A magyar autópiac
A PwC negyedik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében. A magyar autópiac a maga 2011-es 45 ezres személyautó-forgalombahelyezési darabszámával a 2011-es európai piacnak mindössze 0,34%-át teszi ki, az évi 3,1 milliós német piachoz képest elhanyagolható, Szlovéniában 2011-ben 59 ezer autó kelt el, Portugáliában és Görögországban is 153 000, illetve 97 000 körül voltak az újautó-értékesítési darabszámok. 2011-ben 1000 emberre csak 4 újautó-forgalombahelyezés jutott nálunk.
A 2011-es évre vonatkozó kutatásban főként olyan kereskedések vettek részt, melyek a fővárosban vagy a Közép-Dunántúlon tevékenykednek és átlagosan 17 éve vannak jelen a szektorban. A legtöbb részt vevő kereskedő Opelt, Skodát vagy Volkswagent forgalmaz. A felmérésben részt vevő kereskedők a forgalomba helyezési adatok alapján a hazai újszemélyautó-piac kb. 20–25%-át fedik le. Az általuk értékesített személyautók átlagos ára 3,8 millió forint, az ügyfelek 32%-a vásárolta meg autóját alapfelszereltséggel, és csak 9%-os arányt képeztek a hitelre történő vásárlások. A készpénzes vásárlásból származik a bevételek 65%-a, a tartós bérlet és a lízing aránya 26%.
A kereskedők bevételeinek egy része finanszírozási jutalékból származott, ez utóbbi aránya 2011-ben 5%, míg az átlagos kereskedői árrés 7%. 2011-ben a szervizforgalomból származó nyereséget nevezték meg a kereskedők a legfőbb profitforrásnak, a teljes profit 55%-a ebből származik.
2011-ben csak 2% ítélte sokkal jobbnak anyagi helyzetét, kicsit rosszabbnak 39% (ez 2010-ben 22% volt), míg sokkal rosszabbnak 20% (ez az arány 2011-ben 32% volt) – valamelyest enyhült tehát a borúlátás.
A kereskedők 98%-a kényszerült költségcsökkentésre, ennek legfőbb elemei a reklámköltségek csökkentése (69%-ban), a létszámcsökkentés (64%-ban), a munkaidő-csökkentéssel elért bércsökkentés (17%), egyes márkaképviseletek bezárása (19%). Mind-mind olyan eszköz, amely csökkenti a jövő esélyeit, ráadásul a foglalkoztatás csökkenésével jár.
A magyar gazdaságot át- meg átszövő feketegazdaság nem kerüli el az autókereskedelmet sem, ezt a válaszadók 97%-a gondolja így, és 95%-uk szerint ennek hátrányos jelenségei az ő kereskedésüket is érintik. 40%-uk a nagy adót teszi ezért felelőssé, 21%-uk szerint a vevők, ügyfelek is elvárják a feketegazdaság elemeinek alkalmazását, 14%-uk szerint a csökkenő kereslet is indokolja ezt. A feketegazdaság visszaszorítására az adócsökkentést, a kedvező adózási feltételek megteremtését (72%), a kötelező adatbázisok létrehozását, az autók szerviztörténetének követését (67%) és a gyakori hatósági ellenőrzéseket (44%) tartanák a legalkalmasabbnak.
A kereskedők várakozása szerint 2012-ben a tavalyinál csak valamivel több, 46 ezer körüli személyautót adnak el Magyarországon.
Az autókereskedőknek nincs kialakult jövőképük azzal kapcsolatban, merre is induljanak a nyomott piacon. A válaszadók 13%-a még mindig mérlegeli tevékenységének abbahagyását, ez az arány nem változott az előző évi felméréshez képest.
Ez a helyzetkép a feltárt negatív adatokon túlmenően azt is felvillantja, hogy – amellett, hogy a magyar járműállomány életkor szerinti összetétele egyre kedvezőtlenebb, karbantartása fokozatosan kikerül a hozzáértő kezekből, így vészesen romlanak környezetvédelmi és biztonsági jellemzői – az infrastruktúra mellett veszélybe kerül az az emberi tudás és tapasztalat is, ami az autókereskedelem és -javítás, karbantartás műveléséhez szükséges – hacsak nem sikerül idejében megtalálni a hatékony ellenszert.
Deák János www.autoszektor.hu cikke nyomán
Forrás: Pwc tanulmány