HBU 2.1: egy különleges csapágykivitel

Az SKF ún. kerékagyegysége, a HBU 2.1 (HBU – Hub Bearing Unit) egyre elterjedtebbé válik az autóipari aftermarketpiacon. Cseréje különös gondosságot igényel a csapágy speciális kivitele miatt.

A HBU 2.1 kerékagyegység fő jellemzői

Az alábbi három alkatrészt a jövőben már nem kell külön beszerelni:

– a kerékagyat,

– a csapágyat,

– a rögzítőgyűrűt.

A komplett kerékagyegységet az összes alkatrésszel együtt egyben lehet beszerelni. Így a szerelőnek időt és pénzt takarít meg.

Ahhoz, hogy megértsük ennek a speciális HBU egységnek a funkcióit és kialakítását, a HBU 2.1 jellegzetességei az alábbiakban foglalhatók össze:

– Készre szerelt egység, mely egyesíti a csapágyat és a kerékagyat.

– A forgó belső gyűrű karimáján, mely menetes furattal vagy csavarral rendelkezik, találunk középen egy illesztőcsapot, mely a féktárcsa és a kerék központosítására szolgál.

– A csapágy az ABS funkció ellátásához egy mágneses impulzus gyűrűt is tartalmazhat.

– A csapágy rögzítőgyűrűvel vagy anélkül van szállítva.

A HBU 2.1 előnyei az autógyártók számára

– A nagyobb merevség jobb vezetési kontrollt és jobb fékreakciót biztosít;

– a karima alacsonyabb kialakítása csökkenti a fékrezonanciát;

– a kevesebb számú alkatrész miatt a beszerelés egyszerűbbé és időben hatékonyabbá válik;

– csökken az előfeszítés szétoszlása, mely a csapágy fokozott pontosságát eredményezi;

– a csökkentett tömeg révén kisebb a tüzelőanyag-fogyasztás.

Figyelem: Rendkívül fontos, hogy a HBU-egység cseréjekor speciális szerszámokat használjunk, mert a csapágy nagyon könnyen megsérül. Ha a terhelési erő nem megfelelő irányban hat, az egész HBU eltörhet vagy megsérülhet beszerelés közben. Az ilyen sérülések elkerülése érdekében fontos az alábbi szerelési utasítások betartása.

Alapvető szerelési utasítások a HBU 2.1-hez

1. Vegye le a régi csapágyat a csonkállványról

2. Gondosan tisztítsa meg a csonkállvány felületét, és ellenőrizze, hogy nem sérült-e

3. Szerelje be az új HBU 2.1-t úgy, hogy a nyomás a csapágy külső gyűrűjére hasson!

Nagyon fontos, hogy a szerelőnyomást a csapágy külső gyűrűjére gyakoroljuk. A belső gyűrűre – a karimára – gyakorolt nyomás súlyosan károsíthatja a csapágyat és idő előtti meghibásodáshoz vezethet.


A fenti táblázatban szereplő SKF készletek tartalmazzák a HBU 2.1 egységet:

Figyelem: a kiszerelt, régi csapágyat soha ne használja fel újra!

Az SKF-nél folyamatosan arra törekednek, hogy a vevői igények kielégítése érdekében a választékot bővítsék.