképes. Az utóbbi években rendelkezésre áll olyan technológia, amely lehetővé teszi a biogáz hűtését, folyékony-cseppfolyós állapotba történő átalakítását, ami lehetővé teszi a gáz használatát nehéz szállításhoz.
„13 literes gázmotorunk megkönnyíti a biogázra való áttérést a hatótávolsággal kapcsolatos problémák felmerülése nélkül, másik előnye, hogy nem igényel hatalmas befektetéseket” - mondja Jonas Strömberg, a Scania Buses & Coaches felelős vezetője. „A biogáz lesz az egyik kulcsfontosságú eszköz a nagy teherbírású szállítás szén-dioxid-mentesítéséhez - különösen a helyközi és távolsági szállító eszközök esetén. A jelenlegi elgondolásunk szerint Európa nagy teherbírású gázflottájának fele biogázzal működhet 2025-ben” - folytatta Strömberg.
A Scania több mint egy évszázada fejleszt gázmotorokat és most szélesebb palettán igyekszik teríteni, elérhetővé tenni a technológiát a nagyobb motorteljesítményt igénylő felhasználók számára. A cseppfolyósított gázzal (LBG/LNG) és a sűrített gázzal (CBG/CNG) egyaránt üzemelő új motor számos előnnyel jár: a földgáz üzemmel a motor eleve 15%-kal kevesebb széndioxidot bocsát ki. A biogáz nem fosszilis alapú, megújuló, helyben előállított üzemanyag, amely csökkenti a kibocsátást. „A biogáz nem csak a legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok egyike – de egyben megoldja a helyi hulladékproblémákat, helyi munkahelyeket teremt, és visszahozza a szenet és a tápanyagokat a talajba. Ez nagyban segíti elő a körforgásos gazdaság elgondolásának gyakorlatba történő átvitelét ” - teszi hozzá Strömberg.
Az új 13 literes motor az azonos nagyságú dízelmotorok teljesítményét és nyomatékát kínálja, bár a specifikációkkal egyelőre még adósak a nagyközönségnek. A 13 literes gázmotor már opcióként jelent meg a nemrég bemutatott magaspadlós Scania K-alvázon, amely szintén 500 kg-mal növeli az első tengely terhelhetőségét. A motor természetesen a Scania Opticruise automata nyomatékváltóval is rendelhető, az LNG -tartályok (hűtött, cseppfolyósított gázhoz) és a CNG -tartályok (sűrített gázhoz) egyaránt közvetlenül a Scaniától rendelhetők. Az LNG mindig nagyobb hatótávolságot biztosít, mivel lényegesen nagyobb mennyiségű üzemanyag áll rendelkezésre. „Az égés során nincs különbség az LNG és a CNG égése között, de a működési tartományban jelentős különbségek vannak” - mondta Folke Fritzson, a Scania K + F vezető mérnöke. „Az LNG-vel akár 1100 kilométert is megtehetünk egy tipikus félpótkocsival sík úton. A CNG általában 500 kilométeres hatótávolságot biztosít. Ez utóbbi több mint elegendő sok vásárló számára, például a regionális szállításoknál, amelyek naponta visszatérnek a telephelyeikre. Az utántöltés előtti megtett kilométer a vezetés típusától és a használattól, valamint az út minőségétől is függ.”- folytatta a vezető mérnök.