Motorkerékpár-segélyhívó

Elkészült a világ első motorkerékpárhoz illesztett E-Call (Emergency-Call), azaz segélyhívó rendszer, mely bárki számára megvásárolható, bármilyen korú motorra utólag felszerelhető, a motorkerékpár-gyártóknak pedig „sürgősséggel” felkínált. A készülék gyártója, a Digades GmbH Digitales und analoges Schaltungsdesign GmbH (02763 Zittau, Äußere Weberstraße 20.) a segélyhívónak a dguard® nevet adta. A rendszer három elemből áll:

– a jeladók (érzékelők) és ezek jeleinek feldolgozó egysége (dguard® Sensor),
– a kommunikációs modul (dguard® Modul) és – az aktiváló SOS gomb (dguard® Taster).

A segélyhívó szenzorok jelét dolgozza fel, így a motorkerékpár helyzete, sebessége, lassulása, esetleg gyorsulása és még más, egymással összefüggő adatok összessége alkotja a bemenő információkat. Mindezeket egy szoftver feldolgozza, és gépi intelligenciája juthat arra a következtetésre, hogy a motorkerékpáros balesetet szenvedett. A vezető okostelefonján keresztül automatikusan üzenetet küld a 112-es hívószámra. Az okostelefon a GPS-koordinátákat is továbbítja. A kimenő üzenet lehet SMS vagy e-mail formájú. Nemcsak a mentőket értesíti, hanem megpróbálja a hozzátartozókat is (az értesítendők listáját természetesen előzetesen be kell vinni a memóriába), és a hívást a motoros bukósisakjába a Bluetooth-Headset segítségével bekötni.


1 – dguard® Modul, 2 – dguard® Szenzor

A dguard® 20 km/h sebességnél automatikusan élesedik, a kikapcsolási küszöb ennél kisebb sebességnél van. A dguard® rendelkezik egy kézi SOS gombbal is. Ezt akár a baleset helyszínén lévő szemtanú is megnyomhatja. A segélyhívás külföldön is működik, ahol a helyi mentőket hívja és az adott ország nyelvén beszél. A dguard® több más funkcióval is rendelkezik mobiltelefonos applikációk révén. Talán a második legfontosabb, hogy a motorkerékpár illetéktelen használatát, a lopást jelzi. Az „őrszem” a motorgyújtás lekapcsolásával aktiválódik. Érzékeli a motor mozgását, helyének pillanatnyi koordinátáit megadja, melyet egy Google térképen is megnézhetünk.

A rendszer saját feszültségellátással rendelkezik (8 év élettartamot adnak meg saját akkumulátorára), így a motorkerékpár feszültségellátásától nem függ (ha az például balesetnél megszakadna). A rendszer ki is iktatható, ha „terepezés” vagy sportmotorozás az éppen aktuális használat, az adrenalinfokozás a cél.

Az ára ma még borsos, közel 500 €. Remélhetőleg elterjedése redukálja majd az árat. Adhatunk annak esélyt, hogy használatát kötelezővé teszik.