Ford Focus C-Max elektromechanikus rögzítőfék
Az Áramkör Autóvillamossági Szakmai Egyesület szeptember 26-án tartotta szokásos 3. félévi szakmai napját. A REVA elektromos autó és a gumiabroncs-nyomásszenzorokról szóló szakmai előadás mellett a VW EPB (Electromechanikal Parking Brake) rendszere is terítékre került. Az ott elhangzottak kiegészítéseként cikkünkben a Ford Focus C-Max-ban használt EPB-rendszert mutatjuk be.
A Ford Focus C-Max EPB-rendszerrel opcionálisan van felszerelve. A rendszer főbb elemei:
– EPB működtetőfogantyú a középkonzolon (1. ábra)
– Szükségoldás fogantyúja a középkonzol tárolórekeszének gumiburkolata alatt
– Tengelykapcsolópedál-érzékelő
– Fékpedálkapcsoló
– Működtetőegység, melyben az elektronika és a bowdenműködtető elemek egy egységbe vannak integrálva.
1. ábra: a működtetőfogantyú (forrás: Kőfalusi Pál)
A működtetőfogantyú biztonsági okokból hat darab érintkezőpárt tartalmaz (2. ábra), így a három egymástól függetlenül működő kapcsolópár egyikének hibája esetén is működőképes marad a rendszer. AZ EPB-kapcsoló hat villamos kivezetésénél a következő lábak között mérhetünk rövidzárat. A fogantyú alaphelyzetében az 1–6, 4–2 és 5–3 lábak között. A fogantyú behúzásakor az 1. kapcsolósor vált, így az 1–4, 2–5 és 3–6 lábak között, míg a fogantyú benyomásakor, azaz a parkolófék kiengedésekor a 2. kapcsolósor vált, így az 1–5, 3–4 és 2–6 lábak között.
2. ábra: a működtetőkapcsolóba integrált érintkezőpárok bekötése
Azért, hogy egy esetleges villamos meghibásodás esetén is oldható legyen a parkolófék, egy szükségoldást is lehetővé tévő T alakú fogantyú került beépítésre. A fogantyú a középkonzol végében lévő tárolórekesz alján lévő gumiszőnyeg eltávolítása után válik elérhetővé. A fogantyút határozottan meghúzva, egy hangos kattanás hallatszik a parkolófék kiengedésekor. Ekkor voltaképpen egy a működtetőegységben lévő alakzáró kapcsolatot szakítunk meg. A villamos hiba elhárítása után a parkolófék első működtetésekor a beavatkozóegység leinicializálja önmagát, így az alakzáró kapcsolat újra létrejön.
A működtetőegység a fenéklemezben kialakított pótkeréküreg alatt található. A tengelykapcsoló és a fékpedál-érzékelő állásáról a műszerfaltól (Instrument Cluster) CAN-buszon keresztül kap információt. Az egység főbb elemei a 3. ábrasoron láthatóak: 1. bowdenhuzalok, 2. villamos csatlakozó, 3. DC villanymotor, 4. EPB-elektronika dőlésérzékelővel, 5. szükségoldás kábelcsatlakozása, 6. menetes tengely, 7. fogaskerék-áttétel, 8. bordás tengely, 9. erőmérő cella.
3/a. ábra: az elektromechanikus működtetőegység
3/b. ábra: az elektromechanikus működtetőegység vázlata (forrás: Kőfalusi Pál)
A parkolófék működtetésekor a DC-motor fogaskerék-áttételen keresztül forgatja a bordás tengelyt, melynek belsőmenetes zsákfuratos részében forgásiránytól függően ki- vagy befelé mozog a menetes tengely. Mivel az egyik oldali parkolófékbowden – egy erőmérő cellán keresztül – a bordás tengelyhez, a másik oldali bowden a menetes tengelyhez csatlakozik, így a bowdenhuzalok megfeszülnek vagy kiengednek a motor forgásirányától függően. Az előzőekben már ismertetett szükségoldás a 3. b ábrán (5. tétel) látható alakzáró kapcsolat oldásával történik. A rögzítőfék behúzásakor az elektronikában tárolt jellegmezőnek megfelelően történik a DC-motor működtetése. A visszacsatoló jel az erőmérő cella által szolgáltatott feszültség. Az elektronika a bowdenhuzalok feszítésénél figyelembe veszi az áramköri lapra szerelt dőlésérzékelő jelét is.
A parkolófék-működtetés alapvetően eltér, ha a gépjármű sebessége 4 km/h alatti vagy feletti. Az EPB-működtető kapcsoló felfele húzásakor dinamikus fékezés esetén (4 km/h felett), a fékerőt fokozatosan vezérli ki az elektronika. Ha ekkor blokkolási hajlamot mutat valamelyik hátsó kerék, akkor a fékerő csökkentésre kerül. A jármű folyamatosan fékezett mindaddig, amíg az EPB-kapcsolót felfele húzzák. Statikus fékezés esetén (4 km/h alatt) a kívánt fékerő rövid idő alatt, egy lépésben kivezérlésre kerül. A motor leállítása után, a kulcs kivételekor a parkolófék automatikusan behúzásra kerül az EPB-kapcsoló működtetése nélkül is. Ez az opció diagnosztikai műszerrel kiiktatható abban az esetben, ha a rögzítőfék befagyására lehet számítani. Automatikus rögzítés után a rendszer 24 órán keresztül készenléti állapotban marad. Ilyenkor ellenőrzi a bowdeneknél az fékezőerőt, és ha szükséges, növeli azt. Az automatikus működtetést a vezető úgy tudja meggátolni, ha az EPB-kapcsolót folyamatosan nyomja a gyújtáslevételkor és a kulcs kivételekor. Fékoldás csak ráadott gyújtás mellett, az EPB-kapcsoló működtetésével és a fék vagy a tengelykapcsoló pedál benyomásával lehetséges. A hátsó fékbetétek cseréje után néhányszor nyomja le a fékpedált mielőtt a parkolóféket használja!
Váljék hasznára!
Ford S-Max/Galaxy elektromechanikus parkolófék szervizmódba állítása
A következő műveleteket a Ford S-Max/Galaxy (2006–2008) modelleken az EPB-rendszeren végrehajtandó szerviztevékenységek előtt kell végrehajtani!
Az alábbi műveletek előtt a következő előfeltételeknek teljesülniük kell:
– A gépjármű vízszintes talajon álljon
– A gépjármű akkumulátora teljesen fel legyen töltve
Szervizmód aktiválása (EPB kikapcsolt helyzetbe kerül)
– Engedje ki az elektromechanikus parkolóféket
– Adja rá a gyújtást (II. helyzetben a kulcs)
– Nyomja be és tartsa lenyomva a gázpedált
– Nyomja le és tartsa lenyomva az EPB-kapcsolót
– Vegye le a gyújtást (0 helyzetben a kulcs)
– Adja rá a gyújtást (II. helyzetben a kulcs) 5 másodpercen belül
– Amikor a parkolófék teljesen kiengedett helyzetbe kerül, vegye le a gyújtást
– Engedje fel a gázpedált
– Engedje fel az EPB-kapcsolót
Szervizmód kikapcsolása (EPB újra bekapcsolt helyzetbe kerül)
– Adja rá a gyújtást (II. helyzetben a kulcs)
– Nyomja be és tartsa lenyomva a gázpedált
– Húzza fel és tartsa fenti helyzetben az EPB-kapcsolót
– Vegye le a gyújtást (0 helyzetben a kulcs)
– Adja rá a gyújtást (II. helyzetben a kulcs) 5 másodpercen belül
– Amikor a parkolófék teljesen behúzott helyzetbe kerül, vegye le a gyújtást
– Engedje fel a gázpedált
– Engedje fel az EPB-kapcsolót