VW Golf IV
Gyártási idő: 1997–2003
Dízelmotorok: 68–150 LE 1896 cm³
Benzinmotorok: 65–204 LE, 1390–2792 cm³
A KLÍMARENDSZER HIBÁS MŰKÖDÉSE, ILLETVE A HŰTŐ-SZELLŐZTETŐ MEGHIBÁSODÁSA
Lehetséges ok:
Egy sérült elektromos kábel a hűtő-szellőztető meghibásodását, illetve a klímarendszer hibás működését okozhatja. A hibatároló kiolvasásakor a vezérlőegységben nem jelennek meg utasítások.
A klímarendszer hibás működésével vagy a hűtő-szellőztető berendezés meghibásodásával kapcsolatos kifogások esetén ne csak a biztosítékokat, illetve a biztosítéktartóban lévő érintkezőket vizsgálja meg.
A hibát a hűtő-szellőztető berendezés relétartójához (vezérlőegység) csatlakozó kábelköteg sérülése is okozhatja.
A probléma megoldása:
A hiba elhárítása érdekében a sérült kábelt szakszerűen ki kell cserélni, és meg kell védeni az újabb sérülések ellen. Néhány modellnél ehhez le kell szerelni az alsó motorburkolatot, illetve a hátsó védőberendezést.
AZ AUTOMATA KLÍMABERENDEZÉS NEM MŰKÖDIK / A KIJELZETT KÜLSŐ HŐMÉRSÉKLET NEM ELFOGADHATÓ
Ha a klímaberendezés nem kapcsolható be és/vagy a klímaberendezés vezérlőegységének képernyőjén kijelzett külső hőmérséklet nem egyezik meg a tényleges külső hőmérséklettel, az nem jelent feltétlenül meghibásodást.
Ha a menetsebesség 15 km/h alá csökken, a hűtőfolyadék hőmérséklete pedig > 70 °C, a külső hőmérséklet kijelzett értéke már nem változik. Ebben a pillanatban már nem a tényleges külső hőmérséklet jelenik meg a kijelzőn, mert azt alacsonyabb sebességek mellett a motor torlódott hője meghamisíthatja. Az utolsó mérési érték „befagyasztása” miatt előfordulhat, hogy például egy 0 °C külső hőmérséklet mellett leállított járművet a szerelőműhely melegébe visznek, a kijelzett hőmérséklet azonban még mindig 0 °C lesz. Minthogy a hőmérséklet a klímaberendezés bekapcsolási küszöbértéke (kb. +4 °C) alatt van, az nem kapcsolható be. Ebben az esetben sem a külső hőmérséklet érzékelőjének meghibásodása, sem pedig a klímaberendezés meghibásodása nem áll fenn. Annak érdekében, hogy a kijelzőben az aktuális külső hőmérséklet jelenjen meg, illetve a klímaberendezés újból bekapcsolható legyen, a járművet rövid ideig > 15 km/h sebességgel kell üzemeltetni. A fenti tényállás érvényes lehet más járművekre és modellekre is, és a hibakeresés során mindig figyelembe kell venni.
MANUÁLIS KLÍMA-VISSZAKERINGETÉSI FUNKCIÓ
A visszakeringetési funkció látszólagosan működésképtelenné válhat.
A visszakeringető kapcsoló ellenőrző fénye idő előtt meghibásodhat. Emiatt esetleg a kapcsoló elektromos hibáját lehet feltételezni. A kapcsoló cseréje, ill. az átfogó hibakeresés megkezdése előtt ellenőrizni kell az izzó működőképességét, és szükség esetén cserélni kell az izzót.
SANDEN KOMPRESSZOR: ZÖREJEK/NEM MŰKÖDIK
Az 1999 előtt gyártott Golf IV és Bora modellek esetében helytelen meghúzási nyomaték következtében a rögzítőanya leválhat a kompresszor tengelyéről. Ez zörejeket idézhet elő, sőt a kompresszor leállásához is vezethet.
A kompresszortengely, a mágneses tengelykapcsoló és a rögzítőanya ellenőrzés után újra visszahelyezhető. Az új meghúzási nyomaték 25 Nm.
POLLENSZŰRŐ
Az alábbi Hella cikkszámokkal rendelkező pollenszűrő: 8FL 352 124-001, ill. 8FL 352 204-001 (aktívszén-réteggel) az utasoldalon, a víztartály fedele alatt található. A cseréjéhez a gumit, a négy csavart (1. ábra), majd az „A” fedelet (2. ábra) óvatosan el kell távolítani. Ezt követően a szűrő a nyitott aknán át kicserélhető (3. ábra), majd fordított sorrendben elvégezhető az összeszerelés. A ki- és beszerelés közben különösen ügyelnünk kell arra, hogy a „B” fedelet (2. ábra) ne emeljük meg túl erősen, mivel az a szélvédő üveg sérüléséhez vezethet.
A MOTOR VISSZAJELZŐ LÁMPÁJÁNAK KIGYULLADÁSA
Ha az ügyfél a fent nevezett hibára panaszkodik, annak oka a féklámpákban található izzók meghibásodása lehet. A hibakód kiolvasásakor a rendszer a féklámpakapcsoló hibáját jelzi. A hiba az alkatrész cseréje után is aktív marad és nem törölhető. A törléshez először ellenőrizni kell a két féklámpát. Ha a két lámpa izzói meghibásodtak (és nem a csomagtérfedél LED-sora), valószínűleg ez okozza a hibát. Az izzók cseréje után a bejegyzés általában törölhető a hibamemóriából. A két meghibásodott izzó helytelen jelet küld a féklámpakapcsolón keresztül a motorvezérlő egységnek, az pedig a féklámpakapcsoló meghibásodásaként értelmezi a jelet.
ÖNMŰKÖDŐ ABLAKTÖRLÉS, ILLETVE AZ ELÜLSŐ ABLAKTÖRLŐ ALKALMANKÉNTI TÖRLŐ MOZGÁSA
A fenti hiba az esőszenzor, a törlő-mosó relé vagy az ablaktörlő kapcsoló hibás működésére, illetve a hátsó ajtón lévő vezetékköteg átdörzsölődésére utal, 1997/08. után gyártott modellekre jellemző hiba.
Figyelem: ebben az esetben előfordulhat az is, hogy víz – a hátsó ablaktörlő motorján lévő ablaktörlő berendezés tömítetlen vezetéke – folytán történő behatolása miatt korrodálódott a hátsó ablaktörlő motor vezérlő áramköre, ami alkalmanként mozgásba hozza az elülső ablaktörlőt. Ez esőszenzor nélküli járművek esetében is érvényes.
A „hibát okozó ördög” megfékezéséhez le kell húzni a hátsó ablaktörlő motor csatlakozó dugóját és figyelemmel kell kísérni, hogy továbbra is fellép-e az elülső ablaktörlő alkalmankénti mozgása.
Ha most már kifogástalanul működik az elülső ablaktörlő, ki kell cserélni a hátsó ablaktörlőt.
Összegzés: ha a hátsó ajtó nyitása során feltűnne Önnek, hogy mosóvíz csöpög vagy a hátfal burkolata enyhén nedves, a fenti hibát a hátsó ablaktörlő motor korrodálódott áramköre válthatja ki.
A MOTOR RÖVIDDEL AZ INDÍTÁS UTÁN LEFULLAD
A Bosch RB8-as műszerfallal szerelt járműveknél a motor röviddel az indítás után lefulladhat. Ennek az oka az indításgátló meghibásodása lehet.
A gyújtás bekapcsolásakor létrejövő feszültségimpulzusok a műszercsoportban időnként zavarokat okozhatnak. Ez a műszercsoport és az indításgátló közötti adatcserét adott esetben megzavarja.
Ha a hibatárolóban olyan kódok láthatóak, mint:
17978 (P1570) = motorvezérlő egység, indításgátló zárolt vagy/és
18058 (P1650) = adatbusz, műszercsoport – nincs jel,
akkor az a műszercsoport hibájára utal. Ebben az esetben a segítséget egy átalakított műszercsoportra történő csere jelenti.
Kérjük, vegyék figyelembe, hogy a műszercsoport cseréje után az indításgátlót megfelelő diagnosztikai berendezés segítségével újra kell programozni. n