Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

A kúpgörgős cseréje

Mindenek előtt ellenőrizzük a csapágyak állapotát!

1. Emeljük meg a járművet vagy az adott tengelyt! (Oldjuk arögzítőféket).
2. Forgassuk meg a kereket lassan, és fi gyeljük meg, hogy tapasztalható-e ugrás, kotyogás a körülfordulás közben.
3. Forgassuk meg a kereket gyorsan és hallgatózzunk! Figyeljünka szokatlan zajokra, morgó, kotyogó hangokra.
 

 
Oldjuk a kerékfelfogató anyákat sorban egymás után, majd szereljük le a kereket.
Szereljük ki a fékpofákat a féknyeregből!


Szereljük le a féknyerget a tengelycsonkról!


Távolítsuk el a kerékagyat takaró fedelet!


Oldjuk a kerékagy-felfogató anyát a megfelelő szerszámmal, majd a biztosító alátéttel együtt távolítsuk el!


Húzzuk le a kerékagyat egészen addig, míg a külső kúpgörgős csapágy is szerelhetővé nem válik. Szereljük le a kerékagyat a csonktengelyről a féktárcsával együtt. Tisztítsuk meg a csonktengelyt, majd burkoljuk be egy tiszta rongydarabbal a visszaszerelésig!

hirdetés


Távolítsuk el a szimmeringet és az ABS póluskerekét (amenynyiben a jármű ABS-szel szerelt) a kerékagyból! Szereljük ki a belső kúpgörgős csapágyat!


Távolítsuk el a külső gyűrűket a megfelelő célszerszámmal a kerékagyból!
Tisztítsuk meg a kerékagyat a szennyeződésektől, ügyeljünk arra, hogy régi zsiradék ne maradjon a felületeken!


Zsírozzuk be a megfelelő típusú csapágyzsírral a kúpgörgős csapágyakat! A helyes zsírozási metódust a kép mutatja. Fektessük az egyik kezünkbe a csapágygyűrűt, majd a zsírt nyomjuk át az egyik oldalról kezdve az összes kúpgörgőn keresztül, addig, amíg meg nem jelenik a zsír a görgő másik oldalán! Ezután egységesen vigyünk fel a kúpgörgős csapágyra egy zsírréteget!


Préseljük be mindkét külső gyűrűt a kerékagyba! Ügyeljünk arra, hogy a présszerszám nyomórúdja csak a gyűrű külső oldalát érintse! Bepréselés után nézzük meg azt, hogy a külső gyűrűk felültek-e a kerékagyban kialakított vállakon!


Szereljük be a belső csapágygyűrűt, majd préseljük be a helyére a szimmeringet! Nyomjuk a helyére az ABS-rendszer póluskerekét is a megfelelő célszerszámmal! Zsírozzuk be a csonktengelyt is, majd helyezzük fel rá a megfelelő pozícióban a kerékagyat!
Ellenőrizzük, hogy a tömítések sérülésmentesek-e!


Szereljük be a külső csapágyat is a kerékagyba! Helyezzük fel a biztosító lemezt, majd a kerékagy-felfogató anyát. Forgassuk a kerékagyat megfogva az anyát egészen addig, ameddig a kerékagyat már csak nehezen lehet forgatni!
Lazítsuk meg az anyát olyan mértékig, hogy a kerékagy újra könnyedén el tudjon fordulni! Ellenőrizzük a csapágy játékát az ismert metódus szerint! Forgassuk az egyik, majd a másik irányba a kereket 30–40°-ban! Nem hajtott tengelyek esetében a játéknak 0,025 és 0,15 mm közé kell esnie! Ha a csapágyazás megfelelő, biztosítsuk az anyát, majd a leszerelt elemeket fordított sorrendben szereljük vissza!


Kapcsolódó dokumentum:


34-35


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés