Vészhelyzeti fékrendszer a Boschtól

A Bosch megkezdte új vészhelyzeti fékrendszerének sorozatgyártását. A rendszer hatékony segítséget nyújt a vezetőnek olyan kritikus helyzetekben, amikor fennáll a ráfutásos baleset veszélye. „A vezetők mintegy 80%-a egyáltalán nem fékez ilyen esetekben, vagy nem használja ki az autó teljes fékezési kapacitását” – állítja Dr. Werner Struth, a Bosch munkatársa. A Bosch segíti a vezetőket abban, hogy megfelelően reagáljanak. A rendszer műszaki alapját az elektronikus stabilitáskontroll (ESP) és az adaptív sebességtartó automatika (ACC) LRR3 nagy hatótávolságú radarérzékelője adja, melyeket kiegészít egy videoérzékelő.

Ezek a funkciók először az Audi A8-ban lesznek elérhetők, egy ún. korai érzékelőrendszer részeként. Németországban az összes sérüléssel vagy halállal végződő baleset 15%-a ráfutásos baleset. Ezt a számot az olyan előre látó rendszerek segítségével lehet csökkenteni, melyek értelmezik az autó előtti közlekedési helyzetet, figyelmeztetik és támogatják a vezetőt, majd automatikusan reagálnak. A Bosch mérnökei ezért lehetővé tették a radar és videó adatok összjátékát, a közlekedési szituációk optimális felismerése érdekében. Első lépésként, ha az előre látó vészfékezési rend- szer egy potenciális akadályt lát, mint például egy gyorsan lelassuló vagy megálló autó, a fék vészfékezési üzemmódba kapcsol át.

A fék vezérlőrendszere észrevehetetlenül kis nyomást épít fel, amely a fékpofákat közel viszi a féktárcsákhoz, így később, egy bekövetkező fékezéskor azonnali lassulás érhető el. Ha a vezető nem reagál, és tovább közelít az előtte haladó autóhoz, a rendszer hangjelzést bocsát ki, melyet automatikus, részleges fékezés követ. Amennyiben a vezető továbbra sem reagál, és a baleset már nem elkerülhető, a rendszer automa- tikusan, maximális nyomással fékez az ütközés előtt fél másod- perccel, hogy az ütközés sebességét csökkentse, és mérsékelje a következményeket.

Az ACC funkcióját is kibővítették. A videoadatok segítségével a rendszer gyorsabban reagál más autók megelőzésekor vagy akkor, ha azok irányt változtatnak a sávban. Az Audi A8-ban a Bosch kamera képeit használja fel az automata fényszóróvezérlés és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. Az ESP extra funkciói további kényelmi és biztonsági rendszereket tartalmaznak. Az emelkedéstartó automatika megakadályozza az autó visszagurulását az emelkedőn. Vontatáskor az ESP észleli, ha a vontatmány veszélyesen kileng, és segít a vezetőnek beavatkozni.