Automatikus Vészfék Rendszerek (AEB) Dewesoft méréstechnika

Az Automatikus Vészfék Rendszerek (Autonomous Emergency Braking, AEB) a vezetéstámogató rendszer (ADAS) funkciók közé sorolhatóak, segítik a járművet a vészhelyzetekben történő automatikus (vész)fékezésben. Az AEB rendszerek folyamatosan figyelik a jármű környezetét és ha veszélyt észlelnek, akkor azonnal megkezdik a fékezést annak érdekében, hogy a jármű elkerülje az ütközést, illetve csökkentse annak romboló hatásait.

Az AEB rendszer működése számos szenzor, érzékelő és adatfeldolgozó egység segítségével valósul meg. A rendszer általában tartalmaz radarokat, kamerákat, lézeres szenzorokat, amelyek figyelik a jármű előtt lévő tárgyakat, például más járműveket vagy gyalogosokat. Az adatokat folyamatosan elemzik és ha a rendszer potenciális ütközési lehetőséget észlel, akkor a vezetőt figyelmezteti, illetve ha szükséges, automatikusan megkezdik a (vész)fékezést.

Különösen jelentős ez az elektromos autók terjedésével előálló azonnali hektikus forgalomdinamikai változásokban, melyet az elektromotorokban már állóhelyben rendelkezésre álló azonnali nyomaték – amiről tudjuk, hogy a maximális nyomaték több, mint 90%-a – okoz(hat) (a Szerk.).

Az AEB rendszerek által nyújtott előnyök jelentősek. Először is, segítik csökkenteni a balesetek számát vagy azok súlyosságát. Amikor egy jármű közeledik egy másikhoz vagy egy gyalogoshoz és a vezető nem reagál időben, az AEB rendszer beavatkozik és megakadályozza az ütközést vagy csökkenti az ütközés erejét. Másodszor, az AEB rendszer hozzájárul az autóvezetés kényelméhez és könnyedségéhez, a vezetőt tehermentesíti a sürgős vagy váratlan helyzetekben történő reagálás alól, így a vezető időben és hatékonyan képes reagálni a környezeti veszélyekre, valamint csökkenti a vezetés okozta stresszt és annak kíséretében érkező fáradtságot.

Az AEB rendszerek folyamatos fejlesztés alatt állnak, hatékonyságukat és megbízhatóságukat szigorú tesztekkel ellenőrzik, melyeknek fontos szerepük van a rendszer megbízhatóságának és teljesítményének ellenőrzésében, mely hagyományosan hosszadalmas és időigényes folyamat, számos paramétert és forgatókönyvet kell figyelembe venni.

Idén februárban írtunk a szlovén Dewesoft méréstechnikai fejlesztőcégről, akiknél azóta már látogatást is tettünk, egyeztetve a lapunk olvasóit potenciálisan érdeklő témakörökről. Ennek gyümölcse ez az újabb beszámoló is, mely alapvetően a Dewesoft X megoldásáról szól, ami jelentős mértékben felgyorsíthatja és rövidítheti a tesztidőket.

A Dewesoft X egy professzionális adatgyűjtő és adatelemző szoftver, amelyet széles körben használnak mérnökök és kutatók világszerte. Ez a szoftver lehetővé teszi a valós idejű adatgyűjtést, adatfeldolgozást és jelentéskészítést különböző alkalmazási területeken, például az iparban, járműiparban, energetikában és tudományos kutatásokban.

A szoftver rendelkezik egy intuitív felhasználói felülettel és számos fejlett funkcióval, amelyek segítségével hatékonyan lehet kezelni a méréseket és elemzéseket, pl. valós idejű adatgyűjtés, rugalmas konfigurációk kialakításának lehetősége, adatfeldolgozás és adatelemzés, grafikus megjelenítés, matematikai műveletek végzése, más (idegen) eszközökkel történő integrálhatóság, összeköthetőség, fejlett adatvizualizáció, automatizált mérések, melyeket szkriptekkel (automatikusan végrehajtásra kerülő parancsokkal) és makrókkal (előre definiált parancsok) tud a felhasználó egyszerűsíteni.

A Dewesoft meg nem nevezett partnerével végrehajtott tesztekről számolt be AEB fejlesztés területén, amelynek során épített pályán tesztelték a gyártó járművében működő automatizált vészfék rendszert, mely nem tartott tovább, mint egy munkanap.

Szakmai részleteiben a teszt arról szólt, hogy a forgatókönyv szerinti forgalmi helyzetben a rendszer folyamatosan mérje a távolságot a tesztjármű és a cél jármű között, melynek során azt mérték, hogy az ADAS FCW (Advanced Driver Assistance Systems - Forward Collision Warning – ütközés figyelmeztető) funkció képes-e észlelni egy a tesztjármű előtt hirtelen feltűnő álló járművet, objektumot. A teszt sikeres teljesítéséhez a tesztjármű ADAS rendszerének „FCW-riasztást” kell kiadni, az ütközés előtt (TTC) minimum 2,1 másodperccel. A mobil mérőlabor szinte összes eleme a Dewesoft mobil packjainak egy-egy fejlesztése volt, köztük az adatgyűjtő rendszer, a szenzorok, az inerciaegység, a GPS szenzor, valamint a kommunikációs csomag. Mindezek rugalmas konfigurációs változatokban csatolhatóak egymással és terepi körülmények között is megbízhatóan és ellenállóan működnek – erre a Dewesoft kiemelt figyelmet fordít.

Az adatgyűjtés és elemzés során az ügyfél online nyomon követhette a fontos paramétereket, például a sebességet, a távolságot és az ütközésig hátralévő időt. A teszt befejezése után pedig részletesebb adatokat is megtekinthetett, az összes adatot a szoftver szinkronizáltan rögzítette.

A Dewesoft fékrendszerek mérésevel kapcsolatos webináriuma a következő linken tekinthető meg: