Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. október | Olvasson bele!

Dízel tilalom Frankfurtban

Egy bírósági döntés alapján valószínűleg jövő februártól tiltják ki az Euro4-es, vagy rosszabb környezetvédelmi besorolású dízelmotoros autókat Frankfurt belvárosából, és 2019 szeptemberére várható, hogy az Euro5-ös dízelek sem hajthatnak majd be a város belső részébe. Ez lehet az a momentum, amely véget vethet a dízelmotorok németországi karrierjének, hiszen eddig csak néhány rövid útszakaszt érintettek a tiltások, most pedig teljes nagyvárosok válhatnak megközelíthetetlenné dízelmotoros típusokkal. Abban pedig senki nem lehet biztos, hogy néhány éven belül nem a ma kapható Euro6-os változatok kitiltása következik.

A tiltás annak a pernek a következménye, amelyet egy német környezetvédő csoport, a DUH februárban nyert meg, és amelyben azt kifogásolták, hogy egyes, igen szennyezett levegőjű nagyvárosok vezetése nem tesz semmit, annak ellenére, hogy a légszennyezés – különös tekintettel a nitrogén-oxid-szennyezésre – gyakorta meghaladja az előírt határértékeket. A wiesbadeni bíróság határozata szerint ezért a kérdéses nagyvárosokban a régebbi dízel-autók használatának betiltásával, a parkolási díjak emelésével illetve P+R parkolók létesítésével kötelesek a légszennyezés csökkenését elősegíteni.

hirdetés

Frankfurtban állítólag 2010 óta mérnek rendszeresen határérték feletti nitrogén-oxid szennyezést, és erről nem csak a magánautók tehetnek: állítólag nagyjából a tömegközlekedésben használt buszok kétharmada sem felel majd meg a behajtás feltételeinek, ezeket elektromos buszokkal kellene helyettesíteni a bíróság határozata szerint.

A dízelek visszaszorítását a DUH, és más zöld szervezetek győzelemként értékelték, de elemzők szerint ennyire azért nem egyértelmű a helyzet. A dízel-eladások csökkenése rövid távon a benzines autók részarányának növekedésével jár, ami viszont az elégetett üzemanyag össz-mennyiségét, és ezen keresztül a szén-dioxid-kibocsátást növeli jelentősen. Javulás ezen a téren csak 2021-től várható a szén-dioxid-kibocsátási határértékek szigorításával, ami valószínűleg a hibrid és elektromos személy- és teherautók terjedését hozza.

Forrás: Totalcar.hu


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés