HBU 2.1: egy különleges csapágykivitel
Az SKF ún. kerékagyegysége, a HBU 2.1 (HBU – Hub Bearing Unit) egyre elterjedtebbé válik az autóipari aftermarketpiacon. Cseréje különös gondosságot igényel a csapágy speciális kivitele miatt.
A HBU 2.1 kerékagyegység fő jellemzői
Az alábbi három alkatrészt a jövőben már nem kell külön beszerelni:
– a kerékagyat,
– a csapágyat,
– a rögzítőgyűrűt.
A komplett kerékagyegységet az összes alkatrésszel együtt egyben lehet beszerelni. Így a szerelőnek időt és pénzt takarít meg.
Ahhoz, hogy megértsük ennek a speciális HBU egységnek a funkcióit és kialakítását, a HBU 2.1 jellegzetességei az alábbiakban foglalhatók össze:
– Készre szerelt egység, mely egyesíti a csapágyat és a kerékagyat.
– A forgó belső gyűrű karimáján, mely menetes furattal vagy csavarral rendelkezik, találunk középen egy illesztőcsapot, mely a féktárcsa és a kerék központosítására szolgál.
– A csapágy az ABS funkció ellátásához egy mágneses impulzus gyűrűt is tartalmazhat.
– A csapágy rögzítőgyűrűvel vagy anélkül van szállítva.
A HBU 2.1 előnyei az autógyártók számára
– A nagyobb merevség jobb vezetési kontrollt és jobb fékreakciót biztosít;
– a karima alacsonyabb kialakítása csökkenti a fékrezonanciát;
– a kevesebb számú alkatrész miatt a beszerelés egyszerűbbé és időben hatékonyabbá válik;
– csökken az előfeszítés szétoszlása, mely a csapágy fokozott pontosságát eredményezi;
– a csökkentett tömeg révén kisebb a tüzelőanyag-fogyasztás.
Figyelem: Rendkívül fontos, hogy a HBU-egység cseréjekor speciális szerszámokat használjunk, mert a csapágy nagyon könnyen megsérül. Ha a terhelési erő nem megfelelő irányban hat, az egész HBU eltörhet vagy megsérülhet beszerelés közben. Az ilyen sérülések elkerülése érdekében fontos az alábbi szerelési utasítások betartása.
Alapvető szerelési utasítások a HBU 2.1-hez
1. Vegye le a régi csapágyat a csonkállványról
2. Gondosan tisztítsa meg a csonkállvány felületét, és ellenőrizze, hogy nem sérült-e
3. Szerelje be az új HBU 2.1-t úgy, hogy a nyomás a csapágy külső gyűrűjére hasson!
Nagyon fontos, hogy a szerelőnyomást a csapágy külső gyűrűjére gyakoroljuk. A belső gyűrűre – a karimára – gyakorolt nyomás súlyosan károsíthatja a csapágyat és idő előtti meghibásodáshoz vezethet.
A fenti táblázatban szereplő SKF készletek tartalmazzák a HBU 2.1 egységet:
Figyelem: a kiszerelt, régi csapágyat soha ne használja fel újra!
Az SKF-nél folyamatosan arra törekednek, hogy a vevői igények kielégítése érdekében a választékot bővítsék.