HŰTŐFOLYADÉKKAL MŰKÖDŐ VOITH SZEKUNDER RETARDER

A biztonságos közlekedés miatt a haszonjárműveknél és az autóbuszoknál bizonyos tö- meg felett kötelezővé tették az üzemi fékrendszertől független tartós lassító fékberendezés alkalmazását. Ennek használatával megkímélhető a súrlódásos fék a melegedés és a kopás szempontjából. Leggyakrabban a sebességváltó és a hátsó futómű közé beszerelt úgynevezett szekunder változatot alkalmazzák. Kezdetben a hidrodinamikus retardereknél olaj volt a munkaközeg, mely egy költséges és jelentős tömegű hőcserélő segítségével adta át az energiát a belső égésű motor hűtőrendszerének. Az új változat a hűtőfolyadék munkaközegként történő alkalmazása révén hatékonyabb működésű.

A Herrmann Föttinger professzor által kifejlesztett hidrodinamikus elven működő retardert alkalmazzák a haszonjárművek lassítására. Ez nem alkalmas a gépkocsi megállítására, de a 40 tonnás járműszerelvényt nem engedi, hogy a 6 km hosszú 7%-os lejtőn felgyorsuljon. A kezdeti sebességét kell, hogy tartsa.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.