Hidrogénüzemű buszok élettartam-eredményei az USA-ból
Az Egyesült Államokban, főként Kaliforniában már hosszú évek óta alkalmaznak hidrogén tüzelőanyag-cellás buszokat. A viszonylag hosszú „tesztüzem” alatt szerzett tapasztalatok már megengedik, hogy az üzemeltetők következtetéseket vonjanak le a buszok élettartamára és szervizszükségletére vonatkozóan. A US DoE keretein belül működő National Renewable Energy Laboratory már több mint nyolc éve gyűjti az adatokat, és 2019 elején kiadott egy elemzést.
A vizsgált HTC buszok közül öt meghaladta a DoE/ DoT által kitűzött 25 000 órás üzemidőt, egy pedig már túl van a 29 000 óra üzemidőn is. További kilenc busz 20 ezer üzemóránál többet teljesített eddig a tüzelőanyag-cella bármilyen jelentősebb javítása vagy cseréje nélkül. A buszok mindegyike továbbra is járja az utakat és „gyűjti” az üzemórákat. A most megadott adatok már megközelítik a dízel buszokra jellemző élettartamot, amit a tranzit buszok esetében szokás alkalmazni. Utóbbiak esetében kb. 6 évente, vagy 250 ezer mérföld futásteljesítmény után valamilyen felújítást kell elvégezni a dízel motoron.
Bíztató adatok ezek Európára nézve is, mivel már az idén, de főleg 2020-tól egyre több hidrogén üzemű buszflotta beszerzése és üzembe állítása várható: a meglévők mellett további 600 HTC busz üzembe állítása várható az EU-ban kb. 2021-ig.
Forrás:
Hidrogén hírlevél 2019/1. szám