Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. november | Olvasson bele!

Knorr-Bremse NEO

Az ABS rendszerek elterjedésével tört be a fék-technikába az elektronika alkalmazása. Személygépkocsiknál a nagyobb biztonság igénye, illetve haszonjárműveknél a hatósági előírások miatt hamarosan szinte általánossá váltak ezek a rendszerek. A hibakeresés kezdetben egyszerű eszközökkel és módszerekkel, idő- és szaktudás-igényesen folyt.

Használat közben egy háromtengelyes MAN városi autóbusznál, a Main adapter és a switch boksz az első utas-ülésen, a CMU a laptop mellett

 

Diagnosztikai áttekintő

A műhelyekben dolgozók munkájának megkönnyítésére az ABS periféria diagnosztikához a ZB 9029 típusú „Knorr ABS bőrönd”-öt használták. Vizsgálati útmutatója alapján, egyszerű villamos mérésekkel az elektronika kivételével a rendszer elemei vizsgálhatók. A kiértékelést a berendezés használója végzi, midőn összehasonlítja a mért értékeket a technológiai utasításban megadottakkal. Az elektronika meghibásodása csak kizárásos alapon szűrhető ki ilyen módszerrel.
Az elmúlt időszakban az elektronikák megbízhatóbbá váltak, összetettebb szabályozásokat tettek lehetővé, méretük pedig csökkent, továbbá ellátták hibakód tárolóval is.

A diagnosztika történetében új fejezet kezdődött az ISO 9141 szabvány, kidolgozásával, mely definiálta a kétirányú adatforgalmat lehetővé tevő „K” és az aktiváló, (egy irányú adatforgalmi) „L” jelű diagnosztikai vezetéket.
A szerelők idegenkedésüket és gátlásaikat legyőzve elsajátították közben a számítógépek használatát. Ebben az időszakban a Knorr-Bremse diagnosztikai eszközévé az MTS (Multi Tester System) vált. Ennek központi egysége a robosztus kivitelű Windows 98 operációs rendszerrel működő diagnosztikai laptop. A vizsgálóprogram fejlesztésében már magyarországi szakemberek is bekapcsolódtak.
Időközben a diagnosztikai szabványok is gyarapodtak. A „K” vonalat azóta széles körben használják, hiszen egyebek között ez is lehetővé teszi például a működési paraméterek bevitelét az elektronikába, illetve azok megváltoztatását, vagyis a járművek elektronikáinak átkonfigurálást. Ezt a vezetéket használja a széles körűen elterjedt „KWP 2000” diagnosztikai protokoll is.

A 80-as évek közepén a Robert Bosch GmbH. kifejlesztette a CAN (Controller Area Network) hálózatot. Hamarosan elkészültek az erre vonatkozó szabványok is. Újabb lehetőségek nyíltak az elektronikák közötti adatátvitelre és a diagnosztikára. A SAE J1587 kétvezetékes 5V-os rendszer kezdetben Amerikában terjedt el. Egy másik érdekes megoldás, a tápvezetéken keresztül történő elektronikus impulzusok segítségével megvalósított adatátvitel, amit a szakma PLC- ként emleget, a Power Line Carrier angol elnevezés rövidítése alapján. A haszonjárműveknél különösen Európában az ISO szabvány szerinti 24 V-os CAN hálózatok terjedtek el.
A sokféle szabvány ellenére még hiányzik az egységes diagnosztikai csatlakozóaljzat a motoros járművekből.

A NEO bemutatása a Knorr-Bremse hálózat külföldi munkatársainak Budapesten a Kutatási Fejlesztési Központban, az előadók: Fischer Horst és Heribert Schweiger

 

Széleskörű használhatóság

hirdetés

A régebbi elektronikáknál még mindig találkozunk a 35 pólusú csatlakozókat, de az újabbaknál már különböző moduláris változatokra tértek át. Ezért a jelenlegi európai piacra nagyon sokféle csatlakozókábelt kell gyártani a műszerekhez és ezeket a tényeket figyelembe kell venni a diagnosztikai programok működésénél is.
Az elmúlt években az elektronika és a számítástechnika fejlődése révén az újabb operációs rendszerek gyorsabbá váltak. Változtak a piaci igények is, eljött az ideje a típusváltásnak a hibakeresés területén is.

A Knorr-Bremse Budapesti Kutatási Fejlesztési Központ munkatársainak részvételével elkészült és tavaly a Frankfurti Automechanika kiállításon bemutatták a NEO-névvel ellátott új diagnosztikai rendszercsaládot, mely egyebek között a haszonjárművek elektronikus fékrendszereinek vizsgálatára alkalmas. Kivitele olyan, hogy a régebbi és a legújabb elektronikus rendszereknél egyaránt használható legyen. Ezért az előző generációs MTS-nél már korábban alkalmazott „Switch-boxot” és „Main-adaptert” alkalmazzák. Ezek az egységek lehetővé teszik a mérőrendszer csatlakoztatását. A számítógépes program a relék segítségével a mérésekhez automatikusan létrehozza a szükséges áramköröket. A számítógép elvégzi a vizsgálatot és az eredményeket szintén automatikusan kiértékeli.
Választhatunk azonban olyan működésmódot is melynél csak a regisztrált hibakódok, illetve csak az aktív hibakódok szerinti ellenőrzésekre kerül sor. A menürendszer lehetővé teszi teljesen egyéni szempontok szerinti vizsgálatok kiválasztását és elvégzését is. Valamennyi diagnosztikai lépés bármikor tetszőlegesen ismételhető.
A felhasználó munkáját az információs rendszer könnyíti. A megfelelő menüpont megnyitásával megtalálhatók az elektronikus rendszerek elemeinek működésére vonatkozó és a cseréjükkel kapcsolatos javítási információk. Egy másik adatbank tartalmazza a kapcsolási rajzokat.

A diagnosztikai rendszer használható oszcilloszkópként is. Ezen kívül egy kiegészítő elosztó csatlakoztatása után egyidejűleg 8 csatornán nyomásmérés is végezhető. Jelenleg még csak a németországi műszaki vizsgáztatásnak megfelelő program is rendelkezésre áll. Az önképzés hatékony eszközei a szemléletes animációs filmek is megtalálhatók, például a tárcsafékekről, vagy a légszárítók működéséről. Az új diagnosztikai rendszer arra is lehetőséget kínál, hogy a hiba behatárolása után a javításhoz szükséges alkatrészt az elektronikus katalógusból kiválasszuk. A diagnosztikai vizsgálat méréseinek eredményeit és adatait ki lehet nyomtatni, illetve fájlban tárolni. Az adatok természetesen bármikor visszakereshetők.

Eddig összesen 16 nyelvre fordították le a diagnosztikai programot, melyet aztán a különböző országokból meghívott Knorr-Bremse alkalmazottaknak március végén a budapesti Kutatási Fejlesztési Intézetben mutattak be és kipróbálhatták a különböző változatokat. Az új vizsgálati lehetőségek közé tartozik például az EAC, (Electronic Air-supply Control) azaz elektronikus szabályozással működő légszárító diagnosztikája. melyet a márciusi összejövetel résztvevői is megismerhettek.
Mos már az adatátvitel a járműre szerelt elektronikus rendszer és a diagnosztikai számítógép között két módon is lehetséges: az újonnan alkalmazott CMU-tól hagyományos módon hálózati kábellel, vagy a CMU-ba behelyezett rádiófrekvenciás kártya segítségével. A program használatához rendszeresített új számítógépet gyárilag már felkészítették erre az adatátvitelre.

A diagnosztikai rendszer csatlakoztatása az elektronikához Renault nyergesvontatónál
 

Knorr-Bremse NEO
diagnosztikai-rendszer család

A haszonjárművek összetett elektronikus fékrendszereinek vizsgálatára kifejlesztett NEO különböző színekkel jelölt, eltérő kiépítettségű változatai közül választhatnak a felhasználók. Az alkalmazott új operációs rendszer a Windows XP.
A NEO autóbuszok, teherautók és pótkocsik elektronikus fékrendszerének (ABS/ASR, EBS, TEBS) vizsgálatára alkalmas. Nem csak a Knorr-Bremse, hanem a Wabco és a Haldex bizonyos elektronikáival is képes az adatátvitelre. Mindegyik változatnál használható már meglévő számítógép is, de megrendelhető napjaink legkorszerűbb ipari laptopja, melynek processzora INTEL Pentium-M 1.6 GHz LV. A 15”-os „érintő képernyő” teszi lehetővé a felhasználó és a diagnosztikai rendszer közötti kommunikációt. Az 512 MB DDR RAM fő adattároló bővíthető 2 GB-ig. Csatlakoztatható PS/2 billentyűzetet és egeret is.

Zöld NEO - az alapváltozat
A DVD tartalmazza a vizsgáló szoftvert. A fék elektronika és a diagnosztikai számítógép közötti adatcsere UDIF (Universal Diagnostic Interface) segítségével jön létre. A bőröndben megtalálhatók a különböző járműtípusokhoz használható kábelcsatlakozók és az UDIF is. A diagnosztikai vizsgálathoz használható egy már meglévő laptop is, de rendelhető a Knorr-Bremse által a NEO családhoz TOP néven kínált legkorszerűbb ipari laptop.

Narancssárga NEO – teljes körű diagnosztika, félig automatikus mérés
Ez a változat felel meg azoknak a vállalkozásoknak, melyek többet szeretnének, mint csupán a hibakódok kiolvasása. A hibakódokkal ugyanis leggyakrabban áramköröket jelölnek, például bal első kerékfordulatszám érzékelő. Ilyenkor nem lehetünk abban biztosak, hogy maga az érzékelő vált-e működésképtelenné, vagy például vezetékszakadás, vagy zárlat történt. A hiba pontosabb behatárolása mérés segítségével lehetséges. Ez a változat segítséget nyújt a mérések végzésénél és azok eredményét automatikusan kiértékeli, így pontosabb és hatékonyabb hibakeresést tesz lehetővé. A diagnosztikai számítógépre telepített szoftver szinte valamennyi fékrendszer elektronikájával képes a kommunikációra. A narancssárga változat kézitáskájában már a vezeték nélküli adatátvitelt lehetővé tevő CMU (Communication and Measuring Unit) és különböző adapter kábelek találhatók.

Kék NEO – a professzionális, csúcsmodell
Tartalmazza az előző változatok eszközeit és ezen kívül a hiba pontos behatárolásához a Main Adapter a Switchbox, valamint a csatlakozó kábelek segítségével a diagnosztikai vizsgálat során automatikus méréseket végez. Ez megkönnyíti a kezelő munkáját. A gyorsdiagnosztikához a narancssárgának megfelelő összeállításban is használható.

Pótkocsi NEO
Kifejezetten a pótkocsik javításával és karbantartásával foglalkozó vállalkozások számára fejlesztették ki. Az UDIF segítségével a hibakódok kiolvasását, törlését teszi lehetővé. A diagnosztikai vizsgálat során aktiválni lehet a beavatkozó egységeket. Lehetőség van a fékrendszer működési paramétereinek módosítására is. Segítséget nyújt a hibák pontos behatárolására.
A NEO egyszerű, áttekinthető menürendszere megkönnyíti használatát.
 


Kapcsolódó dokumentum:


30-32


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés