Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Mazda i-ELOOP

A Mazda Motor Corporation kifejlesztette és a 42. Tokiói Autószalonon bemutatta „i-ELOOP” rendszerét, a világ első energia-visszatápláló fékrendszerét személyautók számára, amelynek energiatárolója kondenzátor. Az i-ELOOP a tüzelőanyag-fogyasztást valós vezetési körülmények között, gyakori gyorsítás és fékezés mellett, kb. 10 százalékkal csökkenti. Az i-ELOOP rövidítés az „Intelligent Energy Loop” – intelligens energiahurok – kifejezést takarja, mely rendszert 2012-től alkalmazzák a Mazda személyautókban.

A Mazda vizsgálta a járművek gyorsítási és lassítási mechanizmusát, és ennek eredményeképpen egy olyan, kifejezetten hatékony energia-visszatápláló fékrendszert fejlesztett ki, amely a jármű fékezésekor az elektromos energia jelentős hányadát gyorsan visszanyeri. Az új, egyedülálló energia-visszatápláló fékrendszer kondenzátort használ, amely rövid ideig, nagy mennyiségben képes tárolni a villamos energiát. Az akkumulátorral szemben a kondenzátor gyorsan feltölthető és kisüthető, és hosszabb élettartamánál fogva ellenállóbb az elhasználódással szemben. Az ‘i-ELOOP’ lassítás közben a jármű mozgási energiáját jó hatásfokkal villamos energiává alakítja át, és az elektromos energiát a klímaberendezés, az audioberendezés és számos más elektromos részegység működtetésére használja.

hirdetés

Az i-ELOOP egy új 12–25 V feszültségű váltóáramú generátorból, egy kis ellenállású, duplarétegű kondenzátorból és egy DC/DC átalakítóból áll. Az i-ELOOP abban a pillanatban elkezdi átalakítani és visszatáplálni a mozgási energiát, amint a vezető felengedi a gázpedált, és a jármű lassítani kezd. A váltóáramú generátor a maximális teljesítmény elérése érdekében 25 V feszültségen villamos áramot termel, majd az EDLC (Electric Double Layer Capacitor – EDLC) kondenzátorba tárolásra eljuttatja. Ezt a kondenzátort kifejezetten gépjárműben történő felhasználásra fejlesztették. A DC/DC egyenáramú átalakító 25 V-ról 12 V-ra konvertál, mielőtt az áram a jármű elektromos egységeihez közvetlenül eljutna. A rendszer szükségszerűen a jármű akkumulátorát is tölti.

Az i-ELOOP a Mazda egyedi „i-stop” elnevezésű stop–start rendszerével együtt is alkalmazható.

A Mazda fejlesztései mind azt célozzák, hogy a SKYACTIV technológia révén a belső égésű motorokkal üzemelő járművek hatékonyságát a lehető legnagyobbra növeljék.(Mazda sajtóinformáció)


Kapcsolódó dokumentum:


006


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés