Federal Mogul fékújdonságok

A Federal Mogul december 1-jén tartotta Budapesten szokásos év végi sajtótájékoztatóját, melynek kiemelt témája a Ferodo Eco-Friction fékbetétek folyamatos bevezetése és a 100 éves Jurid márka piaci felfuttatása volt.

TÖRTÉNELEM

A tájékoztatót Krózser József, Magyarországért felelős értékesítési vezető előadása nyitotta, melyben bemutatta a Federal Mogul történetét, kiemelve a fékekkel kapcsolatos fontos állomásokat. Herbert  Frood, akinek nevéből alkották a Ferodo nevet, már 1897-ben megalkotta az első súrlódóbetét anyagot, melyet járművekben használtak fel, és ezzel lefektette a Ferodo vállalat  lapjait. A Federal Mogul vállalat elődjét is ilyen tájban, pontosan 1899-ben alapították Muzzy-Lion éven. A Federal Mogul nevet 1924-ben vette fel a cég, mely 1929-ben már saját kutatási osztállyal rendelkezett.


A Federal Mogul és a Ferodo története 1998-ban, egy felvásárlással fonódott össze. Szinte rögtön ezután megalakult a Ferodo Racing, ami a versenyekre tervezett fékbetétek és féktárcsák fejlesztését végzi Mondoviban, Olaszországban. A 2000-es években a Federal Mogul további cégeket vásárolt meg, így ma az autóipar egyik legnagyobb beszállítójává nőtte ki magát. 2013-ban racionalizálták termékcsoport-jaikat ➊, majd a vállalat mérete miatt két nagy divízióra osztották a céget: Federal Mogul Powertrain és Federal Mogul Motorparts divíziókra. Szintén 2014-ben megvásárolták a Juridot a Honeywell-től, így a fékek terén egyeduralkodóvá váltak, ugyanis az OE féktárcsa- és fékbetétbeszállítás 42%-át birtokolták 2014-ben az európai, az afrikai és a közel-keleti piacon. Krózser József előadásában kü-lön ki is emelte, hogy a gyári beszállítás nagyon fontos szerepet játszik a Ferodo és a Jurid márkák esetében, hiszen ez garantálja a gyári minőséget és a folyamatos fejlődést, melyet az autógyárak megkövetelnek.

A 100 ÉVES JURID MEGERŐSÍTÉSE




Silvano Veglia féktermékekért felelős marketingigazgató vette át a szót ➋, aki rögtön leszögezte, hogy a jövőben mind a Ferodo és a Jurid márkanevet is megőrzik, és a 100 éves évfordulóját ünneplő Juridot még erősíteni szeretnék az „aftermarket”, azaz az utólagos beépítések piacán. 


Ezért új fékfolyadékokat és EVO-dobfékkészleteket ➌ vezetnek be a Jurid márkanév alatt.


A fékbetétek területén 96%-os lefedettséggel rendelkeznek, valamint olyan innovatív technológiákat alkalmaznak, mint a Jurid White fékbetétek ➍ fékpormentes, kerámiavegyületeket tartalmazó súrlódó anyaga, ami a keréktárcsa tisztaságát biztosítja és a prémium kategóriás járművekhez kapható. Szintén Jurid-technológia a NONOX, ami egy korróziógátló bevonat, melyet a féktárcsákon alkalmaznak, és a járművek 95%-át lefedik a cikkszámai. A haszongépjármű-piacon is jelentős a Jurid OE-jelenléte, a fékbetétek esetén 70 , míg a fékpofáknál 530 aktív cikkszámmal rendelkeznek.


A Jurid fejlesztésének egy újabb lépése a jurid.com honlap megújítása ➎, ami illeszkedni fog a Federal Mogul Motorparts arculatához és új funkciókkal is kiegészül:

– elektronikus katalógus,

– termékazonosítók,

– műszaki támogatás,

– hírlevél.

A honlap 2016 első negyedévében fog debütálni.

FERODO ECO-FRICTION

A Ferodo fejlesztései során mindig megpróbált úttörő lenni, és már most a holnap kihívásaira fókuszálnak:

–  környezetbarát technológiák alkalma-zása, jogszabályok szigorodása,

–  egyre könnyebb, alumínium féknyergek,

–  elektronikus parkolófék,

–  nagy fékteljesítmény- és biztonságigény,

–  az autógyárak igényei folyamatosan nőnek.

A réz a nagy teljesítményű fékbetétek egyik legfontosabb összetevője volt (5–20%), mivel korlátozza a betét és a tárcsa kopását, a zajokat és a rezgéseket, valamint nagy hőmérséklet-tartományban biztosít stabil súrlódást. A fékpornak azonban a réztarta-lom miatt káros hatása van a környezetre, ezért az Egyesült Államokban jogszabályokkal igyekeznek kiszorítani a réztartalmú betéteket, kezdetben (2021-re) a betét teljes tömegének 5%-a lehet a réztartalom, de ezt a későbbiekben (2025) le kell csökkenteni 0,5% alá.  A Federal Mogul az Eco-Friction termékcsaláddal elébe megy a szabályozásnak, és már ma rézmentes, illetve kis réztartalmú súrlódó anyaggal rendelkezik.

A fejlesztés során 1500 lehetséges anyagot vizsgáltak, hogy megtalálják azokat az alternatív anyagokat, amelyek ugyanolyan hőmérséklet-tartományban azonos kopást és súrlódást eredményeznek. Nincs egyetlen olyan anyag sem, amely önmagában tudná helyettesíteni a rezet. A fékbetétek anyaga 20–30 külön böző összetevőből áll, és mindegyiknek megvan a saját funkciója. A Federal Mogul Eco-Friction betétei fém-szulfidokat, ásványokat, abrazív anyagokat, rostokat, kerámiarészecskéket és különböző grafitokat tartalmaznak, hogy elérjék ugyanazokat a tulajdonságokat, mint a réztartalmú betétek. Ráadásul nemcsak a réz, hanem a különböző nehézfémek (cink, antimon) koncentrációját is sikerült csökkenteni.


A vizsgálatok azt mutatják, hogy az Eco-Friction betétek több szempontból is túlteljesítik a korábbi, gyári fékbetéteket: kisebb fékporkibocsátást ➏ és rövidebb fékutat lehet elérni velük. Független tesztintézet által felügyelt és hitelesített mérések alapján járműtípustól függően 5–20%-kal nagyobb fékerőt sikerült elérni az Eco-Friction betétekkel ➐.


A technológia 2014 óta gyári technológiának is minősül, mivel először a Mercedes-Benz C-osztályban (pótalkatrész-piaci szám: FDB4607 és FDB4608), majd 2015-től az Audi A4-ben (pótalkatrész-piaci szám: FDB4616) is Eco-Friction betétek találhatók. Ahogy fogynak a Ferodo raktárából a jelenlegi készletek, úgy váltják majd fel őket az Eco-Friction betétek, ezzel az a vállalat célja, hogy minden modellhez csak Eco-Friction betétet lehessen kapni. A marketingigazgató ígérete szerint ez nem befolyásolja majd a fékbetétek árát, sőt, még a cikkszám sem fog változni. Ami viszont megújul, az a fékbetétek csomagolása ➑:

–  felkerülnek az Eco-Friction jelzések,

–  a fékbetéteket zsugorfóliázás után helyezik be a dobozba,

–  megújulnak a szerelési útmutatók,

–  hamisítás elleni címke kerül a dobozra.


FERODO KÍNÁLATBŐVÜLÉS

A Jurid mellett a Ferodo márkanév alatt is  megjelennek új alkatrészek a piacon, melyeket Igor Panic, Délkelet-Európáért felelős marketingigazgató prezentált. A több mint 2000 új termékből 1322 féknyereg.  Kiemelkedő a fékekhez és a kuplungokhoz tartozó főhengerek és csövek kínálatának a növekedése.

ÖSSZEFOGLALÁS

A Ferodo és a Jurid márkák birtoklásával a Federal Mogul Motorparts igazi fékhatalom lett. A gyári beépítések 42%-át teszik ki a Ferodo és a Jurid féktárcsák és fékbetétek, a legtöbb autógyárnak beszállítója a vállalat. Az előadáson azt is megjegyezték, hogy sok autószerelő a 
fékrendszer gyártóját gondolja a féktárcsa és a fékbetétek beszállítójának is, de ez csak az esetek nagyon kis százalékában igaz. A Federal Mogul Motorparts a gyári beszállítások területén már a legnagyobb piaci részesedéssel bíró vállalat, a jövőben a pótalkatrészpiacon is szeretnének nagyobb részesedést elérni az Eco-Friction betétekkel és a bővített termékkínálattal.