Megéri a profimélységét a Continental új gumija

A német gumigyártó egy olyan gumiabroncsot fog piacra dobni 2017-ben, ami a belső szenzora (TPMS – tire pressure monitoring systems) révén nemcsak a nyomást, de a profilmélységet és a kerék terhelését is mérni tudja elektronikusan. Ezt a Continental már Electronic Tire Information System néven (elektronikus gumiabroncs információs rendszer) nevezi, rövidítése eTIS.

A Continental új abroncsa meg tudja majd állapítani, hogy mikor szükséges lecserélni az abroncsot a mintázat kopottsága miatt. Az új funkció bevezetését egy intelligens szoftver teszi majd lehetővé, amely a gumi gördülési tulajdonságaiból következtet a kopottság mértékére: a gumiba beépített szenzor a gumi deformálódásának változásából következtet a gördülési karakterisztika változásaira.

A szenzor hosszú időn keresztül vizsgálja a kerék állandóan változó gördülési adatait, amiket összehasonlít azokkal az adatokkal, amiket a gumi új korában tapasztalt, vagy, amit gyárilag betáplálnak a memóriájába. Ha a szoftver úgy érzékeli, hogy a minta kopottsága elérte az adott guminál meghatározott kritikus értéket (nyári gumi 3 mm, téligumi 4 mm), akkor a műszerfalon felvillan majd egy jelzés, amely figyelmezteti a vezetőt a gumicsere esedékességére. Sőt, a szoftver elvileg még arra is képes, hogy informálja a helyi gumiszervizt a várható érkezésünkről.

A szenzor és a vezérlőprogram a guminak az úttal való találkozási felületének méretéből a gumit ért terhelésre is tud következtetni, ezért akkor is figyelmeztető jelzést küld, ha az adott járműnél a gyár által megadott maximális terhelést túllépték. Ez nagy segítség lehet például egy nyaralás előtti bepakolásnál egy családnak. A terhelési adatokat a vezetéstámogató rendszerek is fel tudják használni, a menetstabilizáló rendszer például hatékonyabban tudja kivédeni a megpördüléseket, ha tudja, hogy az egyes kerekekre mekkora terhelés jut.