Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Goodyear Air Maintance Technology gumiabroncsok

Az idei Genfi Nemzetközi Autószalonon (2012. március 8–18.) mutatta be a Goodyear azt a technológiát, melytől azt várják, hogy képes csökkenteni a tüzelőanyag-fogyasztást és CO2-kibocsátást, emellett növeli a komfortérzetet.


Az AMT-rendszer működése

 

Manapság igyekeznek a gyártók olyan termékeket előállítani, melyek részben vagy egészében karbantartásmentesek. Ezen szellemiség jegyében mutatta be a Goodyear azt az innovációját, amellyel a guminyomás rendszeres ellenőrzése mellőzhető.

Az Air Maintance Technology (AMT) fejlesztése 2 éve zajlik a Goodyear laborjaiban, lényege, hogy a gumiabroncsok nyomását az optimális szinten tartja külső pumpa, elektronika használata és a járművezető beavatkozása nélkül, ezzel csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást és CO2-kibocsátást. Kormányzati és ipari kutatások alapján 2,5–3,3% tüzelőanyagfogyasztás-csökkenés érhető el a rendszerrel, melynek működését rajz szemlélteti. A bemeneti egység, ami úgy néz ki, mint egy lyuk a gumi oldalán, a szabadból enged be levegőt egy csőbe, ami végigfut a gumiban a felni pereme mentén. A kerék forgása révén a jármű tömege nyomást generál a szívószálra emlékeztető csőben és egy nagynyomású „buborék” halad végig benne az átellenes oldalra, ahol egy szelep található. Ha a guminyomás kisebb az elvártnál, akkor a szelep beengedi a nagynyomású levegőt, ha megfelelő, akkor a buborék egy teljes kört tesz meg, és a bemeneti egységen keresztül távozik.

A Goodyear Dunlop által végzett kutatás kimutatta, hogy a fogyasztók nem törődnek a keréknyomással: a megkérdezettek fele nem tudta, hogy mikor kell ellenőrizni a gumiabroncs-nyomást, és egyharmaduk beismerte, hogy még akkor sem ellenőrzik a nyomást, amikor egy hosszabb útra indulnak.

hirdetés

A vezethetőséget is nagyban befolyásolja a gumiabroncsok felfújtsága, különösen kanyarokban. Egy alulfújt gumiabroncs kevesebb egyenletesen eloszló nyomást eredményez az úttesten, valamint csökken a közvetlenül az úttesttel kapcsolatban lévő futófelület területe.

Jean-Claude Kihn, a Goodyear alelnöke és műszaki igazgatója elmondta: „a fogyasztók gyakran figyelmen kívül hagyják, hogy milyen fontos a megfelelő guminyomás fenntartása. Hisszük, hogy ez a technológia növeli a vezetés biztonságát és teljesítményét, valamint pozitív hatással van a környezetre is, hiszen csökken a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, és növekszik a gumiabroncs élettartama. A haladás amit tettünk nagyon biztató, és készek vagyunk bizonyítani, először itt Genfben.”

Tavaly az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának Járműtechnológiai Osztálya 1,5 millió dollár támogatást adott a tehergépjármű-abroncsokba épített AMT-technológia kutatására, fejlesztésére és bemutatására, amelyet az Ohio állambeli Akronban végeznek. A luxemburgi kormány is támogatta a Goodyeart, hogy fejlesszék a személygépjármű-abroncsok AMT-rendszerét. Ezeket a munkákat a luxemburgi Colmar-Berg városában lévő K+F centrumban végzik.

A fejlesztések még túl korai fázisban vannak ahhoz, hogy meg tudják mondani, hogy mikor kerülnek piacra az AMT gumiabroncsok, de a cég azt állítja, hogy az egyesült államokbeli és a luxemburgi kormány támogatása felgyorsítják a folyamatot.

Forrás:

www.goodyear.com


Kapcsolódó dokumentum:


37


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés