Go Green

Június 30. és július 3. között 29 ország csapatai mutatják be innovatív és izgalmas energetikai ötleteiket a londoni Queen Elizabeth Parkban. A verseny a világ számos pontján, Ázsiában és Amerikában is nagy sikernek örvend.
A megmérettetés fő célja, hogy ki tudja a legnagyobb távolságot megtenni a legkevesebb üzemanyag felhasználásával. A csapatok különböző energiahatékonysági technológiákat próbálnak ki, ezekkel kísérleteznek, és közúti pályákra álmodják megoldásaikat.

A résztvevő csapatok két kategóriában nevezhetnek: prototípus és városi koncepció kategóriában. A „Prototype” kategóriában a minél könnyebb jármű létrehozása a cél, míg az „Urban Concept” lényege az autó hétköznapi jellege és kinézete.
Az üzemanyagtípus kiválasztása is a csapatok döntése: válaszhatnak a benzin, dízel vagy etanol hajtás közül, de a hálózatról tölthető akkumulátor megoldásával is élhetnek.

Adott 1 kWh energia
A győri Széchenyi István Egyetem diákjai, a SZEnergy Team pedig már 9. alkalommal vesz részt a megmérettetésen, ők a magyar mezőny legtapasztaltabbjai, a Szegedi Tudományegyetem, a Debreceni Egyetem és a BME is indul az európai fordulóban.

A SZEnergy 2013-ban építette meg az első versenyautót, és évről-évre kiemelkedőbb eredményeket ért el a folyamatos fejlesztések során. Adott 1 kWh energia, amit a SZEnergy 195 kilométerre tudott felhasználni, idén pedig még ezt is szeretnék felülmúlni.
A jármű minden egyes gyengepontja ismeretes a SZEnergy számára. A következő évek során is arra törekedni fognak, hogy ezeket kiszűrhessék –ígérték a sajtótájékoztatón.

2016 a nagyobb fejlesztések éve volt. A jármű elektronikai, informatikai illetve gépészeti tekintetből is sok átalakításon esett át.
Új tápegységet terveztek, amit az autó belső elektronikai fogyasztására optimalizáltak. Az autóban gyárilag megtalálható kommunikációs rendszert sikerült stabillá, illetve zavarszűrtté tenni. A kormánymű is átesett néhány változtatáson, fontos, hogy kiszolgálja az informatikai igényeit a járműnek, és hogy minél könnyebben kezelhető legyen.
Az informatikai fejlesztések is jelentősek: a gyorsulási szakaszokban 20% energiát sikerül megspórolni, így a végső energiamérleg még kedvezőbb. A ciklusvezérlés lehetővé teszi, hogy a motor a legjobb munkamódban üzemelhessen a pálya geometriai, illetve geológiai ismeretei nélkül is.
A 87 kilogrammos szerkezetet karbon karosszériával látták el, az összes alkatrészt a lehető legkisebb tömegűre tervezték, ezzel pedig jelentős mennyiségű energiát takarítottak meg. Ez nem egy igazi versenyautó –szögezték le-, a hangsúly az energiatakarékosságán van. Külső kinézetre a jármű egészen kellemes hatást nyújt, a mart alufelniknek is köszönhetően.


Az autó nem csak környezetbarát működése miatt igazán különleges, hanem sajátkészítésű, egyedi alkatrészei miatt is. A karbonból készült lengőkarok igazán egyediek, ugyanis ezeket maguk a csapattagok tervezték. A motor is átesett átalakításon, nagy hatásfokú PMS motor hajtja az autót, ami a Járműipari Kutató Központtal végzett közös munka gyümölcse.

Ezúton is sok sikert kívánunk nekik a londoni megmérettetésen!