Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. november | Olvasson bele!

Szabadalmi védettségű féktárcsa



Talán példa nélküli, hogy kerékfék- szerkezeti alkatrészt egy gyártó szabadalommal, formavédelemmel levédett. Ezt tette a Mercedes 2014-ben a C-osztálynál (W 205), de kiterjesztette az E- és S-osztályra is (W/S/C 205, W/S 213, W 222, A/C 2017 és X 253). A mai féktárcsák tömegcsökkentés miatt összetettek (Verbundbremsscheibe). 

A tömegcsökkentés a féktárcsaagy könnyítését jelenti. Ezt megvalósíthatják két anyagból álló konstrukcióval, mikor is az agy alumínium vagy az agy nem öntvény, hanem acéllemezből készül. Mindkét esetben a két anyag összekötése jelent problémát, technológiai fejlesztést. A Mercedes féktárcsa agyrésze alakos acéllemez ➊, ezzel 7 kg tömegcsökkentést értek el. A nem, illetve kevésbé rugózott tömeg kisebb értéke kedvező hatással van a lengéscsillapításra, az úttartásra, és természetesen az autó össztömegét is csökkenti. A Mercedes ezt a konstrukciót levédette és így az utángyártók ilyen kialakítású féktárcsát nem gyárthatnak, illetve nem hozhatnak forgalomba.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés