Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Aktualitások a gumiabroncsok világából

Dr. Gellér Józsefné, igazságügyi gumiabroncs-szakértő, a TÜV NORD-KTI Kft. munkatársának a „Klíma- és minden a kerék körül” workshop alkalmával, Budapesten, 2009. március 7-én elhangzott előadása nyomán készült összeállítás. Az előadásban kitért a gumiabroncsokra vonatkozó előírásokra, kiemelten a hamarosan hatályos zajelőírásokra, a TEMPO 100-zal kapcsolatos rendelkezésekre, a téli gumiabroncsok használatára, a gumiabroncsok korával kapcsolatos ismeretekre és a szakmai képzésre.

A gumiabroncsokra vonatkozó 6/2990. (IV. 22.) KöHÉM rendelet 36/a §-a kimondja, hogy jóváhagyott gumiabroncs használható. Tehát csak „E” vagy „e” jellel rendelkező személygépjármű-, tehergépjármű- és motorkerékpár-gumiabroncsok kerülhetnek kereskedelmi forgalomba és szerelhetők járműre Magyarországon és az EU-ban is.

A járművekre csak a típusbizonyítványban megadott kerék- és gumiabroncsméretek szerelhetők.

A 6/2990. (IV. 22.) KöHÉM rendelet I. sz. melléklet felsorolja az EU, illetve ENSZ-EGB kötelező előírásokat:

30, 54, 64, 75, 108 és 109 ENSZ-EGB,

92/23 EU (ebben a zajra vonatkozó előírás 2009 őszétől kötelező).

A 92/23/EU irányelv 10a. cikkely 5) bekezdés szerint 2009. október 1-től kezdődően ezen irányelv rendelkezéseit kell alkalmazni valamennyi gumiabroncsra a zaj vonatkozásában.

Kivétel a C1d és C1e osztályba tartozó gumiabroncsok, amelyeknél 2010. október 1-től, illetve 2011. október 1-től kell az előírást alkalmazni.

Ahol:

– C1 osztályba a személygépkocsik gumiabroncsai,

– C2 osztályba a tehergépjárművek gumiabroncsai, amelyek teherbírási indexe egyes felállásban LI ≤ 121 és sebességkategóriájának jele SI ≥ N,

– C3 osztályba a tehergépjárművek gumiabroncsai, amelyek teherbírási indexe egyes felállásban LI ≤ 121 és sebességkategóriájának jele SI ≥ M, vagy az olyan tehergépjárművek gumiabroncsai, amelyek teherbírási indexe egyes felállásban LI ≥ 122 tartoznak.

Felújított gumiabroncsok esetében az „E” jel használata a 108-as és a 109-es előírás szerint kötelező. Az „E” jel 2006. 09. 23-tól kötelező az EU-ban, így a „H” jel megszűnt.

Gumiabroncsok szerelhetőségére vonatkozó általános rendelkezések

Az előírások a 6/2990 KöHÉM 36§-ban és a 2. mellékletben felsorolt EK 92/23-ban találhatók. A járművön

– pótkerék kivételével azonos szerkezetű gumiabroncsnak,

– tengelyenként azonos típusúnak (gyártó, méret, alkalmazási terület, sebességkategória, terhelhetőség, keresztmetszeti viszonyszám) kell lennie.

Terhelés és sebesség szempontjából van néhány engedmény például városi autóbuszoknál.

A nemzetközi közúti áru- és személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 101/2003. (XII. 23.) GKM rendelet szerint felújított (utánvágott) gumiabroncsok nem használhatóak. A gumiabroncsoknak megfelelő méretűeknek, azonos teherbírásúaknak kell lennie, bordázatmélység 5 mm fölött kell hogy legyen és egy tengelyen csak mindenben azonosak lehetnek.A gumiabroncsok szerelhetőségére vonatkozó rendeletek „TEMPO 100” esetén:

hirdetés

– a sebességindex feleljen meg a jármű elérhető sebességének,

– nem lehet utánvágott mintázatú,

– a kormányzott keréken nem lehet felújított.

(Felújított csak ikerkerekeken lehet „E” jóváhagyási jellel.)

Mintázatmélység:

3 mm, ha a köpeny átmérője < 0,75 m,

5 mm, ha a köpeny átmérője > 0,75 m.

Könnyűfém kerékpántok

Csak a gépjármű gyártója által engedélyezett méretű kerékpántokat szabad alkalmazni.

Egyéb méret használata jármű-átalakításnak számít, így engedélyeztetés szükséges.

Kerékpántokra kötelező a „H”, illetve „E” jel.

A téli-nyári abroncscsere gondjai

A téli-nyári abroncscsere esetében, azoknak a járműtulajdonosoknak, akiknek éves futása csekély (8–10 ezer km), és járművük kis- vagy középkategóriás, a gumiabroncsa hamarabb elöregszik, mint hogy elkopna. Az elöregedett gumiabroncsok komoly baleseti források. Azok a járműtulajdonosok, akik kis jövedelemmel rendelkeznek, havas útviszonyok között gyakran nem is használják járműveiket.Az StVO (német műszaki rendelet) 3.a bekezdés 2§ kimondja, hogy „…a járművek berendezéseinek az időjárási viszonyokhoz kell illeszkednie. Ide tartozik a megfelelő gumiabroncs…” Kötelező téli gumi használatra vonatkozó előírás Európa országainak 20,0%-ában van, az EU-tagállamok 33,3%-ában.

Téli gumiabroncsok használata kötelező az alábbi európai országokban:

Ausztria, Németország, Észtország, Svédország, Finnország, Szlovákia, Izland, Szlovénia, Lettország és Litvánia.

A gumiabroncsok kora

Általános műszaki meghatározás szerint:- 10 év az általános élettartam használatban, max. 5 év az új állapotban való tárolás időtartama. (Használat nélkül gyorsabban öregszenek a gumiabron-csok!) Jogi meghatározás szerint: 3 éves korig tekinthetők gyári újnak a gumiabroncsok, 5 éves korukig még forgalomba hozhatók.

Szakmai képzés

Az 1/1990. KöHÉM rendelet szerint az végezhet gumiabroncs-javítást, aki: „Gumiabroncs-javító szakmunkás, illetve autószerelő, vagy autó-motorszerelő vagy karosszérialakatos szakmunkás, gumiabroncs-javító tanfolyammal” rendelkezik.A TÜV NORD-KTI Kft. tart tanfolyamot, a tanfolyam időtartama 5 nap (hétfőtől péntekig). Érdeklődni lehet a titkárságon (tel.: 1/205-5881). Jelentkezés faxon (203-1167) vagy e-mailen info@tuvnord.hu vagy geller@tuvnord.hu.


Kapcsolódó dokumentum:


26-27


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés