Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. november | Olvasson bele!

Megkezdi akkumulátor próbagyártását az SK Battery Manufacturing

Az SK Group Koreán kívüli terjeszkedésének fontos állomásaként 2018-ban tették le az új li-ion-akkumulátorgyárunk alapkövét Magyarországon. Az SK Group leányvállalata, a Battery Manufacturing Kft., az első tengerentúli akkumulátorgyártó üzemük, és nagy terveink vannak vele.

Az elmúlt 50 év alatt az SK Group Korea első számú és legnagyobb energia- és vegyipari vállalatává nőtte ki magát. A cég Korea Oil Corporation néven indult, az ország első finomító- és vegyipari vállalataként. Rövid idő alatt globális jelenlétre tettek szert a kőolajgyártás, az olajfinomítás, a vegyi és kenőanyagok, valamint a jövő energiái terén is. Az SK Energy Korea vezető finomítója, vegyipari ágazatuk, az SK Global Chemical pedig a petrolkémiai szektor fontos szereplője. Kenőanyagüzletáguk, az SK Lubricants több mint 50 országba szállít minőségi alapolajokat, huszonöt országba pedig kész kenőanyagokat.

Koreában elsőként ők fejlesztettek sikeresen lítium-ion akkumulátor elválasztót, igazi versenyelőnyt szerezve ezzel az információs és elektronikaianyag-ágazatban, és az autóiparban is.

hirdetés

Az SK Innovation 2005-ben kezdte meg a lítiumion-akkumulátorok fejlesztését elektromos járművekhez, amik 2006-ban már gyártásba is kerültek. Az első nagy mérföldkövet 2010-ben érték el, amikor Korea első elektromos autójának, a Hyundai BlueOnjának, és a Kia Ray modelljének akkumulátorbeszállítói lettek. Alig egy évvel később a Mercedes-AMG is őket bízta meg elektromos szuperkocsija, az SLS AMG E-Cell akkumulátorának gyártásával.

A 100 mW-os akkumulátorokat gyártó daejeoni üzemünket 2012-ben újabb gyárral bővítették Seosanban, amely a 200 mW-os akkumulátorok gyártásáért felel. A robbanásszerű keresletnek köszönhetően azonban hamarosan még tovább kellett növelniük kapacitásunkat, így ma már évente 30 ezer elektromos autót tudnak ellátni akkumulátorral. És ez a kereslet egyre csak nő.

A dél-koreai SK Battery Manufacturing Kft. komáromi akkumulátorgyára 1400 ember felvételét tervezi. Megkezdte munkatársainak toborzását és képzését az elektromos autókban használható akkumulátorokat gyártó dél-koreai tulajdonú SK Battery Manufacturing Kft., 2022-ig 1400 dolgozó felvételét tervezik - közölte a vállalat pénteken (augusztus 28-án) az MTI-vel.
A társaság tájékoztatása szerint az üzem Magyarország legfejlettebb, ipar 4.0. technológiát alkalmazó létesítménye, amely direkt beszállítással biztosítja Európa egyik vezető autógyártójának igényét.
Korábbi tájékoztatás szerint a beruházás értéke mintegy 239 milliárd forint.
A közleményben azt írták: a gyár robotokkal automatizált, évente több mint 140 ezer elektromos autót lát majd el harmadik generációs, 500 kilométer megtételére képes EV-akkumulátorokkal, ezek összesített kapacitása 10 gigawattóra évente.
Az akkumulátorok próbagyártása 2020 utolsó negyedévében indul. Az új üzembe gépkezelő, létesítményüzemeltetési- és karbantartó technikus, mérnök munkakörök mellett pénzügy, IT, beszerzés és adminisztratív feladatokra is keresnek munkatársakat.
Az SK Group, Dél-Korea legnagyobb energia- és vegyipari cége. Leányvállalata, a Battery Manufacturing Kft. 2018 márciusában kezdte meg üzemének építését. A társaság vezérigazgatója, Kim Jun 2020 januárjában a Las Vegas-i CES kiállításon újságíróknak elmondta, hogy a Volkswagen igényeinek kielégítésére a komáromi gyár kapacitását tovább bővítik majd, így az ott gyártott akkumulátorok összesített teljesítménye 16 gigawattórára emelkedik majd. (Forrás: MTI)

Az SK Battery Manufacturing Kft. üzemcsarnoka 430 ezer négyzetméteren terül el Komáromban. A tömeggyártás 2020-ban veszi kezdetét, ekkor a gyártott akkumulátorok kapacitása 7,5 GWh lesz, ami nem kevesebb mint 250 ezer autó kiszolgálására elegendő. Az akkumulátorok harmadik generációs EV-akkumulátorok lesznek, amelyek egyetlen töltéssel akár 500 kilométeren keresztül töltöttséget biztosítanak. A világon elsőként kezdik meg a közepes és nagyméretű NiCoMn-akkumulátorok tömeggyártását is 8:1:1 arányban. (Forrás: SK Battery Manufacturing Kft. honlap - https://www.skbhungary.com/)

„Az SK Innovation bejelentése szerint a vállalat összefogott a 2019-ben kémiai Nobel-díjjal kitüntetett John Goodenough professzorral, akit a lítium akkumulátorok atyjának tartanak világszerte. Goodenough és Dr. Hadi Khani, az austini University of Texas egyik kutatója dolgozik együtt, hogy megalkossanak egy gél-polimer elektrolitot a jövő lítium-fém akkumulátorai számára. Goodenough szerint a jelenlegi technológiával a 800 Wh/dm3 energiasűrűséget nagyon már nem lehet átlépni. Ha valaki ma egy 1000 Wh/dm3 energiasűrűség cellát szeretne a magáénak tudni, akkor a szilárdtest akkumulátorok felé kell nézelődnie (egészen pontosan a lítium-fém anódot és a szilárdtest elektrolitot tartalmazó cella felé).” Forrás: https://e-cars.hu/2020/08/05/a-litium-alapu-akkumulatorok-nagymesterevel-fogott-ossze-az-sk-innovation/


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés