Intelligens Continental kerékszenzor

A Continental kiterjeszti a keréknyomás-érzékelőinek (TPMS) képességeit. Opcionálisan kérhető lesz a terhelésérzékelő funkció, a guminyomás-beállítást segítő rendszernek pedig már elkezdték a sorozatgyártás.

 


A jövőben a keréknyomás-érzékelők közvetlen a gumi mintázata alatt kapnak majd helyet

 

 

Személyautóknál egy hosszabb nyaralás előtt, haszonjárműveknél mindennapos probléma, hogy nem tudjuk pontosan a jármű terheltségét, hogy az meghaladja-e a megengedett össztömeget. Ez adta az alapját a törekvésnek, hogy minél több funkciót integráljanak az egyre jobban elterjedő nyomásérzékelőkbe. Eddig csak speciális járművekben volt lehetőség a megengedett tengelyterhelés fedélzeti vizsgálatára, a jövőben a járművek egyszerű keréknyomásszenzor-értékekből képesek lesznek számolni a valós terhelést. „Régebben a sofőr becslésén múlt, hogy egy jármű túlterhelt volt-e vagy még a határérték alatt volt a tömege. A jövőben a jármű néhány 100 méter megtétele után képes lesz tájékoztatni a járművezetőt, hogy túllépte-e a jármű tömege a megengedett ösztömegét, illetve figyelmeztet a nem megfelelő keréknyomásra. Így a szenzor nemcsak a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentésében segít, hanem a biztonság növelésében is” – mondta Andreas Wolf, a Continental Felépítmény és Biztonság részlegének vezetője.


A töltőasszisztens rendszerrel akár egy okostelefonon is figyelhetjük a keréknyomást és a telefon kijelzése segítségével a megfelelő levegőnyomást állíthatjuk be

 

Az automatikus terhelésérzékelőnél a mérnökök kihasználták a gumiabroncsok fizikai tulajdonságait. A terhelés növelésével a gumi-út kapcsolat felülete nő. A nyomásérzékelő közvetlen a futófelületi mintázat alatt kap helyet, ezáltal meg tudja határozni ennek a felületnek a nagyságát. Minden fordulat alatt az érzékelő regisztrálja a kerék gördülési karakterisztikáját, pár 100 métert követően pedig tájékoztatja a jármű vezetőjét arról, hogy megfelelő-e a kerék nyomása az adott terheléshez.

A jármű össztömege nem csak a vezetőnek fontos információ, hanem a sofőrt segítő és biztonsági rendszereknek is, melyek eddig a megengedett legnagyobb össztömegre voltak méretezve. Például a vészfékasszisztens (Autonomous Emergency Braking Assistant) a jármű tömegének függvényében más-más fékúttal számolhat.

 

 


Nem kell, hogy töltőn kalibrált óra legyen, a telefonunkról leolvashatjuk a pillanatnyi abroncsnyomást

 

A kerék megfelelő nyomásszintjét figyelő rendszer már kapható egy ázsiai gyártó rendelhető felszereltségei között, a tendencia szerint a kiegészítő funkciók sorozatosan kerülnek majd be a szériagyártásba és az alapfelszereltségbe.

Ő. P.

Forrás: Intelligent Tire Sensors from Continental will Detect Vehicle Weight, Continental, Regensburg, 2013. január 25.