25 éves az Eurotrade kft.

Az Eurotrade Kft. a közelmúltban ünnepelte 1990-es alapításának 25. évfordulóját. Szücs Attila, a cég alapító tulajdonosa és azóta is ügyvezetője, majd’ egyhetes rendezvénysorozatra invitálta üzleti partnereit azért, hogy visszatekintsenek a 25 év alatt megtett útra, megköszönjék új és régi ügyfeleiknek a folyamatos bizalmat, és bemutassák a portfólióba tartozó termékkör újdonságait. Szakmai, kulturális és szakrális rendezvényekkel emlékezzenek az elmúlt évekre, és ismerjék meg a vállalat jelenét, jövőbeli üzleti terveit.

Az M1-es autópálya komáromi csomópontjában található Eurotrade központi telephelyén a születésnapi rendezvények egy képzőművészeti kiállítással vették kezdetüket. Tőkés László püspök úr nyitotta meg a „Székely keresztút” című kiállítást, Szücs Attila által még a Ceausescu-kor Romániájából kimentett, páratlan művészi élményt nyújtó, Imets László csíkszeredai művész által készített fametszetsorozatát bemutató tárlatot.

KIS MAGYAR SZAKMAI SIKERTÖRTÉNET

A jubileumra emlékező események sorát május 26-án délután Szücs Attila „Epizódokból (cég) történelem” címmel tartott előadása nyitotta meg. Az 1990-ben alapított Eurotrade Kft. ma az egyetlen magyar tulajdonban lévő nagyhaszongépjármű-importőr és kereskedelmi vállalkozás, amely állja a sarat a hazai piacra is jellemző globalizációs trendekkel szemben. Ahhoz, hogy a hazai tulajdonban lévő versenytársai közül szinte egyedüliként életben tudjon maradni, valamint folyamatosan fejlődni is tudjon, mindig más utakon járt, mint versenytársai. Előadásában részletesen ismertette és adatokkal gazdagon illusztrálta a szakmai pályafutás 25 évét. Az Euro­Itrade Kft., mint a cseh járműipar hazai reprezentánsa vált ismertté a teherautó- üzemeltető hazai vállalkozások számára. Az AVIA, a SKODA-LIAZ és a TATRA üzemeltetők által már a ’90-es években jól ismert cég az ezredforduló után folyamatosan bővítette portfólióját, és jelentős szereplőjévé vált a hazai használt nehéz-tehergépkocsi kereskedelemnek, valamint az új IVECO tehergépkocsik piacának. A 2008-ban indult válság drasztikus hatással volt a cég működésére, mivel forgalmuk az egynegyedére csökkent, és ügyfeleik nagy része csődbe ment. A szilárd pénzügyi és szakmai alapokra épített nemzeti színű háromszöget – ez a cég logója – azonban ez sem rázta meg jelentősen, mondta el az ügyvezető, amiben nagy szerepet tulajdonít Isten megtartó kegyelmének is. 2013-tól újra dinamikus növekedési pályára állt az Eurotrade Kft., amelyben elsődleges szerepe volt az értékesített új járművek növekvő darabszámának és a különböző közbeszerzési eljárásokon való sikeres szereplésnek. Ezen a héten is három különböző járműves közbeszerzésben hirdettek ki győztesnek, jegyezte meg az ügyvezető, és még nincs vége a hétnek. Szücs Attila beszélt arról is, hogy miért lett, miért maradt és miért lesz véleménye szerint sikeres a jövőben az általa alapított Eurotrade Kft.

A sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a SAILUN Tyres, az egyik leg­gyorsabban fejlődő, prémium szegmensben járműabroncsokat gyártó kínai vállalat kizárólagos hazai képviseletét az Eurotrade Kft. fogja ellátni a jövőben. Chen Huang úr, a 2002-ben alapított gyártó cég globális üzletfejlesztési igazgatója tájékoztatójában bemutatta a gyártás és a fejlesztés folyamatait, valamint az európai piac meghódítására vonatkozó terveiket is. Megemlítette, hogy a tehergépjármű-üzemeltetők részére ajánlott teljes termékválasztékuk már elérhető az Eurotrade Kft. egész országot lefedő üzletkötői hálózatában is.

A sajtótájékoztató vendége volt még Jiri Richter úr, a cseh TATRA gyár kereskedelmi igazgatója és Herceg Péter, a lengyel WIELTON pótkocsigyártó regionális igazgatója is. Mindketten cégeik legújabb fejlesztéseiről tartottak tájékoztatót. A magyarországi piacon a WIELTON pótkocsigyártót kizárólagos jelleggel az Eurotrade Kft. képviseli.

Szücs Attila igazgatót kérdezzük az elmúlt 25 évről, elsősorban a vállalkozás vezetéséről.

– Miért tudott folyamatosan sikeres maradni az Eurotrade Kft. még a nehezebb gazdasági időszakokban is?

– Én mindig teljesítményközpontú rendszert építettem, és ehhez következetesen ragaszkodtam. A ’90-es évek végére kialakult egy olyan, az üzleti környezet megváltozásaira gyorsan reagáló és alkalmazkodó vállalati működési modell, ami biztosította a túlélést minden, számunkra kedvezőtlen piaci változással szemben. A folyamatosan induló új tevékenységekben általában jól kamatoztatjuk a korábbiakban megszerzett tudást. A multibrand modell szerint mindig több lábon álltunk, ami sok szempontból megnehezítette a működésünket, de összességében a fejlődés motorja volt. Jó volt az üzleti és szakmai stratégiánk, továbbá az sem volt mellékes, hogy nagyon értettünk ahhoz, amivel foglalkoztunk.

– Mit csináltak másképpen?

– Talán nem azon van a hangsúly, hogy másképpen, hanem azon, hogy hogyan. A cég meghatározó emberei a kezdetektől fogva rengeteget dolgoztak. A kezdetektől a jelszavunkká vált, hogy mi hagyományos módon keressük a pénzt, „megdolgozunk érte”. Nagyon erősek voltunk a marketingben és a kereskedelemben. Minden profitot visszaforgattunk a növekedés céljaira. Gyakorlatilag 2004-ig nem vettünk fel hitelt! Óvatos beruházáspolitikát folytattunk, és nem fogtunk profilunktól idegen fejlesztésekbe. Mindig több lábon álltunk, és általában mindig jól tudtunk bánni a pénzzel.

– Beszélne arról, hogy milyen stratégiai hibákat követtek el, ha egyáltalán elkövettek, az elmúlt 25 évben?

– Természetesen, ezt soha nem titkoltuk. A hibáinkból sokat tanultunk. Az alkatrész-értékesítési tevékenységben sajnos nem sikerült konvertálni a működésünk első 15 évében összegyűlt szakmai tapasztalatainkat a megváltozott piaci körülményekhez. Már látjuk, hogy korábban kellett volna a gumiabroncs-kereskedelmet elindítani. Kínából alkatrészeket 1994-ben mi importáltunk elsőként. Nagyobb figyelmet kellett volna szentelni a kínai relációnak. És korábban kellett volna elkezdeni a Kárpát-medencei terjeszkedést.

– Sikeres vállalkozásának van röviden megfogalmazható receptje?

– Van, ez a hitvallásom és természetesen cégem vezetésének vezérlő elve is: „Orando et laborando” – imádkozva és dolgozva. Ez tartott meg és vitt minket előre.

Gratulálunk Önnek, az Eurotrade Kft.-nek, valamint a több lábon álló, ma már kiterjedt családi vállalkozás egészének. További sikereket, dinamikus fejlődést és biztonságot kívánunk! Nagy szüksége van az országnak a sikeres hazai vállalkozásokra, melyek példaképként, biztatásként is szolgálnak a tenni akarók számára.