A Pneumatik
Nehéz a megfelelő szavakat megtalálni a gumiabroncs-fejlesztés több, mint 100 évet átívelő fejlődési pályájára a korai pneumatiktól az intelligens, futófelületi mintázatot is változtatni képes „ballon- neumatik”-ig. Talán a szédítő, zseniális, elképesztő, hihetetlen jelzők illenek rá és a fejlesztők még – ez reálisan várható – nem is kis meglepetésekkel fognak szolgálni. Magyarország napjainkra gumiabroncsgyártó nagyhatalom lett, és gyártási múltja is kiemelkedő. A Magyar Ruggyantaárugyár Rt. (MRG) Cordatic abroncsaival világhírre tett szert. Nézzük a kezdeti idők technikáját korabeli szakkönyvekből vett részletek felidézésével.
„A rugókon kívül az automobil szerkezetének és az utasoknak rázástól való megóvására szolgálnak a pneumatikok. A pneumatik nem más, mint a kerekekre erősített rugalmas és légmentesen záró tömlő, mely levegővel van teleszivattyúzva. Maga a tömlő tehát csak burkolatául szolgál az összesűrített levegőnek, mely a rugalmasságot adja. A pneumatik két részből áll: